Indvendig isolering af ydervæg - hjææælp!

Jeg bor i øverst i en etage-ejendom og har et værelse med ydervægge, som jeg overvejer at isolere. Jeg har de sidste fire timer søgt vejledning på nettet, da jeg intet aner om isolering af den art. Så jeg skal have en trin-for-trin vejledning.

Jeg kan forstå, at man laver et skellet af lægter enten i træ eller metal. Hvad er fordelen ved den ene frem for den anden slags. Så kan jeg forstå, at isoleringen sidder i spænd mellem disse lægter, men skal isoleringen også være presset helt tæt ind til væggen - eller skal det sidde i spænd mellem lægterne, således at der er et luftrum mellem væggen og isoleringen?

Så er der hele sagen om damspærre. Jeg kan forstå at man sætter dette på den varme side af isoleringen og hæfter det fast på lægterne. Og jeg kan forstå, at det skal være fuldstændigt tæt. Men hvordan sikrer man, at det er tæt ved loft, gulv og i siderne ved de tilstødende vægge?

I forbindelse med damspær kommer jeg også til at tænke på f.eks. opsætning af radiator. Jeg har en mega radiator på 80 kg - den kan vel ikke blot hænges op på de to yderste gibsplader. Hvad gør man så?

Hvordan forholder jeg mig i øvrigt til ellinstallationer? Kan jeg lade ledningerne løbe mellem damspær og gibsplader? Og hvad skal jeg gøre der, hvor ledningerne skal igennem dampspærret - hvordan sikrer jeg, at det ikke bliver utæt?

Håber ikke jeg lyder alt for dum med alle mine spørgsmål, men jeg kan forstå, at det kan give alvorlige konsekvenser, hvis arbejdet ikke udføres korrekt.

Tak for hjælpen

Handy-pigen
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Precious

Jeg bor i øverst i en etage-ejendom og har et værelse med ydervægge, som jeg overvejer at isolere. Jeg har de sidste fire timer søgt vejledning på nettet, da jeg intet aner om isolering af den art. Så jeg skal have en trin-for-trin vejledning.

Jeg kan forstå, at man laver et skellet af lægter enten i træ eller metal. Hvad er fordelen ved den ene frem for den anden slags. Så kan jeg forstå, at isoleringen sidder i spænd mellem disse lægter, men skal isoleringen også være presset helt tæt ind til væggen - eller skal det sidde i spænd mellem lægterne, således at der er et luftrum mellem væggen og isoleringen?

Så er der hele sagen om damspærre. Jeg kan forstå at man sætter dette på den varme side af isoleringen og hæfter det fast på lægterne. Og jeg kan forstå, at det skal være fuldstændigt tæt. Men hvordan sikrer man, at det er tæt ved loft, gulv og i siderne ved de tilstødende vægge?

I forbindelse med damspær kommer jeg også til at tænke på f.eks. opsætning af radiator. Jeg har en mega radiator på 80 kg - den kan vel ikke blot hænges op på de to yderste gibsplader. Hvad gør man så?

Hvordan forholder jeg mig i øvrigt til ellinstallationer? Kan jeg lade ledningerne løbe mellem damspær og gibsplader? Og hvad skal jeg gøre der, hvor ledningerne skal igennem dampspærret - hvordan sikrer jeg, at det ikke bliver utæt?

Håber ikke jeg lyder alt for dum med alle mine spørgsmål, men jeg kan forstå, at det kan give alvorlige konsekvenser, hvis arbejdet ikke udføres korrekt.

Tak for hjælpen

Handy-pigen


hejsa

mht til vejledninger er der hjælp at hente hos

www.gyproc.dk
eller
www.danogips.dk

der er foldere til både træ og metal skelet mm. biggrin

jeg selv foretrækker at arbejde med træ skelet, mest fordi stumperne ka puttes i brændeovnen :wink: men også fordi jeg syns det er nemt.

jeg har ikke alle svarne til dig.

men for at opsumere.

mht til radiator, så ville jeg nok vælge at udskifte den på 80kg, da det for mig lyder som en gammel svend. men normalt sætter man et kraftigere træskelet hvor radiator skal sidde.

mht el installation, ja så er det ikke noget du skal tænke på, da det jo er din elektriker der skal udføre det :wink:
men ser vi bort fra det, så har jeg i al den tid jeg har været trikker ført installationerne før der er blevet isoleret, og sluttene med isætning af dåser når gipsen var på plads. det gir huller ik damp spærre, men det er så minimale huller at det ikke skulle have den store betydning, med mindre du i forvejen har et voldsomt træk fra væggen.
:wink:
spørgsmålene er bestemt ikke dumme, hellere spørge en gang for meget end een gang for lidt
:wink:

held og lykke med projektet

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Jeg foretrækker nu metallægterne, fordi de er meget lettere og kan klippes med en pladesaks.
Først skal du rense muren for maling tapet og lign. Det vil nemlig virke som en dampspærre. Bare den forkerte vej sad
Efter det skal du montere lægterne et stykke fra væggen, så isoleringen får luft til ydervæggen.
Det letteste ville være at få elektrikeren til at trække kablerne inden du sætter dampspærren op, og han eller hun ved selv hvor de skal ligge. Og så bare gips op til sidst. Det kan anbefales at lave en kraftig forstærkning bag ved radiatorstedet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også