Elektrisk kørestol og elektronik

Hej.

Jeg har købt en ældre elektrisk kørestol, som jeg vil slå nogen tid ihjel med.

Kørestolen bliver styret med et fastmonteret joystick, hvor den kan køre i alle retninger. Joysticket virker ved, at der sidder 2 potentiometer (variable modstande) hvorpå der kører en “skinne. Når jeg fx. vil fremad med kørestolen, så tipper jeg joysticket frem, og så stiger modstanden i det éne potmeter, og stolen kører fremad. På tilsvarende måde, de andre veje.

Problemet er, at jeg ønsker at kørestolen skal kunne betjenes med en fjernstyring til fjernstyrede biler. Jeg tænkte, at man måske, på en eller anden måde, kunne erstatte potmetrene med en modstand som fjernstyringen, somehow kan ændre på.

Jeg håber at man kan klare det elektronisk, så jeg er fri for at lave noget mekanisk, hvilket jeg heller ikke har en idé til hvordan det kan gøres.

Er der et geni, der kan hjælpe mig lidt her ?

Venligst

laura
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor ikke bruge servoerne som hører til fjernstyringen? De kunne jo dreje de to potentiometre. Efter min mening langt det letteste.

MvH,

Bent.
Hvor mange signaler har du at rode med fra recieveren?

Ét for hver retning (dvs 4 wink )? I så fald burde det kunne løses med 4 transistorer og dertilhørende modstande og kondensatorer (rimeligt simpelt).

Hvis der kun er 2 signaler, så burde det kunne laves med 2 differentialforstærkere (egentligt også rimeligt simpelt).
hej til jer

ved godt det er en gammel tråd men vil lige høre hvor du har købt en el kørestol

 

Jeg kan også tage fejl. Og jeg skal nok gøre opmærksom på det, når det sker... hvis du lever så længe...

 

http://www.espersen-glasius.dk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis