Elmotor-står fast

Hej med Jer.

Jeg skal til at bruge en gammel kørestolsmotor, der har stået stille i omkring 10 år, men umiddelbart kan jeg ikke dreje den rundt, den står altså fast. :?

Kan jeg bare sætte spænding på og se om den kører, eller kan det være med til at ødelægge motoren ? Hvad kan jeg ellers gøre ?

v.

laura
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nix!
Den skal kunne rotere frit før du sætter spænding til, ellers hedder det blå røg.
Det lyder som om den er godt rusten?

MvH,

Bent.
Hvordan prøver du at dreje den, hvis det er på udgangsakslen kan gearingen være så høj at den virker blokeret.

Gearet kan også være udformet så kun kan trækkes fra motorsiden, egentlig meget fornuftigt, så kører bedstemor ikke ned ad bakken hvis hun ikke får bremset.

Måske el bremse i motoren, prøv at sætte strøm på, gennem en passende sikring, der står sikkert strømforbrug eller effekt på motoren, hvis motoren er groet fast skal sikringen nok springe før røgen slipper ud.

Som du sikkert ved er elektricitet faktisk røg, hvis røgen slipper ud fungerer det ikke mere. :wink:

Hilsen Aksel
Hej med Jer og tak for hjælpen.

Jeg fandt en wire til en mekanisk bremse, tror jeg nok, som var trukket. Når jeg hev i den, så kørte den fint. :oops: :oops: :oops:

Jeg glemte at nævne, at motoren stadig sidder fastmonteret i kørestolen.
v.

laura
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis