Lodning af stål? Hvor kan loddematerialer købes?

Hvor kan slaglodning/sølvslaglodnings-materialer købes?
Hvordan gøres det bedst og billigst?

Slaglodningsmaterialer og flusmidler, hvem forhandler dette?

Har været i nogle autoforretninger, men de har kun til el-ledninger osv.
Har også søgt via Google, men ikke fundet danske forhandlere eller vejledninger til stål-slaglodning sad

Jeg tænker mest på sølvslaglodning, da jeg engang prøvede dette (for 30 år siden), men alt andet har også interesse.

Eventuelt også meget gerne vejlening på danske hjemmesider, da jeg ikke er en ørn til udenby´sk. :oops:

Jeg skal hurtigst muligt have loddet et lille rør på en lille jernplade, der anvendes som "borfører" (for et dybelbor) i en hulskabelon, sådan at jeg hurtigt kan udføre 20 præcise huller via hulskablenen i træreolen, uden at dyvelboret rammer stålskabelonens kant ((da bordet så vil miste sin spidsning).

På forhånd tak for hjælp.

Venlig hilsen Philip

VIDEN = lærte fakta.
ERFARING = viden om hvordan man IKKE skal anvende fakta.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Materialer til lodning, sølv og flusmiddel kan købes hos LMG www.lmg.dk

Men jeg ved ikke hvordan det er når man er privat.

Jeg ved ikke hvordan det gøres, jeg har kun købt materialerne, og så haft en til at udføre arbejde for mig.

Søren
Prøv Bauhaus, de har en lille afdeling med loddemidler, både sølv og messinglod foruden naturligvis alm tinloddemidler til rimelige penge.

De har også nogle hobbybrændere af mærket Rotring eller sådan noget, den kan jeg til gengæld ikke anbefale da effekten er for ringe til hårdlodning.
Electroma har alt, hvad man behøver. Og de er flinke til at vejlede.
Lige ved siden af dem uden "H" på Roskildevej.


http://www.electroma.dk/

Jeg har købt noget sølvslaglod der, MEN der skal jo meget varme til, især ved større emner!

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Citat fra PhilipK



Jeg skal hurtigst muligt have loddet et lille rør på en lille jernplade, der anvendes som "borfører" (for et dybelbor) i en hulskabelon, sådan at jeg hurtigt kan udføre 20 præcise huller via hulskablenen i træreolen, uden at dyvelboret rammer stålskabelonens kant ((da bordet så vil miste sin spidsning).


Hej Philip,

Jeg ved ikke helt om jeg har forstået dig rigtigt, men er det nu også nødvendigt at lave så avanceret en skabelon (når du gerne vil have at det går hurtigt...)?

Jeg går ud fra, at du med dybelbor mener et bor med en spids, som er beregnet til at placere boret præcist i et mærke.

Men hvis du laver en skabelon, er det vel ikke længere dybelborets spids, som skal sikre, at du rammer rigtigt? Det er istedet skabelonens placering som sørger for dette. Så kan du jo bruge et almindeligt, billigt træbor og et simpelt stykke fladjern med huller som skabelon. Hvis boret bliver slidt af at skrabe mod kanten af din skabelon, kan du bare smide det væk, efter de 20 huller er boret.

Mvh

Pil
Citat fra PhilipK



Jeg skal hurtigst muligt have loddet et lille rør på en lille jernplade, der anvendes som "borfører" (for et dybelbor) i en hulskabelon, sådan at jeg hurtigt kan udføre 20 præcise huller via hulskablenen i træreolen, uden at dyvelboret rammer stålskabelonens kant ((da bordet så vil miste sin spidsning).


Hej Philip,

Jeg ved ikke helt om jeg har forstået dig rigtigt, men er det nu også nødvendigt at lave så avanceret en skabelon (når du gerne vil have at det går hurtigt...)?

Jeg går ud fra, at du med dybelbor mener et bor med en spids, som er beregnet til at placere boret præcist i et mærke.

Men hvis du laver en skabelon, er det vel ikke længere dybelborets spids, som skal sikre, at du rammer rigtigt? Det er istedet skabelonens placering som sørger for dette. Så kan du jo bruge et almindeligt, billigt træbor og et simpelt stykke fladjern med huller som skabelon. Hvis boret bliver slidt af at skrabe mod kanten af din skabelon, kan du bare smide det væk, efter de 20 huller er boret.

Mvh

Pil
Annonce
Tak for svarene, jeg fandt det jeg søgte hos Lemvigh-müller (.lmg.dk).

og vejledningen på det andet link biggrin

Så nu kan jeg komme igang - Tak for hjælpen

VIDEN = lærte fakta.
ERFARING = viden om hvordan man IKKE skal anvende fakta.
Man kan få en færdig boreskabelon, En stålklods med huller til 6, 8 og 10mm bor. (Så vidt jeg husker, det er længe siden jeg har brugt den.)
Og så har klodsen et håndtag, så man forhåbentlig kan holde den mens man borer.

På et tidspunkt fremstillede jeg selv et antal reoler og ønskede en boreskabelon til boring af rækkevis af huller i passende hyldeafstand.
På grund af tidnød tog jeg simpelthen en vægskinne med U-profil og borede hullerne i den. Herefter var det nemt at bore en hel række "hylde-holder-huller" gennem skabelonen.

Edit:
Søgte lige på Wolfcraft for at finde den lille boreskabelon.
Det ser ud til at man kan få en færdig version til en hel række huller.

Artikel 3750000 kan også anbefales, hvis det gælder hjørnesamlinger.

http://www.wolfcraft.de/de/produkte/produkte/manualsProducts7a12.html?countryID=EU&languageID=de&prdGrpID=0401

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis