Hold af væg ved opsætning af murstensoverligger

Jeg skal på et tidspunkt fjerne en dør imellem køkken og stue, dette for at forstørre hullet til ca. 2,5 - 3 meter.

Konstruktionen er ikke bærende, der er ca. 75 cm. lertegl over den nye åbning. Men hvordan skal man holde stenene oppe imens man laver hullet og placerer mustensoverliggeren. Jeg havde tænkt mig nogle L jern, men så skal jeg skære riller med vinkelsliber, argh... det duer ikke inde i huset.

Huset er fra 1918 og der er ikke nogen af murene der har nogen styrke mht. mørtel/spænd.

Det ligner at det er muret op af mudder imellem stenene, det smuldrer og man kan pille det fra hinanden med fingerne.

Jeg kan ikke kratte en fuge ud da "dumskallen" der har muret det sikkert har tænkt, "skide være med stenene ikke sidder på række, det skal jo alligevel pudses bag efter".

Bæreevnen på overliggeren, hvis een ikke kan klare det sætter jeg flere ind oven på hinanden.

Nogen ideer/erfaringer ?.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra PeterR


Jeg kan ikke kratte en fuge ud da "dumskallen" der har muret det sikkert har tænkt, "skide være med stenene ikke sidder på række, det skal jo alligevel pudses.
MVH


- Ja kært barn har mange navne- Men nu vil en af "dumskallerne" på din egen opfordring prøve at svare. :lol:
Hvad med at droppe at lade de øverste 11 murstensskifte blive hængende.
-Væggen er jo beskrevet som ikke bærende-
Herefter står du jo frit stillet i spørgsmålet om hvordan konstruktionen efterfølgende skal strikkes sammen. Du kan frit vælge, alt efter økonomi, æstetik, brandsikring m.v. om det overliggende stykke over det nye dørhul, skal laves i evt. træ eller genopbygges med jernarmeret betonoverlægger eller stålbjælke.
-Du kan sikkert genbruge teglstenene, og mure dem op på række. 3 skifter pr. 20 cm. - for ikke på et senere tidspunkt at få prædikatet "dumskalle"- :wink:

Mvh retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Citat fra PeterR

Tanken har været der, men jeg har stuk siddende på væggen.
MVH


Tror ikke du skal bekymre dig så meget om den stuk, den følger da bare med ned. :lol:


-Nej kan sagtens se problemet.-
- Tror lige du skal læse på denne- http://www.mur-tag.dk/Muc/udfoerelse/teglbj.m.eks.htm

Mvh retro.

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Tak det var lige det jeg manglede. Skal lige nærlæse.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis