Udsugning på badeværelse.

Vores badeværelse (ca. 6 m2) er altidt fugtigt, det vil sige der er monteret udluftning i brusenichen (ca. 1 m2, en S&P 100 mm. ca. 80 m3 i timen), men det er bare ikke ikke nok.

Selvom vi lufter ud efter hvert bad 1/2 time, ja så driver det

1) af en gammelt dobbeltstens mur med isoleringstykkelse på immellem 1 og 6 cm.
2) Der ligger nærmest en sø i vinduet.

Min ide er

1) Er min blæser for lille.

2) Sætte en blæser op der blæser ikke fugtig luft ind fra resten af huset ind på badeværelset, samtidig med at der pustes fugtig luft ud i det fri, dette styret af fugtigheden. Evt en 160 mm. rørventilator.

Er der en ventilationsexpert til stede. Andre må da have samme problem.

Det er der også om sommeren da badeværelset er nordvendt og koldt hele sommeren.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når vinduer og vægge er kolde, fortættes den fugtige luft til vand, når det først er fortættet til vand - er det nok svært at få suget vandet væk fra badeværelset vha. ventilatoren. Du kan nok ikke gøre noget ved det. Måske kan det hjælpe med at sætte varmen på/eller sætte varmen op i badeværelset således vægge/vindue ikke er så kolde og ikke omdanner den fugtige luft til vand men forbliver i luften og bliver suget ud. Hvad der bliver suget ud - skal andet ind, er der åbninger til andre rum i boligen?

 

Du tørrer vel ikke håndklæder i badeværelset? De afgiver jo en del fugt....

Har du døren på klem fra resten af huset ud på badeværelset når ventilatoren kører? Ellers arbejder den ikke effektivt.

Jeg tror ikke du får noget ud af en ventilator der blæser varm tør luft ind fra resten af huset, bare døren er på klem burde være nok.

Vi har selv et badeværelse på ca 6m2 og det udlufter vi kun via vinduerne, efter ½ time er det tørt men lukker vi vinduerne kommer fugten igen indtil håndklæderne er tørre.
Hej

Prøv at lade ventilatoren køre konstant, og hold en god temperatur i badeværelset.

Ifølge bygningsreglementet skal der være en åbning på min 100 cm2 til tilstødende rum for ventilationen "kan få luft" (kan dog er erstattes af 50 cm2 til det fri).

Ventilation i beboelsesdelen skal være planlagt efter at luften skiftes ½ gang i timen.

Husk at hvis man vil fjerne fugt skal man også smide varme ud!!

Mit eget ventilationsanlæg kører konstant.
Jeg har et problem jeg ikke kan finde løsningen på. I ejendommen hvor jeg bor er der i badet ikke noget vindue, og det er ikke tilladt at opsætte en elektrisk ventilator ved ventilationsskakten. Dvs. fugt og skimmelsvamp.
Jeg har overvejet at opsætte den "forbudte" ventilator for det har andre gjort. Grunden til at de ikke må opsættes er i øvrigt at de larmer - men det gør en emhætte vel også, og den er helt ok.
Det skal vel lige siges at jeg bor i Sverige - derfor andre regler end i DK
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis