Kan man male et glaseret tegltag?

Hej...

Jeg er helt ny herinde, men med alle de lækre gode råd i rummet her tror jeg at jeg vil komme til at tilbringe mange timer her smile

Mit første spørgsmål går på følgende. Jf. en lokalplan må mit kommende hus ikke beholde det ellers helt nye og lækre glaserede tegltag der er mindre end et år gammelt, som den forrige ejer har lagt på.

Hvad kan man gøre? Kan det males direkte, skal det slibes ned og derpå males, eller kan man overhovedet male på glaseret tegl? Eller er det bare frem med grædekluden og hive det af?

På forhånd tak for hjælpen!

Venligst

Matt
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan ikke males så det holder, men du har en god sag mod sælgeren.

Hilsen Aksel
Gå straks igang med kommune få en klar melding om huset må beholde taget og dermed opnå en dispensation, hvis det ikke er muligt, må du have svaret på skrift. Med det går du så til den advokat der var med i hushandlen ( på din side ) og beder ham kontakte sælgeren. Sælgeren bør herefter få travlt med at få redet trådene ud...

Forlang en stor erstatning, da du jo har valgt huset med det holdbare glaserede tag fordi det netop tiltaler din estetiske sans og at en hver anden tagbelægning har en mindre atraktivt ydre for dig og det har en forventelig levetid der er kortere end det glaserede tagt huset har nu....

Kig også på hvad der er af muligheder for tag til dit hus.. hvis sælgeren vil lægge et betontag på så vær opmærksom på at det er et langt billigere produkt, et tegltag, evt engroberet tegl tag er knap så billigt...

Men vigtigst af alt hvad vil passe arkitektonisk til huset... En rigtig billig mulighed er et stålpladetag... men afvis det straks..

Vær opmærksom på at der ved forskellige tage er forskellige lægte afstande, hvilket betyder en omlægtning af huset, og der er desuden kommet nye lægte dimmensioner du sikkert også skal følge ved en omlægning af taget..

Alt i alt en lidt omfattende operation at skifte taget...

MVH Njord
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Balder.
Det er en skam du ikke bor i Aalborg Kommune. :wink:
Her ændres lokalplanen blot, hvis borgerne ved renoveringer "kommer til" at bruge glaserede tagsten på deres huse.
Det skabte dog et gevaldigt postyr, og efter min mening heller ikke den rigtige løsning. En lokalplan er lavet for at skabe en vis form for byggeplanlægning.

I dit tilfælde må du helt klart henvende dig til sælger.

Mvh.
bodker

Omlægting.... Når nu taget er nyt så skulle det jo være mærkeligt hvis ikke teglet fås i den farve du skal bruge (som sikkert er alm rød, eller måske endnu værre en ganske bestemt type).

Dit problem er også stort med at få de nye (gamle tegl) ned igen til evt. genbrug.

Hvis de er glasseret, så skal man ikke mishandle dem særlig meget for at de bliver røde.

Hvornår i forløbet fandt du ud af at der var noget galt ?-

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Jeg har nu lidt på fornemmelen at du har købt huset, incl. det fine forkerte tag,rolleyes Hvis du har, ville jeg nok forsøge at give det en gang maling, måske med sandblæsning først, hvis det ikke bliver for dyrt. Spørg evt. en tagmaler. Kommunen bliver så tilfreds med at du har gjort noget. At det så måske forsvinder igen må man jo så diskutere til den tid.
I modsat fald, hvis du ikke var klar over fejlen er det helt bestemt sælgerens problem.
Man kan male alt, det er kun et spørgsmål om hvor lang tid det holder.....
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
hej glem alt om at male dit tag, hør et tagfirma om de vil udskifte mod at få de glaserede, således at du kun skal betale de nye sten, jeg kender flere fortilfælde. det er selvfølgelig en forhandling. der er mange sten med samme lægteafstand, så find nogle der passer.rolleyes

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Ok jeg tilslutter mig dette forslag, det vil være det mest fornuftige.
mvh.
Erik
@lynæs, ny er glasserede sten jo ikke så dyre mere som folk tror, jeg har set röben tegl til under 150 kr pr m2. Jeg tror ikke din ide holder, det skal virkelig være et dyrt tegl inden en håndværker hopper på den. Prøv alene at forestille dig transporten ned af taget og væk på paller. Der skal ingen ting til før der går fliger af.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Enig PeterR - det ville man ALDRIG få en håndværker til at gøre nu til dags... men i øvrigt er spørgsmålet jo over et år gammelt så mon ikke han har fundet en løsning biggrin det håber jeg da for ham....
jeg havde sgu ikke lagt mærke til at det var et gammelt spørgsmål. I øvrigt driver jeg selv et mindre teglværk, og ved det er forekommet flere gange.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også