Dimensionering af skruer etc.

Er der nogen, der kender noget godt litteratur, websider eller lign. omhandlende valg af de rigtige skruer, bolte, rawplugs osv. til forskellige opgaver (opsætning af hylder, højtalere osv).

Når man køber diverse skruer etc. følger der ikke en ordentlig vejledning med, og det er endnu ikke lykkedes mig at få et kvalificeret råd de steder, jeg handler.

Der må da være specifikke retningslinier eller tommelfingerregler for, hvilke/hvor store skruer man skal bruge til en given belastning og vægtype (samt hvilke bor og rawplugs, der skal bruges) ?

Jeg håber, andre har fundet vej i denne labyrint.

Med venlig hilsen
Johnny Nielsen

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Information vedr. skruer mm. er som du har erfaret er ikke lige ´til at få. Mit bud er at kontakte fabrikanterne af henholdvis skruer og plugs. En anden mulighed er at checke om der findes litteratur på området f.eks. bygnings standarder. Disse standarder findes på Tekniske biblioteker og sikkert også i bygnings ståbi (bog).

Mvh. Søren
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
På biblioteket kan du låne et par bøger, Jeg har desværre glemt de aktuelle titler, men den ene er udgivet af SBI og hedder noget i retning af samling og forbindelse i trækonstruktioner. Den anden er fra TOP (træbranchens oplysningsråd) hvor div. skruer er vist.
Frej
På trælasten kan du få nogle udemærkede foldere der omhandler disse enmer.

------------------
Mvh. Lasse T. Jørgensen

Mvh. Lasse T. Jørgensen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis