Opfriskning af gelcoat mv.

Hej med jer.
Jeg har først på efteråret købt mig en mindre sejlbåd af ældre dato. Den har normalt fast plads i en havn. Derfor er den under vandlinien behandlet m. en selvpolerende bundmaling.

Efter at jeg har overtaget båden, skal den til at leve et nyt liv. Nemlig som trailerbåd. Traileren er købt og båden står nu på den i en tør garage, hvor jeg går og pynter lidt på den her i vinter. :lol:

Mine spørgsmål omhandler følgende:
Skal jeg bare lade bundmalingen sidde? Hvis ikke/når det til sin tid er slidt af, hvad skal den så males med?

Generelt er overfladen på skrog(lyseblå) og overbygning(hvid) blevet noget mat og beskidt. Hvordan ville I friske den op?

I cokpittet er der en del små revner i overfladen. Ikke voldsomme og jeg tror ikke de har nogen praktisk betydning, men er der en måde at fjerne/nedtone dem på?

Båden er rigget med storsejl, genua og fok. For sjov skyld vil jeg gerne have monteret en lille spiler. Rigning og skrog har de fleste beslag til det og det der mangler kan sagtens monteres, og sidst men ikke mindst, båden kan sagtens bære en spiler.
Er der nogle af jer der har kendskab til nogle der har en brugt spiler til salg. Ca. 11- 15 kvm. Jeg forestiller mig en spiler fra en Flipperjolle, 420 el. lign.

mvh.
Melin
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tillykke mad båden .
Når din båd skal være trailerbåd er det ikke nødvendig med en bundmaling i traditionel forstand , begroningshindrende. Den store tur vil betyder at du skal fjerne al gammel bundmaling , prime den op igen og male , allerhelst med en autolak med ridsefast hærder som bliver meget hård og glat . Jeg har selv haft en båd som jeg gav denne behandling på fribordet.
Du kan polere gelcoat med et slibemiddel / polermiddel som du bruger til biler og efterfølgende en god voks .
De små revner i overbygningen kan repareres med en gelcoatfiller som fås i flere farver og som vandslibes til niveau igen og poleres og revnerne skulle være usynlige , Jeg har brugt metoden, da jeg selv flyttede nogle beslag .
Vend bare tilbage med flere spørgsmål efterhånden som projektet skrider frem . Der vil nok altid være nogle i dette forum som kan hjælpe .

god arbejdslyst med sejlerhilsen

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Hej. hvis din bund ellers er pæn og glat er der jo strengt taget ingen grund til at gøre noget ved den. hvis der er afskalninger kan du slibe dem jævne, og så gi' den bundfarve igen. Den store tur er et kæmpe arbejde.
Oppolering er bare at gå i gang. ( bruger selv billig poleremaskine).
De små revner er jo en anden sag, de er fremkommet fordi din båd ikke har været bygget stærkt nok, de steder hvor revnerne er. Inden du gør noget ved dem, så undersøg, om du kan forstærke fra den anden side, ellers kommer de igen, efter reparation. Da disse revner måske er gamle.
, er de nok fyldt op med skidt, og bør derfor kradses op til ren gelcoat, det er, som regel kun gelcoaten der revner, fyldes ud og slibes til. Det ender med at se ud ad helvede til, så vær klar til at male over, eller lad det være.
hilsen Erik :lol:

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Tak for svarene.

Jeg var mere eller mindre kommet til den samme konklusion som dig, Lynæs. Lade bundmalingen sidde til den engang har slidt sig selv af. Bunden er pæn og glat og uden skrammer. Undtagen den lille ridse jeg selv lavede på kølen da vi var ved at justere traileren ind, så den passede til båden. :oops:
De små revner ligner belastningsrevner. Jeg vil lige tænke lidt over om jeg vil gøre noget ved dem.
For tiden er jeg ved det indvedige. Der skal sættes ny beklædning op (regner med at lime nålefilt på) og renoveres lidt på elsystemet.

mvh
Melin
hej igen . Du vil få meget svært ved at få nålefilt til at sidde pænt på dobbeltkrumme flader og hjørner ( det kan ganske enkelt ikke lade sig gøre ), du skal bruge noget, som er i stand til at gi' sig, for at få det til at sidde glat. Husk evt. forstærkninger inden du beklæder!!!!!!
hilsen lynæs :roll:

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Melin

Krakkeleringen af gealcoat kan være alt mellem ingenting og tegn på at glasfiberen er ved at delaminere. Delaminering betyder at de enkelte lag af glasfiberarmering ikke er limet sammen mere cry Kan høres ved at banke på glasfiberen. Få en prof til at bedømme gelcoaten og den underlæggende glasfiber. De få 100.- er givet godt ud, da du kan gøre det rigtige, og derved spare mange penge i sidste ende.

Det er ingen skam at få råd fra en proff.

Mvh Thomas

Hej Melin,

Hempels Gelcoat rens er meget effektiv til "træt" gelcoat.
Jeg har selv brugt det på to både. Jeg fik rabat på en dåse, da jeg mente at det var noget fis at noget pulver oprørt i vand skulle være effektivt. Jeg måtte siden erkende at det var et godt produkt.
Med hensyn til bundmalingen - Jeg fjernede mit det gamle bundmaling sidste forår, det var et hestearbejde ! Skulle lysten komme over dig, kan jeg anbefale Yachtkemi´s bundfarvefjerner. HUSK at den kun kan fjerne BLØD bundmaling.

Carsten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også