kød

vent
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg køber selv med god samvittighed ofte kød hos halalslagtere. Og jeg har ikke en religiøs grund. Det er som regel billigere og - i det mindste hvor jeg handler - af en ganske fornuftig kvalitet.

Der er mindst en (lovlig) grund til at det er billigere. Almindelige danske slagtere køber typisk kun udksæringer som danskerne vil ha'. Det betyder, at disse typisk bliver dyrere, da der er meget spild (alt det vi ikke vil ha'). En halalslagter har typisk et mindre kræsent publikum, køber hele/halve/kvarte dyr, som han så selv parterer.

De samvittighedsfulde halalslagtere køber iøvrigt typisk hos et dansk halalslagteri. Jeg mener det ligger i Slagelse

----------------------------
Hvis det ikke kan ryges, så er det ukrudt.
Ja Henrik: Det er den eneste ulempe ved min kurder slagter i Farum, du ved ikke hvad han har, før du står i forretningen, en dag lam en anden dag kalv, men tingene er friske og meget billigere end hos en dansk slagter af samme kvalitet, kurderen hakker kødet imens jeg står og ser på det, hakket kød i Netto koster det samme, men har måske ligget 8 dage i beskyttet atmosfære, flamingo og film. mvh Benny.

Benny N.
I dag "vasker vi vores hænder" mere eller mindre i uvidenhedens navn...

Dyr bliver udsat for groteske ting - lange transporter (langt væk fra os - vi vil ikke se det - vi vil ikke vide det, men vi har en mening), også dem som ikke har andet forhold til hvor tingene/dyrene/maden kommer fra, end når de er kommet i embalage og ligger i køledisken , med priser og fedtprocenter...

Og vi som forbrugere brokker os i ét væk... a la, "det er for dyrt" - "det er for ulækkert" - "der er for meget fedt i" og meget mer'...

Hallo, vi har som forbrugere selv været med til at smadre hele branchen, den måtte rationaliseres for at leve op til vores krav, og det blev sådan, for vi lukker ganske enkelt øjnene for hele processen, som gør at vi kan købe en pakke billig kød.

Kødet er SÅ elendigt, fordi de stakkels dyr er blevet transpoteret under værre forhold end du kan tænke på i dit værste marerit, og under slagtningen, er dyrene SÅ stressede, så kødet på det nærmeste ikke bliver værd at spise...

Hvis vi vil spise ( godt ) kød, må vi tænke os meget bedre om - der har ikke været fornuftige priser på godt kød de sidste ca. 15 år..., priserne er raslet ned...

Kunne du holde ud at få en timeløn på ca. 16,- kr. og en arbejdsdag langt over 37 timer, hvad en landmand meget typisk har???, og det er altså alle ugen dage....

Når en landmand er inviteret til fest, skal dyrene altså alligevel passes..., de kan ikke vente til mandag morgen...

Undskyld, men vi er ikke ret søde til at tænke os om, hvilket betyder at vi snart har smadret vores hjemmemarked, og lukket ufattelig mange landbrug - manglende rentabilitet, og den omsorg der engang var for dyrene mv.

Nu importere vi i stor stil vare fra "langt-bort-istan"...., vi lever stadig med lukkede øjne... længe leve de billige vare i lavprisbutikkerne...

OK' jeg er så priviligeret selv at komme fra landet, hvor vi havde mange dyr, som levede i det fri, og fik lov til at snadre i det grønne...

At spise en kylling, som har levet under de vækstbetingelser, er det bedste man kan forestille sig.

Vel bekomme...

kreative have-ideer, er altid interessante.
mv-have hilsen
Siff
Jeg er helt enig med Siff.

Som forbruger har du magt hver gang du står foran køledisken.

Så vælg dog økologisk kød, når det er muligt. Det er muligt du får 100 g mindre, men det kan du sagtens undvære.

Køb en halv frilandsgris. Jeg har købt hos www.gryntegrisen.dk i Ølstykke. Grisene rendte rundt på marken og hyggede sig. Jeg gav kr. 27,- pr. kg og kødet smager kanongodt. (Sig blot du vil have farsen mager, det vil jeg gøre næste gang, jeg køber) En halv gris fylder ca. 2 hylder i en skabsfryser og du tvinges til at prøve nogle nye retter. Om morgenen tager du en pakke ud og lægger enten i køleskabet eller på køkkenbordet, alt efter størrelse, og den er optøet til om aftenen.

Få et par høns i haven. De spiser plænegræs og rester fra husholdningen, leverer gødning til haven og du får de herligste æg, som du kan spise helt friske. Ellers find et sted hvor de sælger æg privat. Disse folk holder som regel høns, fordi de synes det er hyggeligt, så disse høns lever under gode forhold.

Det er ikke så indviklet. Med lidt omtanke kan vi fremme dyrenes sag.

Hilsen Gokke
Tak Gokke, dejligt at nogle ser realiteterne i øjnene, og virkelig går det store skridt videre, og handler dér hvor dyrene trives... langt alle ved hvordan og der er multi lang vej endnu...

Rigtig mange mennesker har ikke den fjerneste relation til landbruget..., til de mennesker og dyr som forsyner os med mad, og det blir slet ikke lettere, for landbrugene er snart skrumpet ind til ingenting, med alverdens mærkelige eu-tilskud mm.

Men man kan jo slet ikke fortænke landmændene i at søge disse tilskud, for deres indtjæningsgrundlag, er snart så elendige og udhulede, at selv en gadefejer( og det er ikke for at se ilde på ham, vel) ville rynke på næsen - både over indtjæning og arbejdstiden mv.


"Glæd jer venner", hvis vi ikke snart sadler om, vare det ikke længe inden vi får pulvermælk fra "Langt-bort-istan", jeg skulle hilse at sige, mælk lige fra køletanken, smager himmelsk, for det er rigtig mælk, som endnu ikke er blevet forarbejdet...

Jeg mødte engang nogle unge mennesker, som aldrig havde smagt en "rigtig kylling" , altså en som havde levet i det fri...., de kendte "kun kyllinger fra grillen" = smagen af friture, men de troede kyllinger skulle smage sådan, men de fik sig noget af en overraskelse til den gode side...

Sådan er det også med grise og kø'r vi selv køber på landet og får slagtet, det smager bare 100 gange bedre end industrikød...

Jeg er ikke selv landmand, men det piner mig at det vi har bygget meget af vores land op på, nu er ved at uddø pga. snopperi - politik - og manglende erkendelse og viden...

Hvornår er nok... NOK?

Er vores next step, at leve af fast food / junk food - og blive som de "fede armerikanere", og fylde os med syge kalorier?

Nej, lad os stoppe i tide, mens vi stadig har know-how'en i dette land...

Der er lavet mange forsøg...'

bla. var der en fyr som levede af McDonnaldsmad til alle hans måltider i 30 dage, staklen tog 30 kilo på.... og så siger de det er sundt - sorry

Lad os slå fast, ingen landmænd er onde og selviske, de kæmper for deres eksistens / overlevelse lige så vel som alle os andre..., de kæmper bare et ekstra slag, nemlig for trivslen af deres dyr og den bedste måde at dyrke deres afgrøder på...

og gennem de sidste 50 år er der kommet mere og mere "rådgivning" fra "ekserter", som var så kloge som de kunne være på det givne tidspunkt, det har langt de fleste lyttet til, i den aller bedste mening....

men desværre er afstandene mellem producenterne og de "kloge hoveder" blevet ufattelig stor, og de taler endda ikke det samme sprog, hvilket har betydet - død for rigtig mange landmænd som så en ære i at levere kvalitet....

Jeg gider bare ikke at leve af syntetisk underlig mad, vi er gode til at levere varen i Danmark.
Kære venner køb den dér hvor dyrene snasker i jorden, får frisk luft, hvor landmanden elsker sine dyr...

Og ja, "knoppen skal jo af for at vi kan få kød på tallerknen"- sorry, det kan også gøres på rigtig mange måder...

Lange transporter = stress = dårligt kød
altså, afstanden fra stald til slagtning MÅ blive kort = bedre kød.

Nu er der nok mange der vil gå helt i coma, men at fange kyllingen i indhegningen og 5 min. efter har den fået kappet hovedet af, selv ordne den, ja undskyld jeg siger det, men så er vi aller tættest på den optimale kvalitet...

Ups.... Nu blir det spændende, at høre folks meninger?

Men I skal blot vide at dette er ikke sagt for at genere nogen, men mere for at sige hvad vi er godt i gang med at tabe på gulvet, i vores travle hverdag, hvor vi super stressede ræser forbi køledisten og lige griber en pk. kød, uden at tænke os ret meget om...

kreative have-ideer, er altid interessante.
mv-have hilsen
Siff
Annonce
Citat fra siff

Tak Gokke, dejligt at nogle ser realiteterne i øjnene, og virkelig går det store skridt videre, og handler dér hvor dyrene trives... langt alle ved hvordan og der er multi lang vej endnu...

Rigtig mange mennesker har ikke den fjerneste relation til landbruget..., til de mennesker og dyr som forsyner os med mad, og det blir slet ikke lettere, for landbrugene er snart skrumpet ind til ingenting, med alverdens mærkelige eu-tilskud mm.

Men man kan jo slet ikke fortænke landmændene i at søge disse tilskud, for deres indtjæningsgrundlag, er snart så elendige og udhulede, at selv en gadefejer( og det er ikke for at se ilde på ham, vel) ville rynke på næsen - både over indtjæning og arbejdstiden mv.


"Glæd jer venner", hvis vi ikke snart sadler om, vare det ikke længe inden vi får pulvermælk fra "Langt-bort-istan", jeg skulle hilse at sige, mælk lige fra køletanken, smager himmelsk, for det er rigtig mælk, som endnu ikke er blevet forarbejdet...

Jeg mødte engang nogle unge mennesker, som aldrig havde smagt en "rigtig kylling" , altså en som havde levet i det fri...., de kendte "kun kyllinger fra grillen" = smagen af friture, men de troede kyllinger skulle smage sådan, men de fik sig noget af en overraskelse til den gode side...

Sådan er det også med grise og kø'r vi selv køber på landet og får slagtet, det smager bare 100 gange bedre end industrikød...

Jeg er ikke selv landmand, men det piner mig at det vi har bygget meget af vores land op på, nu er ved at uddø pga. snopperi - politik - og manglende erkendelse og viden...

Hvornår er nok... NOK?

Er vores next step, at leve af fast food / junk food - og blive som de "fede armerikanere", og fylde os med syge kalorier?

Nej, lad os stoppe i tide, mens vi stadig har know-how'en i dette land...

Der er lavet mange forsøg...'

bla. var der en fyr som levede af McDonnaldsmad til alle hans måltider i 30 dage, staklen tog 30 kilo på.... og så siger de det er sundt - sorry

Lad os slå fast, ingen landmænd er onde og selviske, de kæmper for deres eksistens / overlevelse lige så vel som alle os andre..., de kæmper bare et ekstra slag, nemlig for trivslen af deres dyr og den bedste måde at dyrke deres afgrøder på...

og gennem de sidste 50 år er der kommet mere og mere "rådgivning" fra "ekserter", som var så kloge som de kunne være på det givne tidspunkt, det har langt de fleste lyttet til, i den aller bedste mening....

men desværre er afstandene mellem producenterne og de "kloge hoveder" blevet ufattelig stor, og de taler endda ikke det samme sprog, hvilket har betydet - død for rigtig mange landmænd som så en ære i at levere kvalitet....

Jeg gider bare ikke at leve af syntetisk underlig mad, vi er gode til at levere varen i Danmark.
Kære venner køb den dér hvor dyrene snasker i jorden, får frisk luft, hvor landmanden elsker sine dyr...

Og ja, "knoppen skal jo af for at vi kan få kød på tallerknen"- sorry, det kan også gøres på rigtig mange måder...

Lange transporter = stress = dårligt kød
altså, afstanden fra stald til slagtning MÅ blive kort = bedre kød.

Nu er der nok mange der vil gå helt i coma, men at fange kyllingen i indhegningen og 5 min. efter har den fået kappet hovedet af, selv ordne den, ja undskyld jeg siger det, men så er vi aller tættest på den optimale kvalitet...

Ups.... Nu blir det spændende, at høre folks meninger?

Men I skal blot vide at dette er ikke sagt for at genere nogen, men mere for at sige hvad vi er godt i gang med at tabe på gulvet, i vores travle hverdag, hvor vi super stressede ræser forbi køledisten og lige griber en pk. kød, uden at tænke os ret meget om...


Hejsa alle!

Nu er jeg selv født og opvokset på landet, så jeg kan kun se det positive i at bønderne kan levere ordentlige varer. Men, det er os forbrugere der tager den endelige beslutning, når vi står foran køledisken.
Man kan f.eks. vælge mellem 5 kyllinger for en hund, eller en "Bornholmer" for 120.- Desværre vælger de fleste forkert, da man går ud fra kvantiteten, uden at skele til at der reelt er mere og i de fleste tilfælde bedre mad i "Bornholmeren"

Mvh. Birger

P.S. Jeg har ingen problemer med at skulle spise både Bambi og den´s mor. Jeg ville ikke bryde mig om at slagte dem, men, er de aflivet, såååe er det bare ud med motoren, af med hovedet og ind i ovnen med dyret.

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
Vi har høns i haven, hvor vi får æg og takket være en rugemaskine, kan vi også spise kyllinger, suppehøns og haner kogt i rødvin.

Selvfølgelig skal man lige vænne sig til at slå dem ihjel, men jeg har det godt med at de har levet et anstændigt liv og som min (iøvrigt meget bløde) mand siger, når han har svunget øksen: "De er jo skabt til at slå ihjel".

Når man vil have kød, må man se i øjnene, at der har fundet et drab sted.

Kun en gang har vi ikke kunnet slå en hane ihjel, det var børnenes kæle-hane, de havde kørt rundt med i dukkevogn. Den var så tam, at man faldt over den. Øksen var hvæsset og Mogens var oppe på armen. "Kan du spise den?" spurgte min mand. "Neej". Så den forærede vi væk til nogle, hvor den døde en naturlig død. Så lidt kylling er vi stadig 8)

Hilsen Gokke (som snart skal lægge i rugemaskine til årets første kyllinger)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis