Bavare uforglemmige minder.

Hvad gemmer i jeres billeder / film på for et fabrikat af skiver. Så et indlæg i nyhederne for nogle år siden, men husker ikke typen man skulle sikre sig.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Print, som regel nummer et, alle dine billeder ud på rigtige fotopapirer.
Mht. medier skal du nok kopiere på dvd/cd'ere og løbende opdatere dine fotos/video på friske dvd/cd'ere eller løse HD'ere.

 

... og hvis du endelig kunne huske det, så er produktionerne sikkert ændret indtil flere gange siden.

Jeg er ikke enig i at papir er det bedste medie, for om blot få år vil selv de bedste billeder fra en printer være falmet og om 20 år vil det være svært at se, hvad de forestiller. Dette er ikke genopretteligt.

Det andet råd om at kopiere cd'erne om f. eks. 5-10 år til de medier, der eksisterer til den tid, er den bedste løsning. Husk på, at dem, der for 10 år siden gemte deres dokumenter på en 5½ tomme diskette, i dag har svært ved at finde en computer, der kan læse disse i dag. Ja selv 3 1/4 tomme disketter kan kun få nye computere læse.
Kære besvarere, det var typen sølv/guld, fuji/verbatim/sony osv. osv.

En gut på tv fortalt om belægninger på cd'ere han kunne anbefale ud fra tests i laboratorier. Nogle cd'ere holder i 5 år andre i 20 eller mere.

Jeg ved i hvertfald at jeg ikks skal skrive data på RW skiver. Lige som jeg nok heller ikke kunne drømme om at bruge DVD er, man mister for store data mængder på en gang 700 MB er rigeligt.

Svar søges fortsat....

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Jeg skrev rigtige fotopapirer, det holder mindst 100 år.
Tiden er den bedste svar, tiden vil vise hvilke medier er mest holdbare.

 

Hej PeterR

Køb en ekstern USB HDD, hvor du opbevarer en kopi af alle billeder og videoklip. Så har du altid en sikkerhedskopi, hvis din oprindelige HDD skulle crashe. Samtidig har du lettere ved at tage billeder med rundt til venner og bekendte.

MVH
Kim
Annonce
Jeg ville ikke forlade mig på at gulv/sølv/andet er bedre eller dårligere. Jeg har haft no-name cd-er af både guld og sølv i de tidlige brænderdage, og det viste sig hurtigt, at det var noget skrammel begge dele, så jeg køber kun mærkevarer!
Jeg har haft nogle Verbatim skiver, som har en "forventet" levetid på 25 år for DVD-RW og 50 år for DVD-R, hvilket burde være rigeligt, men der er jo ingen garantier!
I øvrigt kunne min DVD-afspiller ikke læse Verbatim-skiverne, hvis de var brændt ved høj hastighed, så nu bruger jeg Fuji-Datawrite. Jeg har en teori om om, at brændingen bliver mindre "tydelig" ved høj hastighed (mindre forskel mellem "0" og "1"), hvilket måske også betyder kortere levetid?

Mine billeder fylder indtil videre kun et par Gb, så jeg bruger duplikering (gemmer på flere HDD), og så brænder jeg alle billeder ud på en (ny) DVD-R ca. hvert halve år. Det koster ikke alverden, og det fylder heller ikke meget, så jeg opbevarer backup i flere generationer - hvis det utænkelige skulle ske, at alle diske står af og den sidste nye backup "dør" kan jeg gå et eller flere skridt længere tilbage i DVD-rækken og redde billederne.
Hvis et billede er lagret på en dårlig sektor på den oprindelige disk hjælper det hele selvfølgelig ikke så meget, men det vil jo kun være enkeltbilleder, der så mistes - ikke hele samlingen.
Mit arbejde fra kl. 7-16 er bla. at holde de her 700 harddiske i luften, så det medie vil jeg ALDRIG stole på.

Noname cd'ere aldrig, der er vi enige.

Highspeed brænding, jeg brænder aldrig over 8 speed.

Verbatim, hmm i sin tid var det det bedste, mine verbatim musik cdere kunne læses i alle anlæg de fleste andre ville ikke køre i musik anlæg. i dag kan de fleste nye anlæg jo læse alt (og så kan de jo sætte en masse farvestrålende klistermærker på, der er umulige at få af, med alle mulige formater de understøtter, hatten af for B & O).

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Citat fra PeterR

Mit arbejde fra kl. 7-16 er bla. at holde de her 700 harddiske i luften, så det medie vil jeg ALDRIG stole på.


Kender følelsen - har så sent som i går aftes (for gud ved hvilken gang) haft problem med en HDD. "Heldigvis" var det bare mit bootmanager/backup/image programs partition, der på mystisk vis var gået kold, så det var bare at installere det igen, så spillede HTPC'en igen.

Det er nu også mest DVD'erne, jeg betragter som backup. Hvis man bare laver fuld backup og gør det tit nok ser jeg ikke mediestørrelsen som et problem - jeg vil hellere lave backup til én eller to DVD'er en gang om måneden end at skulle holde styr på filer fordelt over mange cd'er...

Highspeed brænding, jeg brænder aldrig over 8 speed.


Det er så det, der var high-speed i mit tilfælde (det er DVD - ikke cd!) smile Det kan godt være, mit drev er håbløst bagud, men det kan vist ikke klare mere... Med Verbatim skulle jeg ned i 1x før min Panasonic DVD ville læse dem - de var specificeret til 8x og kunne fint læses af pc'en.

Verbatim, hmm i sin tid var det det bedste, mine verbatim musik cdere kunne læses i alle anlæg de fleste andre ville ikke køre i musik anlæg.


Ja, det var også det gode ry, der fik mig til at købe Verbatim, da jeg skulle til at brænde DVD, men i mit tilfælde var det altså ingen succes!
Citat fra PeterR

Mit arbejde fra kl. 7-16 er bla. at holde de her 700 harddiske i luften, så det medie vil jeg ALDRIG stole på.


Hmm... måske skulle I vælge et andet fabrikat HDD, hvis du aldrig vil stole på et sådan medie. Desuden har du næsten altid mulighed for at trække data ud af en defekt HDD, hvis du altså har det rigtige utility-værktøj. Det er lidt sværere med en ridset DVD/CD.

Skulle den ene af de to HDD crashe, har du jo stadigvæk én HDD-kopi. Og så skaffer du selvfølgelig en ny HDD og laver backup igen, så du har to.
Hej Peter: Folk købte vel NoName i gamle dage på grund af prisforskellen på godt og skidt, idag hvor du får 100 CD-er Verbatim, Philips eller Memorex til 150/170 kr. er der vel ingen grnd til at købe NoName mere, jeg bruger selv DVD +RW Verbatim, til ca. 7 kr. stk. de kan bruges igen og igen, hvis ikke hukommelseskortene til kameraer var så dyre, ville de vel være alletiders lagermedie ? de kunne jo nemt laves med 5-10 Gb, de fylder jo intet og kunne man blive enige om een standard ville det jo være alletiders så man ikke skal have 8 kortlæsere,det ville være dejligt at have samme ens type kortlæsere i tv, bilradio, pc, kamera, men det er vel ønsketænkning mvh Benny.

Benny N.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis