varmepumpe luft/vand

Affødt af tidligere tråd: http://www.lav-det-selv.dk/phpbb2/viewtopic.php?t=8860

Håber på gode indlæg.

MVh. Jesper
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lad mig så som den første spille lidt ind.
Som amnge andre vil jeg gerne have en god varmeløsning og har skrevet herinde om det før, men tvivlen lægger altid og lurer i baghovedet...vælger man nu det rigtige.
Mit skifte går som sagt fra elvarme..vi bruger PT. meget lidt i strøm, men fryser også alle andre steder end i stuen hvor brændeovnen står.
Hele huset skal laves om med gulvvarme i stueetage og 1. salen isoleres grundigt. Huset er 102m2, 65m2 i grundplan. ( en standard landarbejderbolig fra 60´erne) Der er hulmursisoleret med rockwoolgranulat, hulmuren er ca. 5 cm.
Jeg har valgt luft /vand varmepumpen fordi:
1. Ved gulvvarme har man en lav fremløbstemp, så man får udnyttet varmen bedre.
2. jeg skal alligevel støbe nye gulve.
3. prisen for radiatorer og rør bliver omtrentlig den samme som for de ruller pexrør.
4. Grunden er 1000m2 og vil i min vurdering ikke kunne bære et jordvarmeanlæg.
5. Jeg bryder mig ikke om støjen fra luft/luft pumper ( selvom de er lydsvage )
6. Der skal være gulvarme i badeværelset og jeg vil ikke lave med el-gulvvarme.

Jeg smider lige nogle af de links på jeg har læst i min søgen efter viden.

http://www.teknologisk.dk/varmepumpeinfo/13584

http://www.dr.dk/Videnskab/viden_om/Programmer/Varmepumper/312312124787ggg312312.htm

Jeg har efterhånden fået snævret mit valg ned på en 5 stykker.

1. ivt-optima ( www.naturvarme.dk )
2. Fighter 2005/2010 ( http://www.volundvt.dk/produkter/Varmepumpe/uteluftvarmepumper/LV2000.htm
3. KH-Nordtherm LV (5-8-el 10) ( http://www.kh-nordtherm.dk/ )
4. Sanyo SHP. ( http://www.smedjebacken.se/seab/elb_vpump.htm ) ( http://www.ahlsell.se/Download/Knowledge/342/CO2.pdf ) ( http://www.vestjydsk-koleteknik.dk/?ID=150&pID=140 )
5. ABK KWsmart. ( http://www.abk.as/?vis=kwsmart-presentasjon )

Her synes jeg personligt at nr. 4 ser spændende ud fordi.
1. Der anvendes co2, som omtales i "viden-om" som noget der kommer i fremtiden.
2 prisen på ca. 69K + montering. i svenske penge vel og mærke. ( samt der er en dansk afdeling af ahlsell....prisen er nok anderledes )

Jeg har tænkt mig at opdatere her når jeg når nærmere en beslutning og evt. køb af varmepumpe.

Håber folk vil give deres overvejelser og evt. erfaringer med Luft / vand varmepumper tilkende her.

MVh. Jesper
Tak for alle de mange muligheder du stiller op.

Jeg er ved at nedlægge mit gamle oliefyr som jeg har kørende sammen med et brændefyr.

Jeg kan ikke finde ud af om det skal være piller eller varmepumpe.
Jeg har plads til pillerne, og de to fyr (piller/varmepumpe) kommer til at køre sammen med brændefyret med en buffertank med neddykket brugsvandsbeholder. (buffertank så jeg kan smide brænde i og komme af med al varmen.

MEN... piller eller pumpe... hvad er bedst/billigst?


- Endjinn

Sidder og kikker på en elmåler der drejer den forkerte vej rundt :)
Til Jesper forstår ikke dit valg når nu du har pladsen til at grave de 400-500m slange ned på den. Men det må være din egen sag. Hvad angår co2 anlæg ville jeg nok vente lidt tid endnu indtil der er sket lidt mere udvikling på området er stærkt på vej allerede. Mener nu heller ikke at man kan få tilladelse til at sætte dem i drift i danmark men er ikke sikker.

Til Endjinn Jeg har stået i samme situation som dig og har valgt bio brændsel ikke kun piller. Du vil blive meget låst af prisen på el og piller men vælger du bio delen. Har du mange flere alterenativer til at spare på varmen. Jeg må indrømme at jeg tør ikke sætte en pumpe op hvis nu elprisen bliver skyhøj så er jeg fanget til at betale en formue for varmen.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hvis el prisen bliver sky høj, skal der nogle solpaneler op der kan forsyne varmepumpen.
Jeg har valgt luft/vand varmepumpe, se i galleriet.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hehe så er jeg nok klar til varmepumpen.

jeg forhandler selv solcellerne og får 6 paneler a 175 watt op på taget om ca 14 dage.
Dette koster i udsalgspriser ca 50k + momme.
6 paneler a 175 watt
2 stk 500w inverter
samt monteringsbeslag.
+ fragt hvis man ikke selv kan hente det.

ifølge mine beregninger kan jeg lave 1700 (solskinstimerne 2007) gange 1050w (celleoutput ved fuld sol) gange 1.5 (da jeg ikke skal lade på et batteri behøver jeg ikke overstige den på batteriet værende strømstyrke, så jeg har fuld udnyttelse på overskyede dage og ved indirekte lys) = 2677500 Watt timer.
Jeg har pt et forbrug årligt på 4 Megawatt timer. så jeg kan ikke sætte 9 paneler op, da seas-nve ikke vil betale hvis man laver mere strøm end man forbruger (tommelfingerreglen er 1/2-2/3 af forbruget skal laves af cellerne)

Cellerne er lavet i Schweitz af Megasol, og der er 25 års garanti på. herunder vind op til 200 km/t og hagl op til 35mm.

Og det bedste af det hele er at man køber og betaler idag. den pris kan der ikke gøres noget ved, men cellernes output de næste 25-50 år bliver ved med at følge elpriserne, så tilbagebetalingen korter sig ned hver gang prisen får et nøk opad.

jeg kan montere et sæt på 3 celler på ca 20 minutter, så det er ikke svært, og inverteren skal bare sidde inde under taget og forlænges med alm 230v kabel hen til en stikkontakt.

Spørgsmålet om målere:
analoge målere kører bare baglæns. (jeg har en der gør det på kontoret, hvis der er nogen der vil se det)
digitale målere kan ikke køre baglæns, men man behøver bare kontakte en elektriker der så skriver til seas-nve at man skal have en digital "dobbeltmåler", der både registrerer forbrug og produktion, som de fremsender gratis.
man skal dog betale for at en elektriker sætte den op. vores lokale elektriker siger at det ikke må koste mere end en 500 seddel (husk altid at tage flere elektrikere med på råd når det angår prisen).

vi har 3 måder at montere panelerne:
på skrå tage.
på lodrette vægge via et justerbart vinkelbeslag.
på flade tage hvor vi har en boks man fylder med ca 60-80 kg ballast så man ikke skal have lavet huller i pappet.

Cellerne laver mest når de sidder og peger syd-vest og har en vinkel på da 54 grader.


- Endjinn

Sidder og kikker på en elmåler der drejer den forkerte vej rundt :)
Annonce

Hej.

Du siger selv at du forhaldler solceller. Har du en hjemmeside??

Hvor mange KW regner du med at kunne lave på årsbasis.

Jeg synes bestemt en luft-vand varmepumpe ville være et godt valg. Der er minimalt med arbejde, og en god ydelse. Jeg er selv igang med en lignende ombygning og kan bestemt godt følge dig ang vandbåret gulvvarme og ikk el. Men som beskrevet kunne du også vælge et jord varme anlæg, det ville forrente sig bedre da der er længere levetid på anlægget, et luft til vand anlæg har en levetid på 10-20 år alt efter kvalitet(dette er som regel kompressoren der ikk holder længere) i nyere anlæg er scroll kompressor at foretrække da den har længst holdbarhed. Og hvis du vælger en lidt overdimensioneret pumpe kan du som alle andre fyr osv montere en buffertank og derved begrænse pumpens start stop drift som slidder. Og husk at alle varmepumper over 1kg skal have et årligt eftersyn som skal udføres af godkendte folk. Det er værd at få udført da du kan finde evt væsketab eller smådefekter som vil kunne slække pumpens levetid.
Vi er et af bornholms firmaer som er godkendt til dette og har en del erfaring men pumperne generelt. Håber jeg kunne give lidt stof til eftertanke. skrev endelig hvis du vil vide mere,

Jonas Høegh Kofoed

Selvgjort - er velgjort!
Jeg sidder i en mindre trælast i Haslev ved navn Ernfelt, på norgesgade 3-5

Vi er lige begyndt at importere panelerne. Det er nogen der kommer fra schweitz. Fra et firma der hedder Megasol.
Hjemmesiden er jeg ved at skrive selv... den er nok i søen om et par dage, på "jordens største krømmermarked", som internettet jo også hedder.

Mineberegner står i posten lige over.
ifølge mine beregninger kan jeg lave 1700 (solskinstimerne 2007) gange 1050w (celleoutput ved fuld sol) gange 1.5 (da jeg ikke skal lade på et batteri behøver jeg ikke overstige den på batteriet værende strømstyrke, så jeg har fuld udnyttelse på overskyede dage og ved indirekte lys) = 2677500 Watt timer.
Jeg har pt et forbrug årligt på 4 Megawatt timer. så jeg kan ikke sætte 9 paneler op, da seas-nve ikke vil betale hvis man laver mere strøm end man forbruger (tommelfingerreglen er 1/2-2/3 af forbruget skal laves af cellerne)


2.677.500Wh gange 1.8 kr er 4819,50 kr og min investering lyder på 5o.ooo plus momme.
Det giver en afbetaling på (62500/4819,50) ca 13 år. cellerne har 25 års fabriksgaranti, og er normeret til at holde 20-50 år
Det giver en MERE end rimelig sikkerhed for at få pengene igen ca 4 gange.
men det er jo hvis jeg går ud fra at strømmen koster 1.80kr pr kW om 50 år, og det er IKKE ligefrem sikkert.
(læs: jo dyrere elpris, jo mere får du for den strøm dine celler laver, og jo hurtigere bliver de betalt af)


- Endjinn

Sidder og kikker på en elmåler der drejer den forkerte vej rundt :)
@jonas
Jeg har allerede lagt mig fast på en pumpe der hedder 5,5 kW... den er underdimensioneret, men den er COP 4.2 den har det gode drivmiddel (R410A), den er lille og den koster kun 15k
http://www.elvvs.dk/pdffiles/articles/aw-12.pdf
Meningen er at den kommer til at køre på øverste spiral i en tospirals buffertank med neddykket brugsvandstank.
på den nederste spiral kommerder til at køre 10m2 solfanger, og mit brændefyr (baxi SOLO II) kommer til at opvarme vandet i hele buffertanken.

Så lader jeg strømregningen klare det jeg ikke skaffer billigt brænde, og jeg har fast stabil varme uanset om jeg laver noget eller ej :)

og der kommer solceller til at lave tilskud til strømmen.

og der er IKKE nogen elektriske dyppekogere nogen vegne udover konens elkeddel.

Og jeg er blevet MEGET advaret mod at overdimensionere både pillefyr og varmepumpe grundet dårlig driftsøkonomi

Jeg har en kammerat der har monteret en 36kW pumpe, magen til den der sidder to af på faxe dyreklinik.
De har samme forbrug. hans ene og deres to.


- Endjinn

Sidder og kikker på en elmåler der drejer den forkerte vej rundt :)
Hej med jer!

Jeg kan godt se at tråden er af ældre dato, men jeg ville blot lige nævne at vi lige har lanceret en informationsside om varmepumper hvor der ihvertfald fremgår nogle enkle eksempler på dimensionering af et anlæg.

Vi vender også kort noget omkring tilslutning til solceller/andre energikilder, men tag selv et kig her:

http://www.varmepumpe-lufttilvand.dk

Siden er gratis at bruge, og har du noget viden vi er gået glip af, så spyt mig en mail så vi kan få det online!

Vi ses!
// Thomas

Gratis information om varmepumper:

www.varmepumpe-lufttilvand.dk
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis