spænding af hjulbolte med momentnøgle

Hej

Hvor meget moment skal hjulbolte til alm. stålfælge spændes med?

mvh Anders
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej..

Hvis du spænder dem med 9 kg. så gør du ikke noget forkert.. Går ud fra at vi snakker om en almindelig person bil..

Husk og spænde over kryds..


1 ----- 3


4 ----- 2

Hilsen Johnny

Hilsen Johnny
--------------------
When the love for coffee, goes beyond your imagination..
Citat fra journey

Hej..

Hvis du spænder dem med 9 kg. så gør du ikke noget forkert.. Går ud fra at vi snakker om en almindelig person bil..


Hvis alm. personbiler er franske, har du ret. biggrin
Men japanere, vw/audi m.v. skal da spændes med 108 newtonmeter eller nærmere 11 kg.


Mvh retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Hvad er forskellen - i praksis....???
Et hjul spændt med 9 nm kan jeg ikke forestille mig går nogen vegne??? Eller er jeg galt på den?
Der væsentlige for mig er, at der tilspændes jævnt.

Mvh.

Jan R.
Ja det mest væsentlige er at det er spændt jævnt. for ellers kan du ødelægge navet og det vil begynde og ryste i rattet..

Det falder ingen steder hvis du spænder det 9 kg.. Det har jeg gjordt i de 10 år jeg har været mekaniker og jeg har ikke fået en bil tilbage som har tabt hjulet..

Hilsen Johnny

Hilsen Johnny
--------------------
When the love for coffee, goes beyond your imagination..
Citat fra Jan R.

Et hjul spændt med 9 nm kan jeg ikke forestille mig går nogen vegne??? Eller er jeg galt på den?


Ja lige netop et hjul spændt med 9NM ville jeg være meget bekymret over at køre med - jeg tror, du mener 90NM biggrin

Godt nytår!!
Annonce
så fik vi lige repeteret, at moment kan måles i Nm eller kgm, 1 kgm = 9,8 Nm. :wink:

mvh Anders
Ups. ja det var vist lige en lille smutter.. :oops:

Hilsen Johnny

Hilsen Johnny
--------------------
When the love for coffee, goes beyond your imagination..
Det skulle også være en god ide at rense anlægsfladerne af, inden hjulet monteres. Hvis der spændes fast ovenpå gammel rust m.v., er det ikke ideelt. Det kan dels give vibrationer, dels kan boltene miste spændingen, efterhånden som "laget" nedbrydes.

Det er særligt slemt, hvis der anvendes andre fælge til vinterhjul, der ikke lægger an præcis samme steder som sommerhjulene.

Jeg har en af de dér slibeklodser med skumkerne og smergellærred liggende i kassen med støttebukke m.v. Den er perfekt til jobbet.

Mvh
Lars

Lars K
Citat fra Brunhøj

Citat fra Jan R.

Et hjul spændt med 9 nm kan jeg ikke forestille mig går nogen vegne??? Eller er jeg galt på den?


Ja lige netop et hjul spændt med 9NM ville jeg være meget bekymret over at køre med - jeg tror, du mener 90NM biggrin

Godt nytår!!


Ups.....sorry. Roder altid rundt i de benævnelser. Rart at nogen er opmærksomme smile

Mvh.

Jan R.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis