Aktiehandel for dummies

Hullo.

Er der nogen her, der kan kaste lidt lys over hvordan man kommer i gang med at købe aktier som privatmand?

Jeg har kigget på DAF's hjemmeside, men det er det rene nonsens når man er ny på markedet. De sælger selvfølgelig dagkurser, men det kan da ikke være rigtigt at det er så svært at komme i gang med at handle?

Tanken er at investere alle de småbeløb som bedsteforældre og andre sponserer til de små poder, samt måske ind imellem et lidt større beløb når der er luft i budgettet til dén slags.

Er det virkelig ikke muligt at øge beholdningen ved at købe for et par tusindlapper en gang imellem? Eller skal der mindst 10.000 til hver gang? Eller 20.000? Eller ....?

Investeringsforeninger har ikke rigtigt den store interesse, idet de efter min ringe mening scorer langt den største del af gevinsten selv. Men jeg kan jo tage fejl.

Jeg vil være glad for at høre om andres erfaringer.

Med venlig hilsen
FlemmingB

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej!
Det er jo med aktier som med alt andet i livet: sats stort-vind stort eller....
Hva' vil du?
Hvis du investerer gennem en investeringsforening, betaler du for:
At sprede risikoen og
At den der ta'r risikoen(investeringsforeningen) påta'r sig en del af det sure.
Det betyder så osse, at du ikke bli'r millionær for en halvtredser!
Hvis det er podernes "formue" du vil forbedre, vil både bedsteforældres og ungernes intentioner måske være bedst tjent med en god forsigtig investering i en aktiepulje i en investeringsforening.
Men opret en særskilt konto til ungerne, tilknyt et depot og køb "fornuftigt".
Bankaktier er altid go'e- hver gang du køber gennem dem(banken), forøger du deres overskud og gør dermed aktien mere værd!!!

mvh
hschwartz
Hej FB: Køb og sælg aldrig aktier i banken, gør det i deres netbank, har du mulighed så køb inden d. 31/12 for 99.999 kr. i gode solide danske aktier ( Novo,ØK, TDC osv ) kursgevinsten efter 3 år er skattefri( 300.000 kr :lol: :lol: ) hold dig fra foreningerne de kender kun 2 ord gebyr og provision, find en bank på nettet der har de laveste omkostninger på børneopsparing og lav så en til hver af dine poder, hvor du selv bestemmer eller banken gør det, risiko svag middel eller stor det kan ikke betale sig at købe aktier for 1.000 kr af gangen, hverken i banken eller på nettet, vi snakkes ved om 3 år biggrin biggrin mvh Benny.

Benny N.
jeg stødte på denne hjemmeside for nogle dage siden, men aner dog ikke hvor seriøst det er, men det kan du måske gennemskue ved at kikke nærmere på det www.TradeSoEasy.com

Hvis det er til noget kan du jo lige give en tilbagemelding.

Godt nytår

kreative have-ideer, er altid interessante.
mv-have hilsen
Siff
Det nemmeste er, at tilmelde sig aktiehandel hos sit pengeinstitut, så man via PC kan købe og sælge.

Det koster gebyr at handle, men er man ikke typen der handler mange gange pr dag/uge er det ret ligegyldigt.

Skal der købes småt ind, kan man købe fra bankens beholdning og er altså ikke afhængig af, at aktier sælges i slag (vistnok nom. 5.000). Handlen sker via din PC.

Kursen på 1 aktie er det mindste der kan handles for. Nogle aktier koster kr. 50 for en aktie og andre koster kr. 80.000 (det hedder kursen).

Hvis man køber 1 aktie til f.eks. kr. 50 skal man være klar over, at der er et mindstegebyr til banken. Det kan derfor ikke betale sig at købe for småt, da aktien måske skal stige til den dobbelte kurs bare for at dække omkostningen.

Et godt råd er at sprede sine aktiekøb i flere typer. Det kan være 1/3 i banker, 1/3 i industri og 1/3 i handel. Man kan også dele det og sige 1/3 i asien, 1/3 i europa og 1/3 i USA. Og så en kombination af disse. Alt afhængig af hvor stort et beløb man har i aktier.

Har man f.eks. kr. 20.000 ville jeg nok nøjes med bare at købe aktier i et selskab på grund af omkostningerne.

Var det kr. 100.000 ville jeg dele i 3 forskellige aktier.

Mvh. JørgenE
Citat fra siff

jeg stødte på denne hjemmeside for nogle dage siden, men aner dog ikke hvor seriøst det er, men det kan du måske gennemskue ved at kikke nærmere på det www.TradeSoEasy.com


Jeg har også kigget lidt på det, og synes det virker interressant.

Jeg er interresseret i andres meninger om ovennævnte biggrin

Venligst

laura
Det jeg umiddelbart kunne læse tyder på endnu et pyramidefirma.

Om TradersClub som også nævner 4.000 risikofrie kroner pr dag næste år er samme firma ved jeg ikke, men Forbrugerrådet advarer mod at overføre penge til dem og har sendt sagen videre til Finanstilsynet.

Mvh. JørgenE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis