Opvaskemaskine varmer ikke

Jeg har fået en defekt opvaskemaskine Blomberg GS6440 ca. 3 år gammel. Der var overgang på varmelegmet så det slog HFI relæet fra. Jeg har nu skiftet det og maskinen kører nu, men den varmer ikke vandet. Der kommer slet ikke strøm til varmelegmet via et relæ på en printplade. Relæet (kontaktor) slår ikke til når det skal. Jeg har prøvet at skifte hele printpladen med relæ, men den varmer stadigvæk ikke.

Termostaten en Bitron T430 består dels af en sikkerhedsafbryder, hvor der er fuld gennemgang i, og en CTN modstand (variabel modstand) hvor jeg kan måle en modstand på ca. 60 ohm. ved ca.20 grader.
Jeg har prøvet at varme termostaten op på en kogeplade, men modstanden ændre sig ikke, men sikkerhedsafbryderen slår fra som den skal.

Er der nogen der ved hvordan sådan en variabel modstand skal virke?
Hvad skal modstanden variere imellem?

Fjerner jeg den ene ledning til modstanden, ændre det ikke noget. Altså uendelig stor modstand. Det er mærkeligt?

Jeg kan køre et testprogram på maskinen. som bl.a tester om den varmer. Hvis temperaturen ikke er opnået skal LED 2' Blinke og hvis temperaturen er opnået skal LED 2 lyse konstant.
LED 2 lyser straks konstant, når jeg køre testprogrammet selv om den ikke varmer. Er der nogen der kan fortælle hvad der er galt?
NB. Jeg er selv elektriker.

Med venlig hilsen







GBN
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra gbn

Jeg har fået en defekt opvaskemaskine Blomberg GS6440 ca. 3 år gammel. Der var overgang på varmelegmet så det slog HFI relæet fra. Jeg har nu skiftet det og maskinen kører nu, men den varmer ikke vandet. Der kommer slet ikke strøm til varmelegmet via et relæ på en printplade. Relæet (kontaktor) slår ikke til når det skal. Jeg har prøvet at skifte hele printpladen med relæ, men den varmer stadigvæk ikke.

Termostaten en Bitron T430 består dels af en sikkerhedsafbryder, hvor der er fuld gennemgang i, og en CTN modstand (variabel modstand) hvor jeg kan måle en modstand på ca. 60 ohm. ved ca.20 grader.
Jeg har prøvet at varme termostaten op på en kogeplade, men modstanden ændre sig ikke, men sikkerhedsafbryderen slår fra som den skal.

Er der nogen der ved hvordan sådan en variabel modstand skal virke?
Hvad skal modstanden variere imellem?

Fjerner jeg den ene ledning til modstanden, ændre det ikke noget. Altså uendelig stor modstand. Det er mærkeligt?

Jeg kan køre et testprogram på maskinen. som bl.a tester om den varmer. Hvis temperaturen ikke er opnået skal LED 2' Blinke og hvis temperaturen er opnået skal LED 2 lyse konstant.
LED 2 lyser straks konstant, når jeg køre testprogrammet selv om den ikke varmer. Er der nogen der kan fortælle hvad der er galt?
NB. Jeg er selv elektriker.


Tilføjelse. DET HEDDER VIST EN NTC-modstand (Negative Temperature Coefficient) MEN I DET TILHØRENDE ELDIAGRAM STÅR DER CTN. Mærkeligt?

Med venlig hilsen







GBN
Hej

Skriver du egentlig ikke selv, hvad der er galt? :? I en temperaturfølsom modstand af NTC type bliver modstanden mindre når temperaturen stiger (se f eks dette link http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=2012557.htm) Modsat er det , hvis der er tale om en PTC modstand http://da.wikipedia.org/wiki/PTC_%28Positive_Temperature_Coefficient%29
Hvis NTC´en er defekt på en måde så modstanden er lavere end den skulle være, tror maskinen, at den rette temperatur er nået og derfor slår relæet til varmelegmet ikke til. Jeg kan læse at du har prøvet at fjerne den ene ledning til modstanden uden at det gjorde en forskel. Kørte du et program igennem reglret? Jeg tænker på at maskinen formentlig kun måler modstanden i NTC´en en gang imellem.
Jeg ville købe en ny termostat og se om det ikke klarede problemet.
Problemet minder fuldstændig om situationen i mit pillefyr når flammeføleren er brændt af. Det er nemlig en lysfølsom modstand, hvor modstanden falder med mere end en faktor 1000 når man belyser den. Der er faktisk kun i bestemte korte perioder at styreboksen "spørger" om der er ild(=lys=lav modstand) Nå det bliver vist lidt for langt udenfor emnet. Håber du kan bruge mine tanker (er ikke elektriker :wink: )

mvh Anders Kruse
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis