Vådrummenbran i badeværelse i nyt tilbygning

Hej

Jeg er igang med at få lave en tilbygning hvor vi skal have bla. badeværelse.

jeg spurgte så vores murer hvad de gjorde omkring vådrummembran
og han sagde at det kom der ikke på da det ikke er en lovkrav.
så længe det ikke er i etagebyggeri

Jeg syntes jeg har læst/set et sted at der skal laves vådrumssikring idag på alt nybyggeri...

har jeg ret??????

Jan Kristensen
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Det er et lovkrav og skal udføres efter BY & Bygs Anvisning 200 som mureren burde kende udenad.

Hvis det ikke bliver udført, kan du risikere at få afvist fugtrelaterede skader af forsikringsselskabet på grund af konstruktionsfejl, eller du i tilfælde af salg har en loyal oplysningpligt til sælger om fejlen, da du jo nu er bekendt med den eller risikere en retssag senere ved fortielse.
Det er helt korrekt hvad Orla skriver.
Se eventuelt det her link til bygningsreglementet for SMÅHUSE, og altså IKKE etagebyggeri.
http://www.ebst.dk/BRS98_08_ID351/0/54/0 Der står altså at f.eks gulve skal være vandtætte. Med mindre din murer kan garantere at det er 100% vandtæt uden membran, så lever det ikke op til bygningsreglementets krav. Og det kan din murer ikke.

By og Byg 200 er en anvisning, hvor det er garanteret fra "statens side" at de nævnte konstruktioner og løsninger lever op til kravene i bygningsreglementet.
Derfor udføres alle badeværelser i dag efter denne anvisning. Alt andet er at spille hasard.....!!

Derfor: Din murer SKAL vandtætne badeværelset.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Citat fra Knaldperle

Derfor: Din murer SKAL vandtætne badeværelset.


Ja, men der er så vidt jeg husker ikke krav om decideret membran på et betongulv, hvis det bare er lavet rigtigt, da det så er vandtæt i sig selv! Men jeg ville nok insistere på, at mureren udfører gulvet med membran, eller (hvis det er et fast tilbud og han ikke vil gøre det uden tillæg) give en skriftlig garanti på, at rummet er udført i overensstemmelse med anvisningen, - så har du dit på det tørre :wink:
Du har helt ret.
Der skulle nok have stået:"Din murer SKAL lave gulvet vandtæt".

Jeg prøvede blot at at understrege, at den bedste måde at være 100% sikker på, at have retten på sin side er at lave lave det efter By & Byg 200.

Der er enda løsninger i anvisningen, der er uden membran. Blot er de sikret på en anden måde biggrin
okay jeg siger mange tak
jeg har sat det som krav ellers får han ingen penge

Mvh Jan

Jan Kristensen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej

Lige et godt råd når din murer af den type:

Kontroller lige om han udfører tingene efter vejledningen på den type membran han vælger at bruge.

Jeg har set murere tage en pensel og smøre lidt på væggene, så de havde farven (skulle være 1 mm tyk lag) og ingen forstærkninger eller lignende ved hjørner/overgange.
Hej...

Vi har også lige haft rigtig dårlige erfaringer med en murer som skulle lave vådrumsmenmbran...

Mit råd kan kun være: Stå på nakken af ham og se om tingene bliver lavet ordenligt.

Det er sørgeligt at det skal være sådan!!!!

For at det ikke skal være løgn så lavede den selvsamme murer forkert fald på badeværelset gulvet, men det så vi først da han havde lagt fliser. Enden på det blev, at der kom en byggesagkyndig ud, som sagde at den bedste (og hurtigste løsning) er at spartle gulvet ud ovenpå fliserne og så ligge nye fliser.

Som sagt så gjort. Da de nye fliser skulle ligges (for 2. gang) ja så rodede mureren de to sendinger fliser sammen, så nu har vi et gulv med farveforskel.

Så nu skal fliserne hakkes op, og ligges for 3. GANG....

Så vi har lært at: SELVGJORT ER VELGJORT.... Vores lid til håndværkere har lidt et knæk....

Hejho
Hej

Nu må i ikke blande begrebet murere og håndværkere sammen, da det er to vidt forskellige ting der er tale om :lol:

Men rigtigt det er sørgeligt at man skal være sådan om sig hele tiden.

Et eksempel fra min hverdag: For nogle år siden hvor jeg ledede en større byggeplads i Århusområdet, havde jeg problemer med at få tømrersvendene til at montere det korrekte antal søm i nogle vanskeligt tilgængelige beslag, og da jeg i den tilsynsførendes rapport igen så at der ikke var monteret det korrekte antal søm, henvendte jeg mig til svendene me bemækningen: Jeg troede vi havde en aftale...... Hvorpå der blev svaret: Det var kun en mundlig aftale!!!!

Døm selv
Citat fra Orla Nautrup

Nu må i ikke blande begrebet murere og håndværkere sammen, da det er to vidt forskellige ting der er tale om :lol:


Det tager jeg naturligvis meget personligt. :wink:

Spøg til side; det er rigtig trist at det er kommet dertil, hvor bygherre nærmest er tvunget til, at kræve fotodokumentation for udført arbejde.

Jeg håber at det lykkes for Spacejam, at få sig et godt badeværelse i første forsøg.

Og så er "selvgjort er velgjort" ikke altid rigtigt. Jeg har ikke tal på alle de håbløse gør-det-selv projekter jeg har revet ned, lavet færdigt, lavet om eller blot rystet på hovedet af.

Jeg syntes det er ærgeligt at det er den generelle opfattelse, men det er nok håndværkernes egen skyld til at starte med sad
Citat fra Knaldperle

Og så er "selvgjort er velgjort" ikke altid rigtigt. Jeg har ikke tal på alle de håbløse gør-det-selv projekter jeg har revet ned, lavet færdigt, lavet om eller blot rystet på hovedet af.


Næh, jeg har lige lavet nyt bad, og jeg slap ikke heldigt fra at sætte fliser op - de skal pilles ned og skiftes ved lejlighed sad Det er surt, men jeg har jo heldigvis kun mig selv at være sur på, og udskiftningen kan sikkert stadig gøres for mindre end en murer skulle have for det.

Da jeg skulle have et stort spejl i badet, der skulle skæres til og gå fra væg til (skrå)væg besluttede jeg at få en prof til at lave det hele, inkl opmåling, da jeg ikke følte mig overbevist om, at jeg kunne gøre det præcist nok selv. Resultatet blev en slåskamp og et resultat, der alligevel ikke er som bestilt, fordi vi endte med at accptere, at han fugede den skæve sprække i stedet for at pille lortet ned. Det irriterende er, at man selv kunne have lavet det mindst lige så godt, og at man oven i købet har betalt i dyre domme for det!
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også