Gulvvarme

Hej alle "GDS" freaks. Godt Nytår.
Jeg skal til at bygge sommerhus (Isolation 200 mm.) med vandbåren gulvvarme. Er der nogle af læserne der selv har vandbåren gulvvarme, der kan fortælle mig om de max. 27 grader som fremløbstemperaturen må være, er nok til at huset føles varmt, også når det fryser 15 grader.
Bjørn.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg går ud fra at gulvvarmen er under trægulv.

Det er ikke fremløbstemperaturen men overfladetemperaturen på gulvet der skal begrænses til max. 27 gr.

Det ser også ud til at du vælger isolering efter parcelhuse?

Jeg har ikke selv erfaring med gulvvarme i sommerhus, men hvis du opfylder gældende krav til isolering i parcelhuse, skulle der ikke være nogen særlige problemer, ud over gulvvarmens langsommelighed ved temperaturudsving.

------------------
www.orla-nautrup.dk
Hej
jeg vil jo nok vove den påstand, at overfladetemperaturen afhænger meget af fremløbstemperaturen og at fremløbstemperaturen er den eneste parameter, som du rent faktisk kan ændre.
Men jeg er enig i, at en meget stor del af din komfortfornemmelse vil afhænge af hvor godt isoleret dit hus, og ikke mindst gulvet er.
Desuden afhænger sagen af, hvor meget vand du sender igennem rørene pr. time. For gulvets vedkommende er det bedre, at du holder temperaturen nede, men sender mere vand igennem rørene og hæver rumtemperaturen på den måde.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Min eraring med gulvvarme er det, Orla Nautrup er inde på: Langsommeligheden. Netop dette problem kan være af betydning hvis det er et sommerhus der bruges i weekenderne i vinterhalvåret. Anlægget skal startes i meget god tid før i indfinder jer i huset for at få komforttemperatur.

TS
Jeg har selv tænkt på det med hurtige temperaturskift.
I vores nye køkken har vi lagt vandbåren gulvvarme -rigtig lækkert - Desuden har vi opsat en lille radiator under vinduet til at regulerer varmen i rummet med en alm. radiatortermostat.
D.v.s. at vi har indstillet gulvvarmen lidt lavere en man normalt ville gøre, så dækker radiatoren resten. På den måde får man også glæde af solindfald gennem vinduet, så lukker radiatoren.

Elektrikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis