Halogen belysning

Hej alle.
I mit gipsloft i stuen, kunne jeg tænke mig nogle halogen indbygnings spots(ø 70mm). over gipsloftet ligger der isolering (ingen dampspærre, da det er en etage adskillelse). Nu må man jo ikke bare skubbe spotsene op i isoleringen, men hvad gør man så? Urtepotter er jo udelukket da loftet er monteret. Findes der nogle indbygningsboxe man kan skubbe op nedefra og i den størrelse?

Håber der er en venlig sjæl der kan hjælpe.

Med venlig hilsen
Thomas
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ikke noget krav om at dine spots skal sidde i en box.
Jeg tror at urtepotte ideen er osptået som et forsøg på at løse dampspærre problemet. Dvs. at man bagefter sover roligt fordi man nu tror at man både har spots og en tæt dampspærre. Den kan måske laves lufttæt men ikke diffusionstæt. Og det er måske også godt nok (jeg skal nok passe på ikke at få 'plantefolket' på nakken her ;-)

Anyway, du skal bare overholde afstandskravene opgivet på dine spots. Dem jeg har set har det været 11,5 cm frit bagved. Så du skal kratte din isolering så meget væk at dette er opfyldt.

Hvordan vil du få ledningerne frem hvis loftet er monteret? Og husk at strækstrømsreglementer kræver at tilslutningen til dine spots foretages i en dertil egnet dåse med aflastning. Altså ingen løse muffer hvor ledningerne bare er samlet. Der fås spots som har en sådan dåse monteret på dem.

mvh
Jens
Der er ikke noget krav om at dine spots skal sidde i en box.
Jeg tror at urtepotte ideen er osptået som et forsøg på at løse dampspærre problemet. Dvs. at man bagefter sover roligt fordi man nu tror at man både har spots og en tæt dampspærre. Den kan måske laves lufttæt men ikke diffusionstæt. Og det er måske også godt nok (jeg skal nok passe på ikke at få 'plantefolket' på nakken her ;-)

Anyway, du skal bare overholde afstandskravene opgivet på dine spots. Dem jeg har set har det været 11,5 cm frit bagved. Så du skal kratte din isolering så meget væk at dette er opfyldt.

Hvordan vil du få ledningerne frem hvis loftet er monteret? Og husk at strækstrømsreglementer kræver at tilslutningen til dine spots foretages i en dertil egnet dåse med aflastning. Altså ingen løse muffer hvor ledningerne bare er samlet. Der fås spots som har en sådan dåse monteret på dem.

mvh
Jens
Hej JensS.
Tak for svaret.
Hullerne er boret, kablerne trukket.
Jeg var bare sikker på at der var en eller anden regel om halogen i isolering, som jeg lige havde glemt i farten, da gipsen blev monteret. Men den har du jo nu forklaret. Jeg var ude i at sætte en stump rør eller lign. op for at kunne holde afstanden til isoleringen. Men dette gør det jo lidt mere enkelt.

Mvh
Thomas
Det er før set, at der anvendes lidt kyllingenet til at holde isoleringen løftet. Uanset om det er strengt nødvendigt, virker det som en god ide, at isoleringen ikke ligger tæt ned på aramaturet - der i forvejen bliver meget varmt.

Mvh
Lars

Lars K
Hvis du bruger søgefunktionen, vil du se at emnet har været berørt før. Der findes stål-indbygningskasser, som med lidt snilde monteres nedefra. Disse er DEN ENESTE RIGTIGE løsning på halogenproblematikken, idet samlestedet på ledningerne også fjernes fra varmekilden.

Mener de koster 70-80 kr/stk - er vel givet ud! Eneste udgift derudover er pæren (30,- ???)

Og husk i øvrigt at få dimensioneret dine tilledninger ordentligt - diameteren skal modsvare længden (for lille Ø er lig brandfare!!!), ligesom ledningerne i princippet skal have samme længde for at alle spots har samme styrke.

Mvh.

Jan R.
Annonce
Jan R. Gælder selvfølgelig kun ved lavvolt spot, og her må man jo kun benytte ledningen der følger med ikk.

Ved nogle spots til højvolt (230 V) kræves ledning der tåler høj varme......

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
nåeh jo - selvfølgelig! Glemte, at der findes 220 v halogen (som jeg vist nok selv har i det nyeste badeværelse....... :oops: )

Mvh.

Jan R.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis