Tilskæring af koldskum

Hej, vi skal have nye hynder i 120 mm koldskum som skal skæres til i længde og ved skrog siden. Jeg mener at vide at man kan gøre det med en elektrisk anordning.Jeg vil meget gerne om der er nogen som kan give mig opskriften på et sådan værktøj.?

Mvh. Jens
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra "Jens Herup"

Hej, vi skal have nye hynder i 120 mm koldskum

Hej
Det eneste og bedste værktøj, er lillemors elektriske køkkenkniv.
med den kan du skære i runding, og helt ned til en skive på kun 1 mm.
MEN 120 mm i koldskum, lyder helt vildt overdrevet i mine ører.
80mm koldskum 90 Kg er rigeligt og meget hård.
hilsen
Hans
Hej Hans,
tak for dit indlæg, men de hynder jeg skal tilskære er godt nok 120 mm men kun 35 kgs, samme som sælges af jydsk og som man ligger og sidder udmærket på.
Mvh Jens biggrin
Du kan skam skære koldskum med en alm. bred køkkenkniv eller en kniv til rockwool - foredelen er at det så ikke bliver flosset, bare kniven er skarp er det ikke noget problem.

Men lad nu være med at købe det billige koldskum, det kan godt være man sidder eller ligger fint et par timer på dem, men de holder ikke i mange år. Det dyre koldskum holder derimod i rigtig mange år og klasker ikke sammen.

Men held med det.

Og husk at du kan lime koldskum sammen hvis du skære forkert.
Jeg kan nu forestille mig, at Jens Herup tænker på en varmetråd i et arrangement a'la en ostebue.

Med lidt snilde og omtanke skulle det kunne lade sig gøre at konstruere sådan én selv. Varmetråden skal være konstantantråd (modstandstråd), formodentlig 0,25 - 0,50 mm, strømkilden kan være en transformator til modeltog, så man kan eksperimentere med spændingen og dermed trådens temperatur, men ALDRIG direkte lysnet.

Buen, som tråden skal spændes op på, skal naturligvis ikke være udformet, så det er den, der leder strømmen og ikke tråden. Så enten skal den være lavet af noget ikke-ledende, eller også skal tråden monteres, så den ikke har elektrisk kontakt med buen.

Køb rigeligt med tråd, det kræver nok en del forsøg, inden den rette kombination af spænding og længde er fundet, desuden knækker tråden let, så den må gerne være nem at skifte.

Held og lykke og god jul

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

God aften Albino,
ja det var netop en anordning a`la. ostebue, jeg mente at have set beskrevet for mange år siden. Tak for beskrivelsen.

Venlig hilsen og God Jul
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis