Hvilken olie?

Jeg har haft min Alfa 156 1,6 i 2 måneder nu, og overvejer hvilken olie der er bedst at fylde i.
Den er fra 10 md/2000 og har pt. kørt km. 79.000.
Den bruger så vidt jeg kan se ikke specielt meget olie.
Mange taler om 0w/30 - 0w/40 - 5w/30 - 5w/40 - 10w/60, Selenia, Mobil, Castrol, Shell Helix eller noget helt andet.
Synes det er svært at finde ud af hvad man skal bruge.
Jeg har ikke så meget forstand på havd der skal i, så jeg håvber I kan hjælpe.

Kan man dele den ind i km-intervaller og sige her og her er det bedst at bruge denne og denne olie?

Mvh.
Torben Kristensen
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har haft samme skrupler som dig - og sidste input jeg har fået kommer fra en såkaldt expert fra en af de største olie-firmaer i dk/verden. Da jeg kender ham privat, går jeg ud fra der er en del sandhed i hans påstande.

Hans påstand er, at de helt tynde olier 0w-30, 0w-40 etc. er alt for tynde til langt de fleste biler - smøreevnen er ganske enkelt for lille!!! Firmaet selv bruger 5 eller 10w olier, og gerne helst det sidste. Ligeledes skulle vedhængsevnen på lodrette dele være bedre med de tykke olier, så selvom de måske ikke kommer så hurtigt ud til smørestederne ved koldstart, så er der til gengæld mere oliefilm tilbage.

Dertil kommer, at der ER forskel på kvaliteten af olier. De forskellige standarder "udmærker" sig ved at gælde for ny olie. Det væsentlige er sådan set, hvor stor en del af smøreevnen der er tilbage efter 14.999 (eller hvad det måtte være) km.

Så min konklusion - en 5w-40/50 eller 10w-40/50 i et godt varemærke, så går man ikke helt galt.
Og kører man korte ture/meget bykørsel, så skift oftere end angivet af fabrikanten.

Mvh.

Jan R.
Jeg mener, det var Mobil, der satte to motorer i en prøvebænk og lod dem køre, hvad der svarer til 160.000 km (sikkert 100.000 miles). Den ene kørte på Mobil 1, den anden på standard mineralsk olie. Derefter skilte de motorerne ad.

Den ene var meget slidt - f.eks. var knastakslen helt færdig. Den anden fejlede intet - selvfølgelig den, der havde kørt på Mobil 1. Forsøget var vist udført af uafhængige, og selvfølgelig var det for at få PR - men alligevel...

På store skibsmotorer skifter man ikke olie uden grund, men derimod sender man den til analyse. Fra anden hånd har jeg historien om en maskinmester, der også sendte en prøve af sin bils motorolie med. Den var OK efter 40.000 km. Det var også Mobil 1.

- Der er nok noget om snakken: Giv maskinen en ordentlig olie.

Mvh
Lars

Lars K
[Indlæg slettet]
Mercedes, jeg tror du undervurderer den almindelige forbruger, for man behøver såmænd bare se på tabellen med kvalitetspåtegning. Den er ikke særlig indviklet, hvilket jeg tror du vil give mig og andre almindelige forbrugere ret i.

Jeg kan forstå du er så begejstret for en producent af olie, at man kunne forledes til at tro du havde et agentur. Det jeg hæfter mig ved er, at du alene anbefaler en producent, men ikke referer til kvalitetspåtegning som den væsentligst indgangsvinkel til valg af olie. Hvis du har et professionelt forhold til smøremidler giver du mig vel ret i, at stort set alle (om ikke alle) producenter markedsfører produkter i forskellige kvaliteter. Det der er vigtigt er da at kontrollere kvalitetspåtegningen. At der så inden for samme kvalitetskategori er produkter der er bedre end andre er indlysende.

Men at bruge producentnavnet som det primære grundlag for at vælge produkt, det holder ikke.
Citat fra mb350sl

hvorfor bruger NASC car USA SUNOCO ????

Fordi de betaler mest for den PR det giver at være med.
At en MB kun kan køre på Mobil,at en finne bliver verdensmester fordi hans Ferrari kører på Shell og at en franskmand ikke bliver verdensmester fordi han ikke køre på Elf er det rene vrøvl,det hele drejer sig om $.
Iøvrigt anbefaler Fiat at der bruges Selenia i en AR men uden at have undersøgt sagen er jeg overbevist om at GM anbefaler noget helt andet hvis deres australske Fiat/Alfa/Opel/saab motor er monteret i en anden bil.
René
Hej.
Jeg vil som almindelig expert på området olie, igen bare lige nævne, at der er stor forskel på olier.
For ældre biler er en god 10/40 olie fortræffelig, og vælges et anerkendt mærke går det ikke helt galt.
Med hensyn til nye motorer, stiller det sig ganske anderledes.
Du har f.eks. 2 ens 5/30 olier fra samme mærke, den ene er godkent til WV, og ikke til Ford, og visa versa.
Så har du stadig garanti på din nyere bil, så hold dig til hvad fabrikanten foreskriver med hensyn til specifikationer.
Mvh autoole
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis