møtrik ikke til at få af???

Hej

Jeg har fået en til at skifte manchetter på min mazda 626, men i den ene side, er det så godt som umuligt at få den møtrik af, som holder fast på den. Han har prøvet med specialværktøj osv. og fået en anden til at prøve, men det lykkedes bare ikke! nogen der har en god ide til, hvordan man kan få den af??? tongue
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Luftværktøj af en god kvalitet er det eneste der dur. Jeg stod op på min nøgle for at få min centermøtrik af. Det lykkedes ikke og jeg vejer 100+ kg.

Mekanikeren slog den af med sin luftnøgle, nærmest med den ene hånd i lommen.

Min pointe med alle mine indlæg er : fortorvsmekanikeren er 3 timer om det. Ham med det rigtige værktøj og med bilen oppe i den rigtige højde er ca. en time om det.

Livet er for kort til lige den type rep.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Citat fra mtservice

Hej

Du bør måske lige undersøge om det er lings gevind i den ene

side.


Mtservice.


lings gevind???? hvad vil det sige???? tongue
Citat fra ck

Citat fra mtservice

Hej

Du bør måske lige undersøge om det er lings gevind i den ene

side.


Mtservice.


lings gevind???? hvad vil det sige???? tongue


Normalt er eet gevind højredrejet og skal drejes venstre om, når det skal løsnes. Linksgevind er modsat, og bliver nogle gange brugt hvor der er chance for at de sammenspændte dele kan løsne sig igen p.g.a. rotationshastigheder, typisk på akselender.

Mvh. Birger

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
Hej

Hvis det er lings gevind vil det for at give nogen mening være

på venstre forhjul. Så hves det er det der er tale om, kan det forholde

sig sådan. Så vidt jeg husker stikker der et stykke gevind udenfor

møtrikken, kan du ikke se på gevindet hvilken vej det er skrå, og

derved afgøre hvilken vej du skal dreje. Du skal løsne denne møtrik

inden du løfter vognen så du kan tage godt fat med en god top og

evt. sætte et rør på armen så du kan komme til at tage ordentlig fat

og måske træde hårdt på dette rør. Men er det hobbyværktøj du har

er det sansynligvis værktøjet der bøjer sig eller knækker.


Mtservice.
Hej

Jeg har før ejet en bil, der efterhånden var 16 år gammel, og hvor jeg lavede det meste selv - så jeg kender lidt til det med noget sammengroet #¤&%!!

Normalt må selv den mest genstridige møtrik overgive sig med en kombination af varme, tynd olie og en luftdrevet møtrikspænder. Har du ikke det sidste, kan du dog forsøge med de to første punkter. Gerne med en krafttop og 1½ m rør.

Det bedste er en lille "pencil"-blæselampe. Varme direkte på møtrikken og køle/smøre med olien. Er det et "følsomt" sted også køle med lidt vand.

Det er vel navmøtrikken, du taler om. Her skal du nok være lidt forsigtig med varmen, men lidt "præcisionsvarme" ville jeg nok forsøge mig med - og så ellers smøre og køle godt. Materialet arbejder lidt under denne behandling, og det kan gøre forskellen.

Vil du gøre det rigtig godt, varmer og køler du en to-tre gange. Så burde den være mør...

Mvh
Lars K

Lars K
Hej ck: Lingsgevind er gevind der drejer modsat,især brugt til cykelpedaler ( den venstre ) så den skal du dreje med uret for at få den af, det er gjort for at den ikke skal dreje sig selv af under kørselen.

Det er ikke navmøtrkken på din bil vi snakker om vel ? på de gamle biler jeg har lavet er den næsten til at pille af med fingrene når man har fjernet stålsplitten,når du havde skiftet lejer satte du bremsetromle og hjul på og spændte navmøtrikken med noget kraftigt håndværktøj, løsnede møtrikken til lejerne gik frit og der ikke var slør i hjulet, satte stålsplitten i så det passede med hullet i akslen og hullerne i møtrikken. mvh Benny

Benny N.
Hej

Jeg har selv været ejer af en mazda 626 - den er lige død pga rust - men at pille møtrikkerne af på akselenderne kan godt være lidt svært - de klemte også ganske godt på min - DE ER MED ALM. GEVIND altså højregevind - jeg gjorde det at jeg forlængede min skraldenøgle med et rør på ca. en meter og så op og då på røret - øøøhh du skal nok ikke bruge en "bilka" skraldenøgle for der er virkelig pres på nøglen men en kraftig luftnøgle er selvfølgelig det rigtige værktøj - som man siger - ingen vold - hent noget større værktøj :-) de alm. små luftnøgler er ikke stærke nok - har prøvet -

held og lykke med projektet

Michael

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

Hej

Jeg har selv været ejer af en mazda 626 - den er lige død pga rust - men at pille møtrikkerne af på akselenderne kan godt være lidt svært - de klemte også ganske godt på min - DE ER MED ALM. GEVIND altså højregevind - jeg gjorde det at jeg forlængede min skraldenøgle med et rør på ca. en meter og så op og då på røret - øøøhh du skal nok ikke bruge en "bilka" skraldenøgle for der er virkelig pres på nøglen men en kraftig luftnøgle er selvfølgelig det rigtige værktøj - som man siger - ingen vold - hent noget større værktøj :-) de alm. små luftnøgler er ikke stærke nok - har prøvet -

held og lykke med projektet

Michael

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis