Frekvenser

Hej med Jer.

Når jeg kigger på udvalget af fjernstyrede biler i FætterBR, kan jeg læse at de enten kører på 27mhz eller 40 mhz. Hvad er det nu, det betyder ?

Hvis jeg køber en bil der bruger 27mhz signalet, og min nabo så har en hélt anden bil, af et hélt andet mærke, der også kører på 27 mhz......kan han så også styre min bil ?

På nogen af bilerne stod der også, at de brugte 3båndsteknologi.....hvad betyder det så ?

Vil det så sige, at hvis jeg køber 2 billige fjernbetjeninger, een på 27 mhz og een på 40 mhz, at jeg så kan betjene alle fjernstyrede biler i nærheden ??

Og snakker vi om AM eller FM ?

venligst

Nikk
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg mener, det er AM. Det er ikke sikkert, du kan betjene alle biler, men du kan forstyrre signalet på alle de andre, billige biler:lol:

De dyrere modeller har så vidt jeg ved forskellige kanaler, så de ikke bliver forstyrret - det kan være, det er det, trebåndsteknologien betyder (jeg troede nu, det var noget man havde i mobiltelefoner smile )
Det gør jeg biggrin

27 MHz er kort sagt en "skrot" frekvens som er stort set åben for alle. Særlig walkie-talkier tumler sig her, ofte med meget høje effekter. Der er flere kanaler, men dårligt filtrerede og hjemmemodificerede sendere gør at båndet er uegnet til fjernstyringer. Til fjernstyring har jeg kun set modulation med AM.

40 MHz er reserveret til fjernstyring af modeller og intet andet. Du har 21 kanaler (frekvenser) at vælge mellem, 50...59 og 81...92. Nummereringen er ikke helt logisk, for frekvenserne ligger i forlængelse af hinanden. Både AM og FM modulation er mulig, FM er at anbefale.
Kanalnummeret står på krystallet, som ligner en lille blikdåse der sidder stukket ned i senderen og modtageren et sted. Nummeret kan også sidde som en fane på antennen.

Som en sidebemærkning findes også et 35 MHz bånd, dette er reserveret udelukkende til flyvende modeller.

MvH,

Bent.


PS: burde dette ikke stå under "Lav Hobby"?
Til Bent Andersen:

Tak for det. biggrin

Jeg har lidt svært ved at forstå det med frekvensen.

Hvis jeg har en fjernbetjening der hedder 40 mhz, og en tilhørende fjernstyret bil..................så har jeg stadigvæk kun éen ud af 21 kanaler på båndet ?? Síger man så at bilen kører på 40 mhz og kanal 60 fx. ?

Og hvis jeg har 3 forskellige fjernstyrede biler på 40 mhz, een på kanal 60, een på 70 og éen på kanal 80, ja så virker den forhennævnte fjernbetjening kun til bilen der kører på kanal 60 ??

Kan jeg så med samme fjernbetjening, hive krystallet ud, og skubbe et nyt krystal der hedder 70 og nu betjene bilen der kørte på kanal 70 ?

Kan man købe et krystal eller en fjernbetjening, hvor man kan skifte imellem de forskellige kanaler, så man kan betjene alle biler der kører på 40 mhz ?

En masse spørgsmål, men jeg håber du kan svare ihvertfald nogen af dem.

Venlig hilsen

nikk
Jeg skal prøve at gøre det lidt klarere:

Når man siger 40 MHz, mener man et frekvensbånd.

Kanalerne er lagt ud som følger (kanalnummer - frekvens):
50 - 40,665
51 - 40,675
52 - 40,685
53 - 40,695
54 - 40,715
55 - 40,725
56 - 40,735
57 - 40,765
58 - 40,775
59 - 40,785
81 - 40,815
82 - 40,825
83 - 40,835
84 - 40,865
85 - 40,875
86 - 40,885
87 - 40,915
88 - 40,925
89 - 40,935
90 - 40,965
91 - 40,975
92 - 40,985

Ja, hvis du har en sender på kanal 60, så skal modtageren også være på kanal 60, ellers virker det ikke (ligesom ved et fjernsyn :wink: )

Ja, du kan skifte krystallet til et på kanal 70, så virker det som du siger.

Ja, man kan købe fjernstyringer hvor frekvensen/kanalen er programmerbar, de er dog temmelig meget dyrere.


MvH,

Bent.
Annonce
Tusind tak Bent, nu er jeg ved at forstå det. biggrin biggrin

Ved du hvor man kan købe sådan en programmérbar fjernstyring ?


Venligst

nikk
Citat fra nikk

Tusind tak Bent, nu er jeg ved at forstå det. biggrin biggrin

Ved du hvor man kan købe sådan en programmérbar fjernstyring ?



For eksempel her eller her
Takker.

En anden ting er.............er det nødvendigt med de lange antenner på fjernstyringerne......findes de ikke med korte antenner, fx. ligesom på mobiltelefonen ??


v.

nikk
Til Bent Andersen igen. :oops: (eller andre der ved)

Hej. Det lader til, at du ved en hél del om det her, og har også hjulpet mig meget, men jeg har et par spørgsmål til, og håber at der findes svar på dem:

Jeg så i BR-legetøj, at på nogen af de fjernstyrede biler stod der at de anvendte 3båndsteknologi.....hvad betyder det ? Betyder det, at selvom jeg køber alle 22 krystaller, så kan jeg ikke betjene sådan en bil med min egen fjernstyring ??

Eller kan jeg stadig gå ud fra, at hvis jeg har en 40 mhz fjernstyring og de 22 krystaller der er tilladte på det bånd, at jeg så kan betjene samtlige biler der findes der kører på 40 mhz ?

Eller hvordan skal det forstås ?

Hvis det nu er, at min fjernbetjening kan styre alle biler på 40 mhz båndet, bliver der så ikke noget bøvl med at nogen biler drejer til venstre når jeg vil have den til at dreje til højre, og bakker når jeg vil fremad og omvendt ?

Venligst

nikk
Ikke nogen der ved ?

sad v.

nikk
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis