Manglende mærkning i LIDL

Er jeg den eneste her i Danmark der synes det er en smugle ”træls” på godt jysk
At mærkning på Dansk er en stor mangel vare på mange af de produkter de sælger i LIDL
Ved godt at jeg jo bare kan handle et andet sted. Men mange af varerne er jo billige. :shock:

Mange jule hilsner fra
www.hindbersnitten.dk

Hjælp til at bage, eller mangler du en opskrift. Så prøv www.hindbersnitten.dk
Er jeg den eneste her i Danmark der synes det er... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Der SKAL være en ingrediensliste på dansk eller et sprog der er så tæt på at det kan forståes (feks norsk) på ALLE fødevare der sælges i DK. Jeg arbejder selv som produktudvikler i en fødevarevirksomhed og laver i ny og næ varedeklaretioner. Tror dog ikke det er noget Fødevareregionerne går helt vildt op i at tjekke, for går man ind i den førstkommende etniske butik (om det så er Lidl eller kiosken på hjørnet ;o) så er der MANGE varer med ikke-danske deklaretioner.

Mht kvaliteten af danske/ikke danske fødvarer, så har vi selvfølgelig nogle skærpede regler på nogle områder,- bla mht enkelte tilsætningsstoffer, som ikke er i andre lande. Men fødevarer der bliver importeret til DK skal overholde Danske regler! Derudover så kan man sagtens lave dårlig kvalietet, selv med danske regler. Feks er Danske pølser noget skrammel i forhold til Polske! Tysk mælk,- hvorfor ikke?

Mvh Jan
Hej

Nu må jeg lige give mit besyv med....

Prøv at tage noget udenlandst frugt eller grøntsager - køb et tilsvarende produkt som er dansk produceret. Lad produktet ligge på bordet og se hvor lang tid det udenlandske kan holde sig i forhold til det danske - og tag så stilling til hvilket produkt du har lyst til at sætte tænderne i...

For mit eget vedkommende køber jeg Dansk frugt, grøntsager og mælk (mælkeproduktene er alle fra Hirtshals mejeri) i det omfang jeg kan komme i nærheden af det.

I december læste jeg i Metro Ekspress at der p.t. er 3 danske tomatavlere som har lukket "butikken" efter at Lidl er kommet til danmark. De nægter pure at bruge de mængder pestisider som skal til, for at tomaterne kan holde så længe som dem de sælger i Lidl...

Jeg ved at meningerne er mange, men min er, at jeg hellere sparer et andet sted og bruger lidt ekstra på frugt og grønt.

Hejho
Citat fra hejho

I december læste jeg i Metro Ekspress at der p.t. er 3 danske tomatavlere som har lukket "butikken" efter at Lidl er kommet til danmark. De nægter pure at bruge de mængder pestisider som skal til, for at tomaterne kan holde så længe som dem de sælger i Lidl...


...så kan man jo undres over, hvordan de resterende danske avlere kan overleve... :wink: Bruger de nok pesticider? :wink:
Hej

Det jeg prøver at sige er at dansk produceret ikke nødvendigvis er lig med god kvalitet. Men sjovt nok så er mælk og frugt tit et parametrer for hvordan kvaliteten på en butiks varer er, eller hvordan prisniveauet er. Er mælken billig,- jamen så er det en billig butik. Har de god mælk, ja så er kvaliteten i butikken i orden. Nu findes der mange andre varer end disse på hylderne. Man får det man betaler for, længere er den ikke,- om det så er danske eller udenlandske varer. Tørret skinke fra Spanien er feks bedre kvalitet end dansk. hvem bruger mest medicin i landbruget, hvordan har grisene det...? jeg ved det ikke.

Jeg tror ikke at du i en blindtest ville kunne smage forskel på en mælk fra Arla, Hirtshals og Tyskland.
Jeg tror ikke at de tomatavlere er lukket pga Lidl. Hvorfor skulle en håndfuld nye butikker kunne få 3 tomatavlere til at lukke...?

mvh Jan
Citat fra jancar

...


Hel enig! Jeg tror ikke der er nogen særlig grund til at forherlige danske varer (eller danske standarder i det hele taget - tag bare vores "syge væsen", hvor man bliver syg af at komme på hospitalet!). Dermed ikke sagt, at billigt altid er lige så godt som dyrt.
Annonce
Hej igen.

Jancar skriver blandt andet, at det nok ikke kun er Lidl der er skyld i at 3 danske tomatavlere er lukket... Det kan han nok have ret i - Men har i lagt mærke til hvor billigt frugt og grønt er bleve i andre dagligvarerbutikker i de byer hvor Lidl holder til... I Frederikshavn har Føtex og Dreisler storkøb lavet faste priser på frugt og grønt. Det er jo i sig selv et pluds for forbrugerne, at de nu kan få varerne billigere MEN der er ikke mange danske varer at finde blandt disse "fastpris produkter". Så det er lidt som ringene der breder sig i vandet...

En anden i denne debat skrev, at man nok ikke kan smage forskel på arla, Hitshals og tysk mælk. Det kan jeg kun give personen 100 % ret i.

Det der gør at jeg stort set kun køber mejeriprodukter fra Hirtshals mejeri - er at jeg hellere støtter et lille "lokalt" mejeri end en stor koncern. Så i det tilfælde har det ikke noget med smag eller pris at gøre.

Det er ellers en herlig debat.

Ha' en god dag.

Hejho
Jamen hvor er det sejt, at der STADIG kan dukke lavprisbutikker op i Danmark. Og tak og lov for, at vi har en rimelig god fødevare-lovgivning i DK.

Glem illusionerne om, at f.x. Dansk Supermarked og COOP har en sublim varekvalitet sammenlignet med LIDL. Hvis deres priser er højere, skyldes det enten dårligere indkøb eller større margin!
Det vi rent faktisk er vidner til er "giganternes" kamp. Et langt udskillelsesløb, der har til hensigt at køre konkurrenterne trætte . F.x. har Aldi efter sigende ikke givet overskud de første 10 år i DK.

Så hvor er det fedt at se, at alternative butikker med gode danske og udenlandske varer af høj kvalitet kan dukke op og få en god niche. Den politiske forbruger er på banen og bliver stærkere år for år (spørg Arla og Hirtshals Mejeri).

Mvh.

Jan R.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis