Åh nej, rødvinsuheld!!!

Håber I kan hjælpe mig.

Vi har spildt en halv flaske rødvin på vores klinkegulv med brede lyse fuger. Selv efter vi øjeblikkelig tørrede rødvinen op og skrubbede fugerne med varm sæbevand, så er der i dag, dagen efter, desværre mørke aftegninger i fugerne.

Er der nogen som har erfaring med lignende uheld.?
Jeg vil utroligt gerne have misfarvningerne væk, og hvis det er nogen som med success har fjernet rødvinsskjolder fra deres fuger, så hører jeg meget gerne om det.

Thomas
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kunne prøve med klorin. jeg vil tro at det vil kunne afbleje din plæt.
men lav en prøve først hvor det ikke så nemt kan ses.

Hjælp til at bage, eller mangler du en opskrift. Så prøv www.hindbersnitten.dk
På ubehandlet træ kan en limefrugt fjerne det meste. Om det virker på fuger ved jeg ikke men det er da et forsøg værd.
På mit gamle gulv og bordplade har jeg fjernet alt fra rødvin, farve fra våde serpentiner, fedtpletter m.m. ved blot at skære en lime midt over, og lade den ligge på pletten natten over.
Ellers er det en god ide når man spilder rødvin, at hælde almindelig hvidvin på. Det lyder helt tosset, men det virker faktisk (har en gang reddet en ny hvid sofa på den måde).
Mon ikke en oxalsyreopløsning vil hjælpe. Men som andre har nævnt - lav først en prøve for at se om det misfarver.
Hej,

-Du får mange fine råd-.
Hvordan går det med pletten. :?:
Skulle det vise sig at den er umulig af fjerne, kan du som en sidste udvej skifte fugen. Det lyder umiddelbart omfattende, men slet ikke så besværlig endda.
-Du behøver altså, under ingen omstændigheder, at skulle gå og se på den plet resten af din tid i huset.- :wink:

Ps: Hvad har du behandlet klinker og fuge med, de burde da ikke kunne suge så meget som en dråbe vand. :?:

Mvh retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Hej igen,

Det lader til at det løser sig af sig selv. affarvningen i fugerne fortager sig stille og roligt. Jeg spurgte adskillige mennesker i omgangskredsen, og flere nævnte at når det drejede sig om beton og lignende belægninger, så skulle man faktisk ikke gøre noget, men lade tiden arbejde for sig. Som sagt så tørrede vi efter uheldet alt rødvin op og skrubbede fugerne med varmt sæbevand. de første dage efter var der grimme misfarvinger, men de er aftaget meget nu. (misfarvning skete tæt på brændeovnen, så jeg ved med sikkerhed at de første dages misfarvninger ikke bare var fugtige fuger).

Forklaringen var vist noget med at rødvin først suger sig ind i sten/mørtel, men herefter fordamper det langsomt igen.

Jeg ved bare at man idag skal vide hvor på gulvet uheldet skete for at se det, og man skal godt nok tæt på!

- Thomas
Jeg har engang hørt om, at mælk kan bruges..., har dog aldrig selv prøvet, men alt andet end at skulle til at tage fliserne op, er jo værd at prøve, IK'...

Hæld mælken på, læg noget film eller plast over i et døgn's tid...

Held og lykke med projektet.
Glædelig jul

kreative have-ideer, er altid interessante.
mv-have hilsen
Siff
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis