Netværkshjælp

Jeg har anskaffet mig en "trådløs bredbåndsrouter", dels for at koble én af mine pc'er på netværket fra stuen, hvor der ikke er kabel, dels for at min kone af og til kan koble sin arbejdspc til internettet. Mit spørgsmål er, hvordan jeg gør det, så det hænger sammen!

Mit setup er:
(Jeg har prøvet at sktisere det som et "flow", men alt hvad der hedder mellemrum og tabulatorer bliver kvalt, når man gemmer indlægget, så jeg er nødt til at bruge numre til at illustrere, hvordan det hænger sammen! sad )
1) Router1/modem --> 2)

2) Firewall/switch --> 3)

3) PC1
3) PC2
3) IP-telefon
3) Router2 - WLAN/switch --> 4)

4) PC3
4) (ad hoc PC4)

Som det ser ud lige nu er begge routere sat op som DHCP server, og de tildeler adresser i hver sin range (192.168.250.x og 192.168.62.x). Det umiddelbare problem er, at pc3 ikke er synlig for pc1 og pc2, selvom de tilhører samme workgroup. Jeg går ud fra, det er fordi WLAN-routeren betragter Router1 som WAN og det er to forskuellige netværk?

Det burde vel kunne lade sig gøre at sætte WLAN-routeren op, så den i princippet bare forlænger det eksisterende netværk, men hvis jeg slår DHCP-server fra i router2, så får pc3 ingen IP.
Hvordan gør jeg, så det hele bliver ét sammenhængende LAN, og Router1 fungerer som DHCP server for hele netværket? Jeg har overvejet bare at flytte pc1 og pc2 til switchen i WLAN-routeren, men det burde vel ikke være nødvendigt, og det giver også problemer med vedligeholdelsesadgang til IP-telefonen, der helst ikke skal længere "ned" i fødekæden...
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej ThomP

To routere på samme netværk (især et lille hjemmenetværk), som begge benytter router-funktionen (altså, at rute pakker på netværket) er en temmelig kompleks opsætning.

Så mit forslag er følgende:
1) Enten skal du, på den trådløse router, slå router-funktionen fra og kun køre som Access Point (hvis det er muligt).

2) Ellers, skal du fjerne den oprindelige router og konfigurere den nye router som default gateway.

Det giver ikke mening at have to routere på et hjemmenetværk. Du får samtidig løst dit DHCP-problem.
kla: Tak for input - det var egentlig også sådan noget, jeg havde i tankerne - altså forslag 1 selvom jeg nu også gerne ville kunne bruge switchen i den) smile Den eneste grund til at jeg købte en router var, at den var væsentligt billigere end et rent AP, og jeg tænkte ikke over, at det kunne være et problem sad

Spørgsmålet er så bare, hvordan jeg slår routerfunktionen fra? Hvad skal jeg lede efter i opsætningen? Og vil man i givet fald stadig kunne benytte switchen?

Hvis det ikke kan lade sig gøre at slå routerfunktionen fra, kan man så sætte "peering" op mellem de to, så alle pc'erne kan tilhøre samme workgroup i Windows?

Jeg tror ikke, jeg kan bruge løsning 2, da jeg kører på en firmaløsning, og routeren er "nix-pille". Desuden giver det følgende ulemper (så vidt jeg kan se):
1) Den trådløse del af mit LAN (og evt. også resten) kommer på den forkerte side af firewallen.
2) Jeg kommer hurtigt til at mangle porte i switchen (jeg ved godt, switche er billige, men alligevel)...
Jeg har lige skimtet manualen igennem til din router, og jeg synes umiddelbart ikke der er nogen mulighed for at slå router-funktionen fra. Det skulle i givet fald hedde noget i stil med "disable routing" eller "transparent".

Og jeg ved ikke om der findes noget let form for peering, hvis pc'erne ikke er på samme netværk (som du også selv siger).

Men ud fra din fine netværkstegning, kan du måske forsøge at lade Router2/WLAN, have en fast IP på samme netværk som de andre enheder (192.168.250.x) og så lade dennes DHCP kontrollere en range på f.eks. 192.168.250.100 - 192.168.250.150. Samtidig sætte Router1s DHCP range til 192.168.250.10 - 192.168.250.99. På den måde kommer alle maskiner på samme netværk. Men som sagt, jeg ved ikke om det virker i praksis.

Ellers... byt routeren til et AP :wink: . Nej, prøv lige at teste ovenstående.

Kim
Jeg tror også, at faste ip-adresser må være vejen frem... (evt. også til PC3, og så slå dhcp fra på WLAN-routeren)
Jeg kan ikke begrænse rangen på router1, da jeg ikke har adgang til administrationen af den. Men det undrer mig da også lidt, hvis det er nummerintervallerne, der afgør, om de er på samme net eller ej - så længe de er tildelt af forskellige enheder!?

Men jeg har forsøgt at tildele faste IP-adresser til både WLANrouteren og pc'erne. Det resulterer i, at jeg ikke har internetadgang! Jeg har mistanke om, at det er min firewall, der laver ballade - den har noget licensstyring, som er baseret på MAC, IP eller en kombination, så det er muligt, den "holder" de gamle IP'er indtil den bliver genstartet. I hvert fald burde det kunne lade sig gøre, for min IP-telefon er koblet til med fast IP...

Hvad med NAT? Kan det bruges til at lade som om, pc3 sidder direkte på router1? I givet fald, hvordan?
Annonce
Så fandt jeg løsningen - en mail til X-micros support gav to enslydende svar i løbet af et par timer - fin service!!

Løsningen er at koble WLAN routeren til via en LAN port i stedet for Wan-porten, give den en LAN-IP, der ligger uden for resten af netværket, slå DHCP server fra samt glemme alt om WAN! Enkelt og logisk, når man lige ved det smile
Det lydet godt ;o)
ThomP, din kones arbejds PC, er den normalt bag en firewall fra firmaet ?.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Citat fra PeterR

ThomP, din kones arbejds PC, er den normalt bag en firewall fra firmaet ?.


Vi har ikke en fysisk firewall til den i vores setup (ud over den Sonicwall, min arbejdsgiver stiller til rådighed, hvor den er beskyttet på linie med vores private pc'er). Den kører en VPN-forbindelse til firmaet, så uden at vide det med sikkerhed vil jeg gætte på, at al trafik vender kontoret, også hvis hun bare surfer på nettet, og så er den jo bag firmaets firewall. I øvrigt har jeg endnu ikke prøvet at sætte den på via den trådløse forbindelse - kun trådet - så jeg har ikke set det virke i praksis, kun, at den kan etablere en forbindelse til AP.
Ok, jeg tror godt du ved hvor jeg ville hen med mit indlæg.



MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis