Støbning af gulv i lejlighed (gulvvarme)

Jeg overvejer at få støbt gulvet i det værelse, der engang smile skal blive til et badeværelse. I den forbindelse vil jeg gerne lægge gulvvarme ind, da jeg kan forstå at det er relativt billigt, når man alligevel skal støbe gulvet. Der kommer iøvrigt fjernvarme indenfor 2 uger.

-Hvad er reglerne omkring isoleringstype og -tykkelse når det er i en 1. sals lejlighed? Gælder de 220 mm flamingo også her?

-Hvilken pris kan jeg forvente at betale for: materialer til gulvarme (pex-rør og termostat)? Selve støbningen udført af en murer (jeg laver forarbejdet selv)?

På forhånd tak.

AllanE

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af AllanE (den 20-01-2003).]

Mvh. AllanE
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En ting du også bør undersøge er omkring afregning af varmeforbrug i et sådant gulv. Hvis det er planen, at der i forbindelse med centralvarmen skal målere på radiatorerne (dette er efterhånden ganske normalt - og fornuftigt) løber du ind i et problem, da det ikke umiddelbart er muligt at omsætte et gulv til en tilsvarende radiator, og dermed muligt at bruge en almindelig fordelingsmåler, som det så fint hedder. I det tilfælde skal der monteres flowmåler, temperatursensor mv. til din gulvvarme. Dette er rasende dyrt - hvorfor almindelig praksis er, at man vurderer det som en almindelig radiator som kører konstant (dette bliver også dyrt!). Min erfaring er derfor, at skal du have gulvvarme i en lejlighed, så skal det være el-gulvvarme, da det alt andet lige bliver noget bøvl at afregne forbruget på det andet.
Omkring isolering, så er du ude i en anden situation, da din underbo fint vil gøre det ud for isoleringen, så kan nøjes med det støbte gulv og den isolering som der findes i etageadskillelsen (underboen bryder sig næppe om at få sænket loftshøjden.. :-).
Husk forøvrigt også at der er ret skrappe krav til en badeværelse i en etageejendom, og at det skal godkendes af kommunen.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej

Hvordan er etageadskillelsen udført. Er det træ eller beton? Hvor gammel er bygningen?

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Bygningen er omkring 100 år gammel og adskillelsen er udført i træ. Ved ikke helt hvad der er imellem, men tror at der ligger jord og sten (det er der i hvert fald i min stue, hvor en del af gulvet har været skåret op pga. installation af fjernvarme).

Mvh. AllanE
Hej AllanE,

Før du går i gang, bør du forhøre dig hos kommunen, om det er noget der skal ansøges om, og hvordan reglerne er på området.

Bygningsreglementet kan være svært at gennemskue, og det vil være ærgerligt, hvis det hele skal laves om, hvadenten det sker nu eller på et senere tidspunkt ved din fraflytning af lejligheden.

Venlig hilsen
Hans L.

Mvh.
HansL
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis