Ny dampspærre ovenpå eksisterende

Hejsa!
Jeg skal igang med at montere gipslofter i stuen. Der er p.t. profilbrædder som loft. På disse har jeg tænkt mig at fastgøre gipspladerne. Når der nu alligevel skal nyt loft op har jeg tænkt mig at montere en ny dampspærre. Spørgsmålet er blot om der er noget problem ved at montere en ny dampspærre uden at fjerne den eksisterende. Kan der mellem den nye dampspærre, nuværende loft og gamledampspærre opstå noget kondens, fugt eller andet jeg skal være opmærksom på

Nogen der kan hjælpe? :? :?
26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Orla!

Tak for svaret.

Vil det være nok at rive huller i eksisterende dampspærre eller skal den helt væk - for hvis det sidste gør sig gældende tror jeg helt jeg undlader at montere en ny af slagsen - for det er mildest talt en umulig opgave at komme til....desværre.

Hvad kan der ske hvis ikke jeg river hul i den gamle dampspærre?

Baggrunden for at jeg ville sætte en ny op er at sikre mig at den er helt tæt - intet andet.
En god ide at sikre sig at dampspærren er tæt, men hvis det er umuligt at komme til at fjerne/perforere den eksisterende, er det måske en ide at tage rustikloftet ned og lade den eksisterende blivesiddende og så sætte en ekstra (tæt) dampspærre lige under den.
Derefter forskalling og gipsplader.
Husk dampspærre skal tapes/klæbes til omkringliggende bygningsdele for at være tæt i nutidens boliger.
Plastfolie kan købes i 4 m. bredde.
tak for dine svar Orla smile

Hvad vil min. dimensionerne være på forskallingsbrædderne være for at kunne holde gipspladerne?

Er det okay kun med et lag gips?

Hvis jeg river det nuværende loft ned, kan jeg så antage at isoleringerne bliver liggende? ...altså bliver den kun hold oppe af den nuværende dampspærre eller er der noget tråd eller lign? Jeg ved helt faktuelt at der ikke er forskalling i det rum jeg skal igang med, og har ikke umiddelbart kunne se andet end dampspærre, der holder isoleringen oppe....men jeg har så heller ikke kigget specielt godt efter...endnu
Hej

Forskalling (21 x 95 høvlet) pr 45 cm under 1 lags gips (90 cm plader) og T-skinner hvor de er fritbærende (på tværs af forskalling).

Du må pille dit loft forsigtigt ned, og evt sætte den nye dampspærre op som du kommer frem til for at bære isoleringen, men føl dig frem.
Annonce
lyder godt! Så skulle det hele være på plads......hvis ikke lige det var fordi du nu nævnte T-skinner.......hvad, hvor, hvorfor?
Hej

T-skiner er en profil du lægger mellem dine plader i det frie svæv mellem forskallingen som du så kan skrue dem sammen med, i stedet for en træklods.

Men prøv at downloade pjecen: "Hvor går grænsen" fra enten Danogips' eller Gyproc's hjemmeside, den fortæller næsten alt om gipsplademontage og spartling (fåes også på tømmerhandelen).
nu skal projketet til og igang. Den brækkede arm er næsten helet så konen venter ængsteligt på at der bliver bestilt noget.

Jeg har som Orla anbefalede læst anbefalingerne på Danogips' hjemmeside. Og det bidrager delvist til forvirring på et højere plan. Håber der er nogen der kan hjælpe.

Beskrivelse af nuværende konstruktion:
Listeloft - dampspærre - isolering. 85 cm mellem spær.

Ønske:
Gipslofter

Ønsket fremgangsmåde: den korrekte

Hvis jeg vælger at skrue det eksisterende listeloft fast med nogle skruer til spærrene kan man så skrue gipslofterne fast hertil og derved bruge det eksisterende loft som forskalling.

Jf. danogips' hjemmeside anbefaler de at bruge 35 mm. skruer. Men hvis jeg gør dette vil jeg perforere den eksisterende dampspærre. Listeloftet er vistnok en 16 mm tykt +/-. Det problem ville kunne løses ved at lægge en ny dampspærre mellem gipspladerne og nuværende loft. Men som orla tidligere har beskrevet vil det her være mest korrekt at fjerne eksisterende damspærre. Jeg kan skærer nogle huller i store dele af dampspærren ved adgang fra loftet - men ikke fjerne det hele. F.eks. er det umuligt at komme til loftet helt ude ved væggen etc.

Alternativ nummer 2 er at pille det eksisterende loft ned og sætte en ny dampspærre op. Montere forskalling og smække et lag gips herpå.

Jeg har snakket med en tømrer om problemstillingen - men han er vist af den gamle skole og tager ikke dampspærrens tæthed så højtidligt. Hans anbefaling var netop at beholde listeloftet, sætte en ny dampspærre op (eller bare beholde eksisterende - pyt med de huller skruerne giver) og så ellers bare komme derud af.

Jeg kan fra loftet konstatere at eksisterende dampspærre ikke er tætnet omkring vægge osv. Bl.a. derfor vil jeg i den perfekte verden gerne have monteret en ny af slagsen....

hjæææælp..... :shock:

.....
Jeg ville bare montere gipspladerne direkte udenpå det eksist. loft.
Kan slet ikke se hvorfor du vil til at demontere listeloftet og dampspærren?
Hej Morten
Det er der også kun en enkelt årsag til og det er at få en helt tæt dampspærre.....
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis