Prøvetryk i centralvarme???

Kære alle, jeg er ny i dette forum, men har allerede læst en del indlæg med stor interesse og håber nu på lidt hjælp.

Jeg er ved at installere nyt varmeanlæg (en kedel med stoker og en trækedel med akkumuleringstank).

Kedlerne har jeg tænkt mig at trykprøve (de er brugte) med det tryk, som HS Tarm har angivet på typepladen, men hvor stort tryk skal jeg sætte på rørinstallation, varmebeholder, kaloriferer m.v.?

- Og hvor længe skal trykprøven foregå?

På forhånd tak.

Lars B
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej
normalt trykprøver man nye centralvarmeanlæg til ca.6mvs, men hvis det er et meget gammelt anlæg ville jeg nok trykke lidt varsomt, for så højt kommer du ikke op i alm. drift, husk at proppe ekspansionsbeholder af, hvis det er en åben beh., inden du trykker, ellers fiser trykket bare den vej.
trykket skal stå samme sted ca.5 min
mvh hundrup
ja undskyld jeg kom til at bruge det gamle mvs, men det står stadig på mange manometre og er lig med bar.
Citat fra hundrup

ja undskyld jeg kom til at bruge det gamle mvs, men det står stadig på mange manometre og er lig med bar.


Hundrup!
Det er en "ommer"

Det må da kun være i Esbjergområdet at man omregner sådan. Der hvor jeg bor, er 6 mvs det samme som 0,6 bar.

Det vil sige at, når der trykprøves, normalt ca. 1,5 * drifttryk (2,5bar) = 4 bar eller 40 mvs. Denne trykprøve skal foregå over mindst 1 time, med afmonteret sikk.-ventil på et udluftet anlæg.

Mvh. Birger

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
ja, det er er rigtigt Birger, jeg vrøvler ang. mvs. og bar,godt du er vågen, men prøvetryk så lang tid som du siger har jeg nu aldrig været ude for i mine 30 år i faget, det er også rigrigt at sikkerhedsventilen skal afproppes, hvis der er en sådan, men jeg nævner jo også at ekspansionsbeholderen skal afproppes hvis det er et åben anlæg.
mvh hundrup
Annonce
Citat fra hundrup

ja, det er er rigtigt Birger, jeg vrøvler ang. mvs. og bar,godt du er vågen, men prøvetryk så lang tid som du siger har jeg nu aldrig været ude for i mine 30 år i faget, det er også rigrigt at sikkerhedsventilen skal afproppes, hvis der er en sådan, men jeg nævner jo også at ekspansionsbeholderen skal afproppes hvis det er et åben anlæg.
mvh hundrup


Hejsa Hundrup!

Nu skal vi IKKE kaste med mudder efter hinanden, om hvem der er bedst/klogest på området, men, jeg har selv 34 års erfaring inden for div. rørarbejder, heraf 14 år med kvalitetssikring. D.v.s. jeg er ham der kommer med kuglepennen og godkender arbejdet.

Mvh. Birger

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
hej birger
jeg er bestemt ikke ude på mudderkastning, men det jeg vil sige med hensyn til trykprøvning er, at gamle anlæg skal man trykke forsigtigt op.
Jeg har været ude for flere af dem med kuglepenne der var flinke linde lidt på pumpen, det var så også mest ved fjv.anlæg hvor vi skulle trykke 8 bar.
mvh og god jul hundrup
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis