Brændeovn i Bauhaus....

Hej

Vi skal til at købe ny brændeovn, og har set at Bauhaus i denne uge har nogle wiking brændeovne på tilbud til henholdsvis 5000 og 6000 kr. Vi har på nuværende tidspunkt også en wiking stående i stuen, men jeg tror at det er den biligste model man overhovedet kan få (3 år gl).. Vi er ikke ret tilfredse med den, da en stor del af varmen, kommer fuglene til gode, og den bliver meget hurtigt kold - allerede efter ca. 2 timer...

Vores brændeovn er placeret meget centralt i et køkken/alrum/stue på ca. 55 m2 - huset er ialt 115 m2 i et plan..

Mit spørgsmål lyder nu på, om der er nogen der har (bedre) erfaring med Wikings brændeovne end vi har, og om den muligvis kun er dårlig, fordi det er en billig udgave...

På forhånd tak...

Lisa
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej!

Jeg har selv købt 2 brændeovne fra Wiking, en billig og en i den højere prisklasse for Wiking ovne. Den sidste er lidt bedre end den billigste, men næste brændeovn skal være af støbejern. Wiking bliver det ikke..
Hej

Jeg har en RAIS ovn og den fungerer fint det er muligt at fyre over i den og med en egenvægt på ca 150kg er der jo an del energi opsamlet i selve ovnen og den holder derfor varme længe.

Hvis du vælger en meget firkantet ovn koster hverken glas eller plade bearbejdning meget, mens en buet model koster en hel del maere at producere. Og stålplade afregnes jo efter kilopris. Derfor en del af prisforskellene.

MVH Njord
Vi ofrede lidt ekstra penge da vi skulle købe brændeovn for ca. 2 år siden. Valget faldt på en Morsø 2140 som vi kun havde hørt godt om. Vi er fuldt tilfredse med kvaliteten, herunder evnen til at varme vores 1.sal op, ca. 90 m2. Mine forældre valgte at "spare" på ovnen og købte et alt for billigt mærke med det resultat, at de i dag er svært utilfredse med ovnens evne til at varme op samt den forholdsvis store mængde træ de skal anvende for at få en nogenlunde varme.

Vores råd er at det ikke er stedet at sparer når der skal købes brændeovn. Giv nogle tusinder ekstra. Det er hurtigt tjent ind igen og giver ikke anledning til skuffelse.

Mvh.

Morten Nielsen
- og det gamle råd....køb hellere en ovn, der er for lille til det antal m2, der skal varmes op, end en der er for stor. Dels bruges ovnene normalt kun som tilskudsvarme, dels skal store ovne op på en meget stor mængde brænde for at fungere korrekt (varme brændrummet tilstrækkeligt op for at få korrekt forbrændningstemperatur og airflow).


Og sørg for, at der er støbejern i brændkammeret....

Mvh.

Jan R.
Citat fra Jan R.

- og det gamle råd....køb hellere en ovn, der er for lille til det antal m2, der skal varmes op, end en der er for stor. Dels bruges ovnene normalt kun som tilskudsvarme, dels skal store ovne op på en meget stor mængde brænde for at fungere korrekt (varme brændrummet tilstrækkeligt op for at få korrekt forbrændningstemperatur og airflow).


Og sørg for, at der er støbejern i brændkammeret....


Kan kun give Jan R ret

Mvh. Birger

P.S. Brændeovnsbruger i 17 år

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
Annonce
Hej
Jeg har kun dårlige erfaringer med Winking ovne,den æder alt det træ den kommer i nærheden af og er kold så snart flammerne er væk.Men jeg har fået hvad jeg har betalt for,den var billig,men efter 7 år skal den udskiftes og afløseren bliver helt sikkert en støbejernsovn.
Mvh
Torben
Hej alle sammen..

Tusind tak for alt responsen... Nu ved jeg i hvert fald med sikkerhed, at det ikke bliver en wiking biggrin ...

Jeg tror helt sikkert vi i løbet af måneden vil kigge os om efter en brændeovn, hvor der er støbejern i brandkammeret.. Lyder meget fornuftigt i mine ører..

Det er rart med sådan et sted, hvor man kan høre folks oprigtige mening, så man har noget at forholde sig til.. Det er jo trods alt surt at bruge 6000 eller 7000 kr. på noget der ikke virker efter hensigten... Så vil jeg hellere ofre det ekstra og så være tilfreds... Men det kan jo være svært at gennemskue, hvornår det er et godt tilbud, istedet for bare alt for billigt... smile

Mange hilsner

Lisa
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis