Osb plade/dampspærre?

Hej LAV-DET-SELV`ere.

Jeg har lige et par spørgsmål vedr osb-plader og dampspærre...
Jeg er ved at lave et uopvarmet hobbyrum i mit baghus, og planlægger i den forbindelse, at beklæde væggene med osb-plader. Pt er jeg ved, at isolere med rockwool, og nu er jeg kommet lidt i tvivl om jeg skal opsætte dampspærre eller ej. For efter hvad jeg kan læse mig frem til på denne ret gode hjemmeside. Så skal jeg ikke opsætte dampspærre mellem iso og osb, når jeg ikke skal have konstant varme på i rummet. ( Jeg kan godt finde på at tænde en el-varmeblæser af og til )
er dette korrekt forstået :?:

Jeg har desuden planer om at male væggene når rummet står færdigbygget. Men er der nogen der ved, om det er muligt at male en osb-plade med alm vægmaling.

Med venlig hilsen
Søren K.
Hej LAV-DET-SELV`ere. Jeg har lige et par... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej alle.

Mange tak for svarene.
Det lader til at der er mange delte meninger om emnet, og jeg er nok ikke blevet så meget klogere. Men jeg tror nu alligevel at jeg undlader den dampspærre. ...
mvh Søren. :?
Det er bare at gå igang.
Pladerne er vel gjort fast på et skelet af en slags
Dampspærre-diskussionen er endeløs.

Jeg var selv i samme vildrede, da jeg skulle vælge om der skulle være dampspærre i mit nybyggede sommerhus, som nok holdes frostfrit om vinteren, men aldrig over 8 grader når vi ikke er der.

Jeg endte med at ringe til de to store firmaer inden for isolering, Rockwool og Isover. Også her var tvisten intakt: Den ene (husker ikke hvem) sagde, at der skulle være dampspærre. Den anden sagde, at der ikke skulle. Og hvad gør man så?

Jeg lod være! Og det ville jeg også gøre i dit tilfælde, som langt de fleste også har foreslået på denne tråd.

VH Søren
Det er korrekt at diskussionen er endeløs. Og det er meget beklageligt at Rockwool stadig påstår at der IKKE skal monteres dampspærre i sommerhuse.
Jeg ved ikke hvad der ligger til grund for deres vurdering.
Men forkert er den.
Der skal primært dampspærre i sommer af 2 grunde.
1. Fordi husene i langt højere grad end tidligere anvendes i vinterperioden. Bla. har pensionister, med visse forbehold, tilladelse til at benytte dem til helårsbolig.
2. En korrekt monteret dampspærre skader ikke sålænge der sker en passende ventilation i sommerhuset - i perioder uden opvarmning.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også