Osb plade/dampspærre?

Hej LAV-DET-SELV`ere.

Jeg har lige et par spørgsmål vedr osb-plader og dampspærre...
Jeg er ved at lave et uopvarmet hobbyrum i mit baghus, og planlægger i den forbindelse, at beklæde væggene med osb-plader. Pt er jeg ved, at isolere med rockwool, og nu er jeg kommet lidt i tvivl om jeg skal opsætte dampspærre eller ej. For efter hvad jeg kan læse mig frem til på denne ret gode hjemmeside. Så skal jeg ikke opsætte dampspærre mellem iso og osb, når jeg ikke skal have konstant varme på i rummet. ( Jeg kan godt finde på at tænde en el-varmeblæser af og til )
er dette korrekt forstået :?:

Jeg har desuden planer om at male væggene når rummet står færdigbygget. Men er der nogen der ved, om det er muligt at male en osb-plade med alm vægmaling.

Med venlig hilsen
Søren K.
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er helt rigtigt.
Dampspærren skal forhindre at der opstår kondens inde i konstruktionen.
Varm luft kan indeholde mere fugt end kold luft. Når temperaturen falder på vej fra din varme stue, gennem væggen til ydersiden, vil der være et tidspunkt hvor lufttemperaturen ikke kan indeholde den fugt der følger med den varme luft. Den relative lufgfugtighed overstiger 100 %, og der opstår kondensvand inde i væggen.
I et uopvarmet rum er der ikke mere fugt i luften indvendig end udenfor, derfor er dampspærre ikke nødvendig.
Der kan enda opstå situationer hvor der er varmere udenfor end indenfor, og så vil en eventuel dampspærre være skyld i en fugtophobnin inde i væggen.

At du lejlighedsvis varmer rummet nogle få grader op betyder ingenting.
Jeg har bygget en garage hvor den indvendige beklædning er OSB plader. Garagen er uopvarmet. Men den er godt isoleret og her har jeg valgt at bruge en dampspærre indvendigt. Min garage er aldrig frossen, selv om der er masser af frost ude. Gulvet og loftet er naturligvis også godt isoleret og med gode vinduer, døre og porte er det faktisk et ret lunt staed at være en vinter aften, selv uden varme. Jag har en elvarmer når jeg skal lave nget lidt længere varende arbejde.

Overfladen er på mine OSB plader lakeret med en gulvlak. Det var nemt at rulle på og det giver en god stærk og pæn overflade. Du vil også kunne male, men da pladen er lidt ujævn vil der nok let kunne sætte sig en del støv. Det er ikke noget problem på den laderede overflade. Og da farven her er den naturlige træfarve saes støvet ikke specielt meget.

MVH Njord
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvorfor dog ikke ofre de 200 kr. og 45 minutters arbejde - og montere den dampspærre nu, hvor du har chancen?

Så har du jo mulighed for at sætte lidt varme på uden problemer. F.eks. når du finder ud af, at alt dit værktøj får gravrust af fugten...

Mvh
Lars K

Lars K
Hej
Jeg kan kun give Knaldperle ret i at der ikke skal monteres dampspærre,da den varme side skifter side.Min nabo monterede dampspærre i sit skur og skal nu til at rive inderbeklædningen af igen på grund af fugt,når det var slemt løb vandet ned af dampspærren.I mit eget sommerhus har jeg kun monteret vindpap og jeg har ikke fugt nogen steder.
Mvh
Torben
Det er helt klart en fejl at montere en dampspærre i sådan en situation. Når de situationer opstår, hvor der er varmere udenfor inden indenfor, ja så sidder dampspærren på den forkerte side af isoleringen, og så vil der opstå kondensering inde i væggen.

For at følge njord's eksempel med lakken, så kunne du vælge en farvet lak, fx en hvidpigmenteret lak. Så får du en lys og meget rengøringsvenlig overflade.

Mvh. Thomas

Mvh. Thomas
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Okay. Der er vist flertal for at udelade dampspærren - og jeg skal ikke spille klog i det spørgsmål. Det har jeg slet ikke forudsætninger for.

Blot har det altid heddet sig, at man sagtens kan undvære dampspærren i uopvarmede rum, fordi den jo ikke har nogen funktion, så længe det er uopvarmet. Åbenbart skal det udtrykke således, at den ikke KAN udelades, men SKAL udelades.

Med andre ord: Væggen må ikke være tæt, men skal være diffusionsåben i isolerede men uopvarmede skure, værksteder m.v.?

At der skal være rigtig god ventilation, er i hvert fald under alle omstændigheder sikkert.

Mvh
Lars K

Lars K
Hej

Hvis man er sikker på at rummet bliver ved med at være uopvarmet skal der ikke være dampspærre men sel en maling/lak kan være en dampspærre i sig selv.

Derimod er jeg tilhænger af at man monterer dampspærrer i sommerhuse, da det ikke er som tidligere hvor husene kun anvendtes i sommermånederne, men nu også om vinteren.
Hej Njord

Vi kunne vel ikke være så heldig at du kunne sende os et par billeder af Garagen.
Din omtale om garagen ind i mellem, lyder godt, men kunne vi ikke låne et par af dine ideer også i billedform.


smile

Med venlig hilsen

Søren
Hej alle dampspaerreeksperter,

Haaber ogsaa i kan loese mit problem.
Min boernelaerdom siger ogsaa mig, at man altid skal anbringe dampspaerren paa den varme side af isoleringen, men hvad goer man naar man bor et sted hvor det er noedvendigt at koele huset af om sommeren, om sommeren er vores varmepumpe vendt, saa den koeler huset af og vi har 30 grader fugtig luft udenfor.
Lige nu har vi den medsatte situation :roll:

Karsten
Dampspærre på begge sider?
biggrin
Jeg ville bruge dampspærre kombineret med en luftsolfanger (solceller og ventilator)

 

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også