Messingpolering

Hej,

Nu er tiden igen kommet, hvor messing-dækketallerkenerne skal ud af skabet. -Til pryd på julebordet-
Men ak, som altid skal de pudses og poleres, og vi taler ikke kun om 10 stk.

Jeg kom pludselig til at tænke på kategorien lav-båd. -Men dækketallerkener- :? -Herfor lav hobby-
Når jeg af og til går tur på bådhavnene, ser jeg ofte disse flotte blankpolerede messingdimser på bådene.
-I saltvand- 8)
-Hvordan "hulan" bærer man sig ad.- :?:
Skal man pudse og polerer nat og dag, eller er her en fidus med lak eller lignende. :?:

-Ser med spænding frem til, om i som sædvanlig har nogle tricks.-

Mvh retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Retro.

Du tager en tsk. citronsyre, en spk. opvaskemiddel og hælder en liter kogende vand over. Lad dine messingtallerkener ligge heri 2-3 min. og skyl dem derefter i koldt vand.
De bliver rigtig flotte og rester af gammel pudsecreme forsvinder samtidig.

Venlig hilsen

Marianne
Jeg har ikke prøvet på kobber, men mon ikke det virker lige så godt, da messing er en legering af kobber og zink.

Hvis det gælder sølvtøj er fremgangsmåden: tag et fad eller en skål der kan rumme sølvtøjet. Læg et fór af staniol / alufolie i fadet, smid to-tre håndfulde salt deri og fyld op med kogende vand. Lad sølvtøjet ligge her til det ser pænt ud igen.
Nemt, flot resultat - og så smager det ikke af pudsemiddel.

Venlig hilsen

Marianne
Trixet med staniol, salt og vand fjerner en ganske lille bitte smule sølv fra overfladen af bestikket, så det er ikke en god ide at gøre det for tit. Skal heller ikke bruges til smykker og andet der jo ser pænt ud at der er sort nede i de dybe revner. Det er noget elektrogalvaniserings fysik/kemi der er på spil. Nogle elektroner der vandre fra sølv til staniol eller omvendt.

Green

Du kan sagtens spraye dine nypudsede dækketallerkner med en metallak. Men da der skal stå tallerkner på, vil de nok blive ridset i lakken, og det tror jeg ikke kommer til at se pænt ud. Det var noget andet, hvis det var en messingdims, der bare skulle stå til pynt - så ville der ikke være slid på lakken. Men du kan da prøve, man kan jo altid fjerne lakken igen, ( men det er nok mere besværligt end at pudse dem biggrin )
Annonce
Hej,

Først en tak til Marianne, det virkede jo næsten for godt til at vare sandt.
-Men nu er skidtet vasket-
Og hold da op, det skinner jo som aldrig før.
-Hvor er det let- Når bare lige man ved hvordan. 8)

Til evah; Jeg tror du har ret mht. lakken. Det må gemmes til andet brug.
Men som jeg skrev i indlægget, hvordan kan de bådfolk holde deres skibe så imponerende flotte. :?:
I vores lokale "krigshavn", ligger et "skiw" i noget som ligner teaktræ glans 100, med messingdimser i alle afskygninger, og alle skinner som små stjerner. :?

Med hensyn til sølvrens. - Her har jeg prøvet at fejle- Brugte trixet med salt og staniol -på pletsølv- :oops: Det ligner nu messing.
Det må jeg "leve med" men jeg ved jo nu, hvordan det bliver blank. biggrin

Mht. kobber; Her så jeg engang en udsendelse på TV- Var det rent hjem-?
Manden med DK´s største samling af "nullermænd"
Her smurte de en kobberlampe ind i bearnaisesauce. - Lod fluerne klare resten- :roll:
-Nej- den blev vasket m. alm. opvaskemiddel. og skinnede herefter som bare f.......

Mvh retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Når man har et sådant "skiw2 er man totalnørd og bruger 24 timer i døgnet der. De pudser og polerer til det hele er tyndslidt, så sælger de det til en uden forstand på de dele :lol: :lol:

Kobber...: knofedt knofedt.....eller svovlsyre, men det tør jeg sq ikke prøve. Det der med sauce og youghurt virker ikke en dyt. Jeg HAR prøvet, men tror der er meget "fraklip" på de udsendelser.

Sniffer  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis