Rapsoliefyr

Hejsa.
Jeg kunne godt tænke mig at komme i kontakt med andre der er ejere af rapsoliefyr.
For at udveksle erfaringer mm.
Jeg kunne godt tænke mig at bygge en rapspresse og selv presse olien.

Hilsen

Steen
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg spekulerede lidt i det for år tilbage.
Har dog ikke mulighed for egen olieproduktion.
Glemte projektet igen grundet:
Afgift på rapsolie til fyringsformål.
Rapsolie er svært at forstøve, kræver specialbrænder med tilsluttet trykluft. Har desuden dårlige smøreegenskaber, går ud over pumpen.
Rapsolie er hygroskopisk, dvs. det optager vand fra luften. Det betyder igen, at den gamle stål-olietank ikke kan bruges.

Så det syntes ikke rentabelt til opvarmning af et alm. mindre hus.
Hvis man selv kan producere brændstoffet, og har et større opvarmningsbehov er det muligvis en overvejelse værd.
Helt sikkert et spændende projekt.
Husker et TV-indslag med en mand, der selv producerede olien, brugte den i sin dieselbil og pressekagen brugte han til opvarmning.

En hurtig googling bringer:

http://www.videncenter.dk/videnblade-dok/vb-156.htm

http://www.lygas-syd.dk/rapsoliebraender.htm

Der må findes mere viden derude.
God fornøjelse.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Citat fra HansW

Afgift på rapsolie til fyringsformål.


Ja, det er god, dansk logik: Træpiller til fyring er fritaget for afgift, fordi de er CO2 neutrale. Rapsolie til fyring er CO2 neutralt, men afgiftsbelagt fordi det er ...olie...?
DEr er ikke afgift på rapsolie når det bruges til privat opvarmning såfremt det afbrændes i en brænder.
Hvis man derimod ønsker at udnytte rapsolien bedre i et mini kraftvarmeværk skal der betales afgift af (spild)varmen.
Hvis man skulle finde på at køre forureningsfrit på rapsolien skal der betales afgift,så vidt jeg husker omkring 3,25 pr liter.Det er et gammelt tal men det er vistnok samme afgift som på diesel.

Hilsen
Steen
OK, så giver det lidt mere mening smile
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis