problem med kompressor

Hej med jer,

Jeg har fået en ny hobby kompressor - Selekta 2hk fra Onkel Harald
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5321&n=10&KundeID=c4vF97K5Vj37IKBOA9g6LpvVsc1c2OV , men der er vist et problem med den.

Når den er kold, kan den ikke rigtig starte op. Står bare og dunker som en kold motor fra en fiskekutter. Når den så har stået og hostet et par minutter, begynder den at hoste lidt hurtigere, og til sidst går motoren i gang. Men 2 gang er der kommet røg op fra kompressoren og der lugter brændt...

Inden opstart har jeg tjekket at der er rigeligt med olie på, oliestudsen er skuet på, og luftfilteret er påmonteret.

Hvad pokker kan problemet være???

Selvfølgelig er der garanti på dyret, men måske det er en simpel ting jeg har glemt. Kan I hjælpe?
Er der nogen som kender til problemet?

Peter M
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan jeg meget nemt sige dig, motoren er brændt sammen, så skynd dig op og få den byttet.
Hej.

Få elleverandøren eller en elektriker til at checke din netspænding.


Mt service.
Min billige kompressor fra Bilka, (499) står også og hoster lidt. Det er når den er kold, og står med tryk i tanken. Når så trykket kommer ned under 2bar, kan motoren først komme i omdrejninger, og så går den fint op til hvor overtryksventilen slår motoren fra igen.... Er det noget skidt? Skal jeg få den byttet?
Når vi snakker "kold" - er det så fordi den står udenfor/i udhus?
Der danner sig i så fald kondens i stempelhus og rør, som er en noget træls opgave for stemplet at overkomme.

Hvis en kompressor står udenfor, skal luften lukkes af, når den ikke benyttes (det skal den sådan set altid, hvis man vil være flink ved tanken ;-))

Mvh.

Jan R.
Annonce
Kold som i isoleret garage, uden varme. Ca. 10grader.
Kondens, ja det har du nok ret i. Fremover kommer den til at stå uden tryk på. Det tager jo ikke ret lang tid at lave 4-5bar. :roll:

Tak for oplysningen, det er altid rart med lidt feedback på eens grej. biggrin
Hej peter m

Nu husker du vel, at du kun må slukke og tænde kompressoren på kontakten oven på kompressoren, ellers risikere du netop at brænde den af da trykket er for højt til, at den kan starte op. Har i øvrigt den samme kompressor som virker upåklageligt (står også i kold garage).

Mvh. RoseHill

Lav det selv - så er du sikker på, at det virker.
Problemet med de hostende kompressorer er måske for lange og for tynde forlængerledninger.

En 2 hestes motor trækker vel ca 8 ampere i drift og behøver 5-6 gange så meget strøm i startøjeblikket. En normal 1-faset gruppe er på 10A (nyere huse 13A). Startstrømmen skal kun bruges et kort øjeblik så det er ikke nok til at springe sikringerne men er kompressoren forbundet med 10m 0.75m2 forlængerledning plus andre forhindringer er der ikke saft nok til at få motoren igang.

Jeg har en 2,5hk 1-faset kompressor og den kan heller ikke starte med mindre den er direkte forbundet til en sikkontakt - alligevel blinker lyset i hele værkstedet når den sætter igang.

Men er viklingern brændt af skal de naturligvis repareres - og ingen kan jo se hvorfor de er brændt af :wink:
Tak for svarene,

Jeg har talt med HaraldNyborg og jeg skulle bare komme ind med den igen.


Peter
hei
jeg har en tilsvarende kompressor ,problemet forsvant da jeg byttet til helsyntetisk olje på den .:p

tor l
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis