Tilslutning af to lav konvektorer til gamle radiatorrør

Hej,

Vi har besluttet, at stuevinduet skal skiftes ud med et nyt, der skal gå helt ned til gulvet. Defor skal væggen under vinduet fjernes, og radiatoren væk. Den nuværende temmelig store gamle radiator under vinduet, skal erstattes af to RIO eller Thor lav konvektorer, der skal sluttes til de to lodrette 1 tommer radiatorrør, af jerne, som der går imellem stuegulvet og loftet. Den ene konvektor skal sidde ved vinduet til venstre for jernrørene. Den anden skal sidde langs væggen til højre for rørene. Det gør selvfølgelig rørføringen noget besværlig, og det ville være dejligt, om jeg kan trække nogen alupex rør, istedet for jernrør. Jeg er imidlertid bange for at lave noget, der kan give tærring i de gamle rør. Især efter at en Silvan medarbejder sagde til mig i dag, at det kan give tærringer i løbet af et halvt år. Jeg troede selv, at det ikke var et problem, i et lukket radiatorsystem. Derfor dette mail, som jeg håber, at der nogen, der kan give nogle gode svar på:

1) Går det an, at forbinde to nye lav konvektorer til de gamle jernerør, ved hjælp af Pex-rør, der er beregnet til varmeinstallationer - f.ex. Wavin AluPex?
2) Går det an, at anvende overgangsstykker (skruefittings) af messing mellem Pex rørene og jernrørene?
3) Alternativt har jeg set en del billeder af skruefittings til AluPex, der ligner at være lavet af rustfrit stål, eller lignende. Hvad er de lavet af? og er de bedre egnet?
4) Som sagt er de nuværende jernrør 1 tomme rør, Er der en mindste diameter jeg bør holde på Pex rørene? Der er højst tale om en afstand på en meter.

På forhånd tak
Henrik

En mand er en glad mand, så længe han bygger på sit hus.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Henrik
Du skal bruge pex rør der er beregnet til varmeanlæg og der er ingen problem med tæring med messingfittings,dine radiatorventiler er jo også af messing.
Vedr. dim. af rør, måler du udv. 1" er det 3/4" rør du har, gevindrør måles altid indv.men hvis du har pumpe på burde det ikke blive noget problem at bruge 1/2" fittings da hullet i radiatorer normalt er 1/2".
Man brugte jo de store rørdim. i gamle anlæg uden pumpe, men der er sikkert ikke mange af sådanne anlæg mere da der er ændret i rørføring og radiator så en pumpe er påkrævet.
Mvh. en gl.vvsmontør
Hej Hundrup,

Tak for dit svar. Rørene måler 1 tomme udvendig, så det er altså 3/4 tomme rør. Tak for den oplysning. Fyret er et næsten nyt naturgasfyr, så jeg går ud fra, at der er en pumpe.
Siden i går aftes, har jeg tænkt lidt mere over tingene, og jeg hælder nu til, at gå lidt mere radikalt til værks. Nærmere bestemt så overvejer jeg, at tage det parketgulvselement der ligger yderst mod væggen op, og føre selvstændige alupex rør frem fra fyrrummet til hver af de to radiatorer, samt frem til det sted hvor de gamle jernrør, går op igennem stueloftet, til etagen oven over. Jeg forstår dit svar sådan, at 15mm alupexrør bør tilstrækkeligt til formålet, især hvis jeg trækker selvstændige rør, til hver radiator. Mht til parketgulvet, så er jeg lidt usikker på, hvordan jeg bedst får sømmene op; men jeg må jo finde på noget. Kender du et godt trick? (Huset er fra 1956, og det er et godt gammelt bøge parketgulv)

Mvh. Henrik

En mand er en glad mand, så længe han bygger på sit hus.
Hej Henrik
der er helt sikkert en pumpe inde i kassen, og det lyder fornuftigt det du vil lave, uden jeg lige har set stedet, hvis du kan finde et sted i fyrrummet og tilslutte.Jeg har selv lige været igang med rep. af parketgulv, der var jeg heldig at det stykke jeg skulle have op var det sidste stykke der var lagt ned så jeg kunne dykke sømmene og lirke gulvet op.
mvh hundrup
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis