håndbremselygte lyser i instrumentbrættet, når jeg bremser

Hej

Jeg har en Mazda 626 årgang 96. Den har for ca. 4-5 måneder siden fået skiftet bremseskiver og bremseklodser foran og for har for under en måned siden også fået dem skiftet bagved.
Problemet er nu bare, at håndbremselygten i instrumentbrættet er begyndte at lyse hver gang jeg bremser, det er først begyndt med det for 2 dage siden. Det er under 14 dage siden, at jeg hår fået fyldt bremsevæske på, så det kan heller ikke være det. Er der noget der har en idé om hvad det kan være, og hvad der skal laves??. umiddelbart bremser den ok!

tongue
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Check nu lige niveauet i bremsevæskebeholderen - der kan jo være en læk et sted - og den plejer at lyse ved lav væskestand!!
Mvh. Akaup.
Nå nu har jeg lige været nede og se efter, det jeg nu kunne se i mørke og med en lommelygte. Altså jeg kunne ikke se nogen utæthed lige umiddelbart, men det skal der nok også daglys til for at kunne se! Men bremsevæskebeholderen stod et sted mellem minimum og maksimum IKKE tæt på maximum..... men jeg synes jo bare, at det er mærkelig at den skulle være sunket så meget på 14 dage, tror umiddelbart ikke den er utæt beholderen. Kan bremsevæsken svinde hurtigere når der bliver skiftet bremser og skiver?? Er der ikke noget med at beholderen skal være så godt som fuld, og at det er meget lidt der skal til for at den lyser?? tongue
Citat fra ck

Nå nu har jeg lige været nede og se efter, det jeg nu kunne se i mørke og med en lommelygte. Altså jeg kunne ikke se nogen utæthed lige umiddelbart, men det skal der nok også daglys til for at kunne se! Men bremsevæskebeholderen stod et sted mellem minimum og maksimum IKKE tæt på maximum..... men jeg synes jo bare, at det er mærkelig at den skulle være sunket så meget på 14 dage, tror umiddelbart ikke den er utæt beholderen. Kan bremsevæsken svinde hurtigere når der bliver skiftet bremser og skiver?? Er der ikke noget med at beholderen skal være så godt som fuld, og at det er meget lidt der skal til for at den lyser?? tongue


det kunne tyde på en lille læk et eller andet sted ved det bagerste system, da det er der der er pillet sidst.

er bremserne skiftet privat eller hos mekker ??

uanset hva så skulle væskestanden ikke falde så meget på 14 dage uden der er fejl på systemet.
vil gætte på at grunden til at din lampe lyser, er at når du bremser så synker væsken så meget at den kommer under minimum.

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Citat fra ck

privat mekaniker....

Men kan det også godt skyldes skiftningen af bremseklodser og bremseskiver, selvom den først er begyndt at lyse 2-3 uger efter de er skiftet???


hvis der er en lille lækage i en af kaliberne ka det godt tage lidt tid før den er nede, jeg ville nok få løftet bilen op og tjekket efter

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Der burde side en kontakt nede ved håndbremsearmen der får den røde "I" lampe til at lyse.- typisk bare en enkelt ledning der bliver stellet når du hiver i håndbremsen. Niveaumelderen bør have en anden lampe,- som regel en gul. der ligner en tromlebremse med bakkerne inden i.
Kender ikke det store til mazda og slet ikke nyere, men sådan er det vist i de fleste biler.

MVh. Jesper
Citat fra Jesper_P

Der burde side en kontakt nede ved håndbremsearmen der får den røde "I" lampe til at lyse.- typisk bare en enkelt ledning der bliver stellet når du hiver i håndbremsen. Niveaumelderen bør have en anden lampe,- som regel en gul. der ligner en tromlebremse med bakkerne inden i.
Kender ikke det store til mazda og slet ikke nyere, men sådan er det vist i de fleste biler.


min golf bruger samme lampe til håndbremse og lav væskestand. så det er vist meget med forskel fra bil til bil.

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

det er et et læk i kalibren, hvordan ordnes det? er det omfattende eller skifter man kalibren??? tongue
Citat fra ck

det er et et læk i kalibren, hvordan ordnes det? er det omfattende eller skifter man kalibren??? tongue


man ka renovere den men det kræver man har lidt viden omkring bremser smile
det nemmeste og hurtigste er nok at få en ombytter kaliber
( får den nye mod en pris og depositum, og sender sender den gamle retur og får depositum tilbage) men få din mekker til at gøre det, for efter hvad jeg har af kendskab til mazda bagbremser, så kan det være rigtig genstridigt at rode ved, og det undre mig egentlig at din mekker ikke har bemærket lækken da han skiftede klodser i bag, holder på at 8 ud af 10 mazda skal ha skiftet kaliber i bag når de er omkring 10 år gamle, da de ofte hænger.

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis