Rensning af kedel til fastbrændsel

Hej Jeg har en gammel kedel som jeg fyrer med brænde i.
Mit problem er imidlertid at der er fastbrændt tjære/snavs som er meget
svært at fjerne, sådan rent mekanisk.
Dette specielt fordi kedlen ikke er indrettet særligt godt til rensning.
Er der nogen der har nogle gode fif til kedelresning ?

Den fustrerede
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et råd jeg fik af min oliefyrs-mand, beregnet på en ældre kedel af Salamander-typen monteret med oliebrænder:

Spul med vand!
Men tag ikke haveslangen.
Brug ikke højtryksrenseren, selvom der efter sigende findes skorstensfejere der benytter metoden. Det _kan_ skade tætningen mellem kedelelementerne.
Brug en lille blomstersprøjte af typen der kan rumme et par liter, og pumpes op med en stempelpumpe.
Indstil dysen til koncentreret stråle, og sprøjt på et lille område af gangen.
Gerne mens fyret kører. Så kan man bedre se, hvad man laver.
Med lidt held falder belægningen af lokalt.
Sprøjt kun 1- 2 liter ad gangen, ellers løber det bare ud på gulvet.

Det virker faktisk når det drejer sig om årtiers belægning fra oliefyring.
En omgang vand en gang om ugen. Det tager sin tid.
Når det drejer sig om belægninger hidrørende fra brændefyring kan jeg ikke garantere noget, men det var måske et forsøg værd.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Hej,

-Har tidligere haft lignende problemer- De salamanderkedler ligner jo nærmest en radiator indvendig. Skorstensfejeren her, rådede mig til, indimellem, at afbrænde et stykke zinck i kedlen. Dette skulle udvikle en høj varme og en kemisk proces, hvorved belægningerne krakelerer og falder af. -Om det nu også er en miljøvenlig/lovlig løsning, skal jeg lade være usagt-
Ellers kan du vel afbrænde et x antal kg. energikoks i kedlen. Det plejer at virke.
-Høj varme og et stort forbrug i en kort periode, så kan skidtet som regel "børstes" af.-

Mvh retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Zinkplade afbrændingen virker.
Men mon ikke en del af problemet handler om at dit brænde måske ikke er tørt nok, Eller du fyrer forkert.
At brændet er tørt er det vigtigste men også tilsætningen af luft i den rette mængde er vigtige parametre. Måske er diun kedel ikke beregnet til afbrændingen af træ, men derimod koks eller kul eller tørv...

MVH Njord
Det er lidt sjovt og se de her opslag.

Spicealt når man selv står med samme problem.

Er der ikke Andrer fif ?

Allerbedste man kan gøre er at montere en akkumuleringstank så fyret kører max drift når der fyres. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis