Lægteopbygning ved vinduer

Er ved at isolerer indvendigt(200 mm). Hvordan opbygges lægterne ved vinduerne således karme lysning etc ser ordentligt ud. Jeg opbygger med lægter der skal påsættes gips.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det afhænger jo meget af smag men er dine vinduer smalle og di får et meget tyk væg skal du overveje at lave dine lysninger i en vinkel på fx20-30grader for at få et godt lydindfald. Hvis de er brede kan du lave dem vinkel ret på vægen.

Tænk fx på gamle borge eller slotte med ret smalle vinduer og tykke væge. Her lysningerne ofte vinklede i forhold til vinkelret.

Venligst Njord

MVH Njord
Hej

Som Njord skriver er det en god ide at lade i hvert fald lysningerne i siderne gå lidt skrå.

Måden du gør det på er:

Hvis der ikke er not for tilsætning i dine vinduer monterer du såkaldte notlister på dine vinduer (træliste med ca. 12 mm not fåes på trælasten).
Ved at isætte et stykke gipsplade i noten (skal tilpasses lidt i kanten ved noten) finder du ud af hvor meget du kan sætte lysningen på skrå for det gamle murværk (der kan evt. fjernes lidt puds/mursten)og der hvor lysningen rammer bagside af din vægbeklædning sætter du en lægte som din vægbeklædning/lysning faskskrues på.
Du skal dog kontrollere med en vinkel ud fra vinduet af afstanden er den samme i begge sider (5-8 cm. eksempelvis).
Foroven placerer du en lægte vandret ud fra det punkt hvor bagsiden af din beklædning rammer vinduet på samme måde.
Under vinduet ved bundstykket er fremgangsmåden den samme her kan dog laves lidt luft og efterfyldes med polyrethanskum i passende mængde (husk fastholdelse indtil skum er afhærdet)og evt afsluttet med liste.
Udfør først vægbeklædningen og afskær denne langs lægter ved lysningen og udfør derefter lysninger et par cm. for brede, som derefter forsigtig afskæres med fuchsvans.
Husk isolering og dampspærre skal føres helt ind i not ved vindue.
Isolering er meget tyndt i lysningen, men skal udføres omhyggeligt, og kan evt opklæbes med acrylfugemasse.,
Lysningen bliver måske trukket lidt hul da underlaget ikke ligger plant, men det ordner man bare med spartelmasse under malerarbejdet.

Læs iøvrigt pjecen: "Hvor går grænsen" udgivet af gipspladeproducenterne og burde kunne fåes på trælasten.

------------------
www.orla-nautrup.dk
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Gips i lysning !. Er det aldrig sket for nogen at det er gået galt med gips i en lysning. Jeg tænker på slagregn fra et glemt åbent vindue eller vand fra en overvandet potteplante.
Jeg foretrækker nu MDF plade i lysningen. Men jeg har nu også almuelister rundt om alle mine lysninger. Så her skal helst sidde træ eller MDF plade.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej PeterR

Jeg har aldrig hørt om det problem som du omtaler, men det er heller ikke sikkert at vi taler og det samme.
Her er det meningen at tapet/ glasvæv fortsætter ind til vindue som om det var en pudset væg.
Iøvrigt er MDF ikke vandfast og træplader slår sig nemt.

------------------
www.orla-nautrup.dk
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også