Tandremmen

Hej med jer, jer ser der er nogle der taler om tandremmen, og så tænker jeg på min gamle dejlige Skoda Favorit 1994 altså 11 år gammel, jeg har kørt 178.000 km uden problemer, Kan man se eller mærke om Tandremmen er ved at være færdig?????????, og er det en stor omgang hvis man vil have udskiftet tandremmen, jeg har tænk mig at køre i et eller 2 år endnu altså ca. 10.000-20.000 km mere i min dejlige bil.
Ha´det godt
MVH Preben41

preben

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra preben41

Hej med jer, jer ser der er nogle der taler om tandremmen, og så tænker jeg på min gamle dejlige Skoda Favorit 1994 altså 11 år gammel, jeg har kørt 178.000 km uden problemer, Kan man se eller mærke om Tandremmen er ved at være færdig?????????, og er det en stor omgang hvis man vil have udskiftet tandremmen, jeg har tænk mig at køre i et eller 2 år endnu altså ca. 10.000-20.000 km mere i min dejlige bil.
Ha´det godt
MVH Preben41


hvis du selv har lidt fingersnilde, og ellers er vant til at rode i et motorrum, er det ikke så voldsom en opgave at skifte tandrem, lån en haynes manual på biblioteket der er det beskrevet meget nøje...

et værksted skulle også kunne klare opgaven på en lille time.

men 178000 er meget for en tandrem man siger at levetiden er omrking 60-100000 km derefter er det lidt et spil i lotteriet :wink:

jeg ville ikke tage chancen hvis bilen er vigtig, hellere ofre pengene og være sikker på at det ikke er remmen der ryger.

prismæssigt vil jeg mene det ligger omkring 1000,- på et værksted og en lille 500 mand (+ smadret knoer, en hulens bunke bandeord og en brugt weekend :lol: ) hvis du gør det selv.

jeg har selv skiftet tandrem på begge mine Golf. første gang tog det 3 timer pga en genstridig bolt, og en knækket bolt sad
anden gang 1½ time

husk du skal bruge tandrem og remstrammer hjul. det kan ikke anbefales at genbruge noget.

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Normalt kan du ikke mærke, når den er ved at gå - den knækker og så går det hele (med mindre man har en motor, hvor stemplet ikke kan nå ventilerne).
Men i sjældne tilfælde slides remmen så meget, at den "hopper en tak" - men er kun noget, jeg har hørt rygter om.....

For øvrigt - er din motor af VW herkomst, kan du godt regne med 2-4 timers hos mekanikeren. Der skal nemlig afmonteres en del, for at komme ind til den.

Mvh.

Jan R.
Citat fra Jan R.

Normalt kan du ikke mærke, når den er ved at gå - den knækker og så går det hele (med mindre man har en motor, hvor stemplet ikke kan nå ventilerne).
Men i sjældne tilfælde slides remmen så meget, at den "hopper en tak" - men er kun noget, jeg har hørt rygter om.....

For øvrigt - er din motor af VW herkomst, kan du godt regne med 2-4 timers hos mekanikeren. Der skal nemlig afmonteres en del, for at komme ind til den.


jo da en rem kan godt hoppe en tand, men så skal man os være uheldig eller nærmere heldig at den ik knækkede :wink:

hmm 2-4 timer!! hvilket værksted bruger du ?? kom jeg på et værksted hvor de brugte så lang tid på en tandrem, ville jeg straks finde et andet værksted, men det er så bare min ydmyge mening :lol:

jeg ville kunne acceptere 2 timer, men der ud over på sådan en "ældre" bil er alt over for lang tid.

i værste tilfælde skal der afmonteres noget af indsprøjtningen og en generator + div dæksler og en remskive smile

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Citat fra preben41

Hej Gert.m
Tak for dit hurtige svar, så tror jeg jeg vil tøffe ned til min bildoktor på mandag, men kan man mærke hvis den er ved at gå!!!!!!!!!!
MVH Preben41


hej Preben

det lyder som en fornuftig ide smile
og som Jan R os skriver nej du kan ikke mærke hvis den er ved at gå, først når den er gået :wink:

det ville nok være en go ide at få en fast pris på udskiftningen, på den måde kommer der ingen grimme overraskelser mht til tiden de bruger på udskriftningen. cry

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Annonce
Hej alle jer gode menneskere smile
Tak for alle jeres svar, det er dejligt at høre så mange meningerer, så kan man da altid se hvad man kan bruge, men det med at få en fast pris, det er jo rigtigt hvis jeg er i Danmark, men nu er jeg altså her i Estland, og min bildoktor tager ca. 60 dkr i timen, og han er meget god. Jeg skulle for nogen tid siden havde skiftet min varmeboks eller hvad den nu hedder i bilen, der giver varme i kabinen, for der dryppede vand fra den, det kostede ca. 400 dkr for en ny+ arbejdslønnen, men så sagde han, vi prøver at lave den gamle, jeg betalte ca. 90 dkr. så havde jeg en tæt varmeboks igen.
Nå men ha´det godt og sov godt :lol:
MVH Preben41

preben

Hej igen med jer!
Jeg har en god nyhed :lol: i går skrev jeg til //netrep.dk!!!!!!!!
og her til morgen var der svar, i min dejlige gamle Skoda er der slet ingen
Tandrem, men en kæde, så jeg skulle slet ikke tænke på det, for den skal ikke udskiftes, sagde de.
Så det er jo dejligt, så hvis der er nogle her i LAV-DET-SELV der har samme bil, så skulle der altså ikke være nogle problemer.
Ha´en god dag, her hos os i Estland har vi sol og - 8 gr.
MVH Preben41

preben

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis