Flexrør i stedet for Isokern?

Nu hvor kulden for alvor står for døren fristes jeg mere og mere til at få installeret en brændeovn i vores gamle hus fra 1932.

Jeg havde skorstensfejeren ude og han mente jeg skulle have en Isokern i. Det accepterede jeg umiddelbart - selvom han ikke undersøgte den gamle skorsten overhovedet. Det virkede som et rent standardsvar i forhold til installation af nye brændeovne på gamle skorstene.

Nu har jeg undersøgt det hele lidt nærmere (bl.a. ved hjælp af denne side) - og begynder så småt at blive lidt bekymret. Der skal etableres minimum 10 m kerne samt to bøjninger - så det bliver hverken let eller billigt.

Jeg har derfor prøvet at kigge på alternative løsninger og faldt over Schiedel Isokern's svenske hjemmeside. Der markedsfører de et rustfrit flexrør til skorstensrenoveringer:

http://www.schiedel.se/pages/prod_renovering_keramiska_flexibla_ror.html

Produktet markedsføres også i en række andre lande - men sjovt nok ikke i Danmark. Skyldes det at:
1) At det ikke er lovligt i DK? :oops:
2) At Schiedel vil beskytte Isokerns position på markedet? :roll:
3) Noget helt tredje? :?:

Umiddelbart virker det jo som en langt simplere og billigere løsning end Isokern - men er der nogen som har erfaringer med dette eller lignende produkter - eller som kan forklare hvorfor det ikke fås i Danmark,

På forhånd tak,

mvh Martin
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

For mig at se har den fleksible stålrørsindsats ingen isolerenede virkning, og opfylder dermed ikke det som man opnår med en Isokern løsning, nemlig en mindre afkøling af røgen op gennem skorstenen.
Et par knæk på skorstenen er ingen hindring for en Isokern-indsats.
Man slår bare hul i skorstenen lige over knækket, og hejser rørene ned herfra, støber omkring med leca-beton, og videre til næste knæk.
Det er ikke svært men bare besværligt.
Jeg har selv gjort det.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis