Isolering mellem gulv og væg

Jeg er i gang med at renovere min stuelejlighed.
Der er trægulv, og nogle steder langs væggene er der ret store mellemrum mellem gulvet og væggen. Specielt ved ydervæggene kan jeg mærke at det kommer kølig luft ind.
Kan jeg isolere disse mellemrum med skum og så skære til så der bliver plan før jeg sætter mine fodlister på?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan jeg eventuelt bruge almindelig akrylfugemasse? nogle steder er der ca 2cm mellemrum.
Et er om du kan eller ej. Noget andet er vel om du bør eller ej !

-Før det første skal der jo være ca. 1 cm luft, så træet har plads til at udvide sig.

-Hvis du fylder mellemrummet med skum, risikerer du at skummet bliver ødelagt af træet bevægelser ->spildt arbejde

-Hvis du endeligt vil skumme, så ville jeg (hvis jeg var dig) i det mindste anvende vinterskum/brøndskum, så du ikke bruger en skumtype der suger fugt. Specielt på endetræ risikerer du jo ellers rådskader.


-Hvis du forhindrer træets bevægelse (f.eks. hvis du istedet stopper mellemrummet med rockwoll), risikerer du at gulvet kommer til at bølge.

Hvorfor ikke bare sætte fodpaneler op og så evt. også montere en feje/skureliste?

PS: Hvis der nu er steder du vælger at skumme alligevel, så overvej grundig afdækning, hvis du er en mindre habil "skummer". Det sviner voldsomt og kan næsten kun fjernes mekanisk (med mindre du køber PU-fjerner til 495 kroner for 150 ml)

----------------------------
Hvis det ikke kan ryges, så er det ukrudt.
Hej,

-Sidder lige og studerer dit indlæg-
Jeg må nok give henrik b ret i sine antagelser.
Men træk fra ydermuren er da noget ubehageligt skidt.
-En uafprøvet løsning eller tanke om du vil, kunne måske være bag fodlisten, at seale og hæfte noget kraftigt plastik på gulvplankerne og op mod vægge.
Det hindre ikke bevægelserne i gulvet, og må da kunne holde trækket væk.
-Men ok det er bare en ide-
Ved jo heller ikke, om trækket flytter ind under gulvet, da jeg ikke kender konstruktionen. Hvis her er et større hulrum under plankerne. Kan en egentlig randisolering jo måske være løsningen.

Håber du får styr på trækket, for det er sagt på jysk "rigtig træls".

Mvh retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

læg isolering ned i (rockwool) så der ingen kuldebro er, derefter skal der jo fodpaneler på til at dække mellemrummet mellem væg og gulv.
isoleringen vil ikke forhindre gulvbræderene i at arbejde :wink:
P.S isoleringen må ikke trykkes for meget sammen de stilleståene luft isolerer, skær det nogenlunde til i breden, helst en lille smule større end hullet så det ikke bliver for småt når gulvet arbejder....
Hvad er der under jeres stuelejlighed?
Hvad der er i mellem etageadskillelserne?

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis