Reparation af gammel plankegulv - plastisk træ?

Gulvet i min lejlighed ser nogle steder mindre pænt ud.
Der er to problemer flere steder (se billeder):
1) Ormehuller/spor
2) Huller/ujævnheder i gulvbrædderne, hvor små stykker/flige af gulvbrædderne er røget af.

Jeg står og vil gerne slibe gulvene af og kunne i den forbindelse godt tænke mig at få udbedret nogle af disse skader.
Jeg har læst mig frem til (bl.a. i dette forum) at man kan bruge plastisk træ til den slags - er det en god idé?

Og et tillægsspørgsmål: Hvad kan man bruge til at komme imellem brædderne som "fugemasse"? Det gamle er stort set væk og det gaber derfor noget mellem brædderne.

(Jeg har lige købt ny lejlighed, som trænger til lidt arbejde, så derfor har jeg en masse spørgsmål at stille - jeg søger dog forummet igennem for svar inden jeg poster smile)
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Morsomt at du kalder det fugemasse. Det er som regel gammelt møg og fernis. Sammen giver det indtryket af skibsfuger....efter en slibning.
Din lejlighed er ikke født med afstand imellem plankerne. Da vores boliger blev mere tørre end da det blev bygget, tørrede plankerne og blev mindre.

Jeg har prøvet det du søger. Jeg to snedkerlim og savsmuld/pudsestøv fra en gulvslibning af gulver, så ville jeg ramme samme farve. Men der er sørme ikke pænt.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej Peter.

Tak for svaret.
Ja, jeg sørgede også for at skrive fugemasse i gåseøjne, da jeg ingen anelse har om, hvad det er wink
Men er det ellers noget man gør? Altså at fuge noget imellem plankerne, når der er kommet stor afstand imellem?

Ang. det med plastisk træ (eller lim+savsmuld). Tja, hvis det ikke bliver pænere, er det jo bare spild af tid og penge.
Jeg tror, jeg vil købe en lille tube af det plastiske træ og prøve det af på et lille område.
Ja alt. er jo nye planker, men så ryger patinaen. Meen man kan godt få nogle der er flotte.
Jeg har købt nogle hos www.ferrywood.dk der havde den rigtige bredde og som var 28 mm tykke. Meget af han træ har ligget og slået sig, så det er ikke værd at købe.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Du skal nok accepterer, at det er et gammelt gulv med patina.
Meget vil gå væk i slibningen og til mellemrummene, kan du købe en special fuge til netop dette brug. Du skal nok fræse mellemrummene op, så de bliver lige brede.

Sniffer  
jeg ville også holde mig væk fra det plastisk træ. Det vil ses tydeligt, og lidt patina på et så gammelt gulv gør ikke noget synes jeg. Slib det og se hvordan det ser ud. Og skal du slibe det selv, så sæt dig godt ind i hvordan det gøres. Har også været behandlet her på siden nogle gange.

Mht udfræsning af fugerne, skal man så ikke passe på at man ikke fræser så bredt at ferten og noten blotlægges? dvs at brædderne ikke er samlet?

mvh jan
Jeg venter med at gøre noget, til efter jeg har slebet, så.

Og ja, jeg havde tænkt mig at slibe det selv, og jeg har også tænkt mig at samle så meget info om det som muligt først - og det kan jo være der også ryger et par spørgsmål om det herind smile
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis