Køb af momentnøgle

Hej

Jeg laver efterhånden så meget på min gamle bil at jeg er nødt til at købe en momentnøgle. Hvad skal sådan en koste for at kvaliteten er i orden og hvad skal man ellers være opmærksom på?
Hvordan er det lige at det er med forholdet mellen Nm og kg?

mvh Anders
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg vil helt klart mene at det bedste at købe er en klik momentnøgle, og ikke en viser momentnøgle, da man ikke 100% kan se det nøjagtigt på viseren. Husk at tage spændingen af klik nøglen efter brug, så fjederen ikke bliver slap.

Jeg mener at kunne huske at der går 9,81 Nm på 1 kg.

MVH

Kim
Tillægsspørgsmål: Skal sådan en karl kalibreres, og hvis ja, hvor ofte?

Med venlig hilsen
FlemmingB

De har en klik-model i Harald-Nyborg på tilbud til 150 kr.
Købte selv en ifb. skift af toppakning. Virker udemærket, men duer overhovedet ikke til små momenter - man kan ikke høre klikket!!
Jeg drejede ventildækslets bolte igennem toppen (altså dem der er lukkede i toppen hvis du forstår)

Mvh. Akaup.
til alm hobbybrug ville jeg købe i eks. biltema, både en 3/8 og en 1/2. Er man ude i noget emiprofessionelt må man op i noget der er mere kvali i vil jeg mene. Værksteder får jo også gået deres ting efter af dti en gang om året.

MVh. Jesper
Annonce
Prof. kvalitet som Stahlwille eller Bahco (prof. serie) kommer fra tid til anden på tilbud til ca. 800,- for ½". Mens alm. Bahco eller Kamasa (som jeg selv er meget glad for) fås for en 500,-
Til så fine ting som en motorrenovering ville jeg ikke turde løbe an på for ringe kvalitet.

Mvh.

Jan R.
jeg kan anbefale wiliams momentnøgler - de bliver kalibreret fra fabrikken inden de ryger ud til forbrugeren!

Harald havde een for et par år siden til ca 700 - ved ikke om de har det mere..

/cs

Anders har nok fået ny bil siden han for +4år siden manglede en momentnøgle.
René
Hej
Til hjulbolte og den slags, kan du sagtens bruge en billig model fra HN el. lign. Men så snart vi taler topstykbolte - uanset moment - eller mindre bolte med mindre moment, skal du ikke bruge en billig model. Lad mig illustrere:
Jeg bruger til hjulbolte og den slags en HN model til kr. 250,00.
Jeg har til motorrenovering og lign. 2 stk Facom. en i 3/8 som går op til 80 Nm og en i ½ tomme som går op til 220 Nm. De koster omkring 1500 pr. stk.
Jeg spændre en hjulbolt på en alufælg med 110 Nm med HN modellen. Da jeg checkede med Facom modellen skulle den op på ca. 140 Nm før klikket kom....så det er altså noget af en afvigelse.
Forestil dig at spænde f.eks. en topstykbolt med 25 procent for meget moment !!. Grusom tanke - altså tænk hvis den knækkede eller trak noget skævt.
En anden ting som SKAL spændes med moment - og som "folk" ofte glemmer - er tændrør. De skal typisk spændes med 18-20 Nm. Det kan en HN model slet ikke...den klikker slet ikke ved de små momenter ( som det ganske rigtigt også nævnes i tråden ), så her kan man altså mega nemt komme til at spænde f.eks. et tændrør over, hvis man forsøger sig med et lille moment med en HN model.
Så altså - skal du bruge en momentnøgle til ret meget andet end hjulbolte, vil jeg klart anbefale dig at købe en kvalitetsmodel. Disse er naturligvis kalibrede fra fabrikken - og leverandøren tilbyder ofte gratis kalibrering ( f.eks. Facom )
Med venlig hilsen
Niels Vangsøe

Vangsoe
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis