Køb af momentnøgle

Hej

Jeg laver efterhånden så meget på min gamle bil at jeg er nødt til at købe en momentnøgle. Hvad skal sådan en koste for at kvaliteten er i orden og hvad skal man ellers være opmærksom på?
Hvordan er det lige at det er med forholdet mellen Nm og kg?

mvh Anders
Hej Jeg laver efterhånden så meget på min gamle... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
de billige momentnøgler de skal passe på at de ikke købes for billigt
de kan godt være at de er for bløde i stålet.
og lidt for upræcise i sær de helt billige.
men jeg hville købe den dyreste som pængene rækker til.
med hensyn til præcisionen til tilspænding at bolte og møtrikker
enten er de spændt for løs eller det værste er at de "kammer"(skruet) over
gevind.!
Der var en der (for adskillige år siden) spurgte hvor tit en momentnøgle skal kalibreres, det afhængen selvfølgelig meget af hvor meget den bruges, hvis man ikke slækker fjederen på en klik nøgle hver gang man lægger den til side, skal den kalibreres næste gang.

Jeg arbejder hos Vestas Controls (el styretavler), vi kalibrere hver uge, og alt momentspændes.
Man bliver jo helt forskrækket når man læser hvor meget skrammel der sælges

 
Men når jeg ser på
 
http://www.biltema.dk/da/Sog1/?quicksearchquery=momentn%c3%b8gle
 
Så er der angivet +/- 4% tolerence. Lever nøglen ikke op til dette (den lovede præcision)og du kan bevise at bolten knækkede fordi nøglen spændte f.eks. 25% for hårdt, så har du jo en god erstatningssag.

Spørgsmålet er så bare om +/- 4% gennerelt er acceptabelt?

Mvh
JR
Gav selv ca kr 1500 for en Gedore 20-200Nm til privat brug. Havde for nogle år siden mistanke til præcisionen, og testede på udstyr i en servicebil. Det var ikke godt. Efterfølgende fandt jeg ud af, at en kontrol og justering beløber sig til min. kr 800.
Efterhånden er man gået over til, at topstykkebolte spændes med et forholdsvis lille moment, og herefter spændes et antal grader mere. F.eks. 240 grader.
Så her er det vigtigt, at man kan stole på ens momentnøgle ved små momenter.
Annonce
hej alle,
hva hvordan er det til med en 18" alu har en momentnøgle men kan ikke lige finde ud af hva den skal stå på?
er der en som kan finde ud af jer som kan det her

Hmmm... jeg er født op opvokset på et bilværksted midt i forrige århundrede. Det var dengang bilmotorer, koblinger, kardan og gearkasse skulle justeres, repareres og renoveres jævnligt.

Engang i 70'erne, da det blev moderne, anskaffede vi os en momentnøgle af visertypen. Den blev kun brugt sporadisk, for vi lærte hurtigt, at har man erfaring og håndelag, kan man uproblematisk spænde alt fra topstykker til hjulfælge af både stål og letmetal med håndkraft.
Momentnøgler er overvurderede, primært fordi de fleste er ultilregnelige, med mindre de er super dyre, og ny-kalibrerede - hvilket også er dyrt og besværligt.

Med en momentnøgle i hånden, fjerner man desuden fornemmelse og ansvar for tilspændingen fra håndværkeren, hvilket næsten konsekvent betyder forkert tilspænding med "standard" momentnøgler.

Derfor er mit råd: Spar jeres skillinger, undgå ærgelse, brug jeres fornuft og erfaring og stol på jeres gefûl, med mindre I arbejder med særlig ømtålelig teknologi, og har det helt rigtige ny-kalibrerede værktøj.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis