Udluftning af radiator, på 1.sal.

Har længe kigget med på denne gode side, og har endelig fået meldt mig ind.
Spørgsmål:
Har næsten kun luft i en radiator på 1.salen. Jeg gør så det, at jeg lukker for de fleste radiatorer i resten af huset, skruer cirkulationspumpen op på styrke 3 (fuld knald). Åbner for udluftningsskruen, og der fiser en lille smule luft ud. Herefter klukker det bare i rørene/radiatoren. Røret op til radiatoren er varmt, selve radiatoren er kun lun de første 20cm. Der sker ikke rigtig mere. Lader det stå en hel lørdag sådan, åben. Men der blir jo koldt i resten af huset, så når jeg åbner for de andre radiatorer bliver den ovenpå bare kold igen.... cry
Huset er fra 1967, der er fjernvarme og det kommer ind i kælderen...
Hvorfor kan trykket fra fjernvarme ikke trykke luften ud???

Nogle VVSere eller GDSere der har et godt råd :?: :?:
Mvh en lettere forvirret nybagt husejer.
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hmm. Jeg troede at man først skulle sørge for at åbne alle radiatorer helt, så fuldt knald på cirkulationen, og så udlufte vær enkelt, hvor man starter i kælderen og så tager de øverste til sidst. ?

Jeg kender ikke til fjernvarme - er det vand direkte fra fjernvarmeværket der cirkulerer i radiatorerne eller er der en varmeveksler som afleverer energien i forbrugerens kredsløb, for så kan du måske mangle vand i radiator-delen af kredsløbet ?
Hvis du ikke ved hvordan dit varmeanlæg er skruet sammen, burde du nok undersøge dette først.

Det er med stor sandsynlighed mangel på vandtryk på radiatorsiden som wizz skriver, for er der ikke vand på systemet til at fylde radiatorer og rør vil du i sagens natur ikke kunne få luften ud.
Hej jakob zp

Jeg er ikke ekspert på varmesystemer, men lidt har jeg da rodet med dem. Først og fremmest vil jeg sige at på de allerfleste systemer er det ikke fjernvarmevand der cirkulere i rundt i husene, men systemet kan derimod betragtes som et lukket system udstyret med en varmeveksler. Til dit problem med luft i systemet på første sal: tjek først at der er tryk nok på systemet (normalt ikke under en halv bar), det kan der umuligt være hvis det kan stå med åben ventil i længere tid. Hvis/når der er tryk nok på systemet så prøv at slukke helt for cirkulationspumpen og prøv at udlufte systemet igen. Grunden til at jeg mener du skal slukke helt for cirkulationen er at på gamle radiatorer sidder ventilen jo netop på fremløbsrøret og når du har fuld knald på cirkulationen fylder du jo netop røret med vand. Jeg mener at det er noget ævl at man skal lukke for da andre radiatorer og sætte fuld tryk på når man skal udlufte en radiator, det kan man evt. gøre inden man udlufter hvis man har haft tømt systemet helt for vand for netop at få luften samlet på det øverste punkt.
Desuden vil jeg gerne gøre opmærksom på at det tryk der kommer på systemet når du sætter fuld knald på cirkulationspumpen ikke har noget at gøre med det tryk der er i systemet og kan aflæses på manometeret.

mvh. RoseHill

Lav det selv - så er du sikker på, at det virker.
hej Jacob zp
nu ved jeg ikke hvilken type anlæg du har , men det kunne tyde på at du har et anlæg der er lavet om fra oliefyr til fjernvarme og kører som et blanderanlæg, et stort u- rør med en pumpe.
Men uanset anlægstype , sluk for pumpen, luk helt op for rad.ventilen og luft ud, du kan evt.lukke for en af hovedhanerne så der ikke kommer cirkulation og luftboblen farer rundt i systemet.
Ved at lave den øvelse vil luftboblen til sidst finde det højeste sted og du kan lufte ud.
Tjek også lige om radiatoren hænger så den hælder svagt op mod luftskruen.
Mvh. en gl. vvsmontør
Annonce
Tak for de fine svar. Jeg ved ikke så meget om dette emne, derfor spørger jeg.... :roll:
Betyder jeres svar, at jeg har et lukket system? Dvs at jeg skal til at fylde vand på? Hvor kommer luften i radiatoren fra? Den må da komme et eller andet sted fra? Hvis jeg åbner en hane på radiator rør i kælderen, er der rigtig meget vandtryk på, men jeg kan ikke se noget manometer nogen steder...

Hundrup: Hvis jeg slukker for cirkulationspumpen, hvorfor skulle luften så komme ud? .... det er ikke ret logisk for mig... :oops: :roll:
Radiatoren er tre meter lang, og hænger korrekt.
Vil prøve at lege med det hele iaften, I hører nærmere om hvad der sker i sagen. :?
det er også svært for menigmand med alle de typer af anlæg der findes.
jeg tror ikke det er et lukket anlæg du har, for så burde der være en varmeveksler med, manometer, som skal påfyldes med vand når trykket falder.
hvis du kunne beskrive anlægget nærmere var det nemmere at vejlede dig.
når jeg siger du skal slukke pumpen før udluftning, er det fordi hvis der er en luftboble i systemet vil pumpetrykket fører boblen rundt i rørerne, når du slukker pumpen vil luften altid søge op til det højeste sted og der skulle helst være en luftskrue.
der kunne komme luft i dit anlæg hvis der er arbejdet på det, evt. ude i gaden
Jeg har i anden anledning haft besøg af "bliktuden"
Han stoppede netop cirkulationspumpen, hvilke undrede mig.
Han svar var..:" at pumpen nemt kan brænde sammen, hvis man lader luften cirkulerer rundt, når man udlufter."
Altså - der må ikke komme luft i pumpen.
Jeg er overbevist om, at du har et manometer og en studs til vandpåfyldning.
Ideen må vel være, at åbne alle radiatorventiler, og hvis ikke luften kan komme ud med dette tiltag, må man sætte slangen til og trykke det ud.
Alle anlæg er baseret på at kunne tåle et tryk på 5 bar(langsomt stigende)
Jo--det ved jeg fra et overklogt hoved, som var hos mig og trykprøve mit anlæg, og da jeg er meganysgerrig og gutten et snakkehoved fik jeg mange oplysninger om forskellige anlæg - Men derudover har jeg ikke en "ski" forstand på det.
Det hele virkede efter denne anvisning hos mig og det var også fjernvarme.
Havde iøvrigt et varmeværk hvor det hed "bare spørg - vi kommer og fortæller - gerne flere gange"

Sniffer  
Hundrup: Vil prøve at beskrive det bedre når jeg bliver klogere på hvad jeg har. Jeg er nybagt husejer, så bær over med mig :wink:

Dit "slukken for pumpen" forklaring lyder fornuftig. Det vil jeg lege med i weekenden.

Luften i systemet skyldes at jeg har sløjfet en radiator, den sad bagved en brændeovn, ikke så pænt. :evil: Propperne er blændet af over gulvet, af en VVSmand, så det burde være gjort korrekt. Der var også meget klukkeri på 1.sal inden dette blev gjort. Desuden blev en anden radiator afmonteret og påmonteret efter vandskuring. Man kan jo ligeså godt gøre det godt og grundigt. 8)
Så har jeg forsøgt at fyre helt op for samtlige radiatorer i hele hytten. Slukke og tænde for cirkulationspumpen. Ingen af delen virker. Det eneste der får bare lidt varme i røret op til radiatoren, er når alle andre radiatorer er slukkede, og pumpen kører på max... sad
Jeg må have fat i en VVS'er.... I hører nærmere når mit problem er løst.
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis