Manglende træk i en skorsten

Jeg har oplevet at vinden slår ned i min brændeovn, det giver røg i stuen. Da det jo ikke er behageligt vil jeg gerne undgå dette frem over. Tilsyneladende er det nogle kastevinde / turbolænser omkring-efter min kvist der kan give dette nedslag i skorstenen. Skorstenen er en muret udgave der går en lille meter over rygningen på sidebugningen. Løber op gennem kip. men er lidt under rygningen på hovedhuset, der er en afstand på ca 4,5m mellem skorsten og rygning på hovedhuset.

Nu er spørgsmålet så hvad man gør ??
Skorstenen kan mures højere, men det vil jeg helst undgå. Der findes forskellige røgfaner, der drejer med vinden og der findes en type roterende lamel top. Og der er en el ventilator.

Hvad er dine erfaringer ???

Venligst og på forhånd tak
Njord smile

MVH Njord
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej njord.

Som du nok ved, kommer røgnedslag fordi der er manglende træk i skorstenen.

Diverse røgfaner, el-træk osv. er nok ikke den rigtigt løsning.

Jeg kan anbefale at du får lavet en isokern-kerne, som isolerer din skorsten, og derved giver et bedre træk. Du har også mindre risiko for skorstensbrand, med en isokern monteret.
www.isokern.dk

Kig under "Skorstensrenovering".

Mvh
ThomasB
Jo tak Thomas

Men min skorsten er en helt ny, 1 år gammel men brændeovnen er netop monteret for 1½ måned siden..
Så det er med isokern osv.

Det underlige er at vi ikke oplevede nedslag i den første måned men vi har oplevet det flere gange i de senere dage.

Venligst Njord.

MVH Njord
En løsning når du allerede har Isokern kan være at forhøje skorstenen.

Selvom du overholder reglerne kan lokale forhold gøre, at en forlængelse af skorstenen kan ændre på vindstrømmen. Det behøver ikke nødvendigvis at være meget det drejer sig om.

Prøv f.eks. at købe en tynd metalplade til f.eks. bilkarosserier og rul den sammen, så den ekspanderer et stykke nede i skorstenen og rager længere op. Så kan du prøve dig frem uden det koster ret meget ved at hive den højere op eller længere ned.

Skulle det hjælpe, så har du på en billig måde den optimale højde, og så er det bare at lave det rigtigt.

- JørgenE

Mvh. JørgenE
Hej Njord,
Jeg har præcis samme skorsten, som beskrevet, og har haft samme problem. Jeg har netop fået den opmuret, og kan varmt anbefale en FAXE Røghætte, som jeg købte i et Silvan byggemarked for ca. 650 kr. Det er blot en " røgvender", som stables oven på skorstenen. Den er i beton, og skal ikke fastgøres, det klarer tyngdeloven. Og den pynter næsten på skorstenen.

Hilsen
Hans Henrik.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Hej Njord.

Jeg har lige et par spørgsmål vedr. skorstenen.

Hvor stor er lysningshullet i skorstenen?
Står "hele" skorstenen ude?
Er der røgnedslag fra en bestemt vindretning?
Har du målt røgtemperaturen 1 m. fra top?

------------------
Poul Erik

PE

Helt ærligt, jeg har prøvet præcist det samme - havde en vinkelbygget "gård" a'la denne - det er da hurtigst at stikke lidt metal ned i skorstenen og så finde ud af højden, og er det ikke det, ja, så er det et helt andet problem

Der blev netop skrevet, at den ene bygning var højere end der hvor skorstenen var - der kan da sagtens give turbulens.

Køb den plade (kr. 200) - brug et par uger og enten kan højden udelukkes eller også kan den ikke.

- JørgenE

Mvh. JørgenE
Jeg har ikke mål røg temperaturen.
Lysningen vil jeg kravle op på taget og måle i morgen, det er lidt mørkt lige nu !!!

Venligst Njord

MVH Njord
Jeg kan ikke lade være med at tænke på om det ikke er fordi der samler sig røggasser som pludseligt antænder, hvilket godt kan give indtryk af at det er vinden der slår ned i skorstenen.
Det tager lidt mere end 1,5 mdr at lære en ny brændeovn at kende optimalt.

Det var bare en tanke der slog ned i mig da jeg læste om problemet. Måske har jeg uret.

`|´ wink `|´

VIDEN ER VEJEN TIL VISDOM.

Jeg er sikker på at det ikke er røggasser der er problemet.
Det sker også engang imellem når jeg tænder op. Og allerede mens avisen er der eneste der er liv i kan der komme et nedslag og det engang imellem også hvis man forsøger at tænde op igen efter et kvarter - en halv time. Så derfor vil jeg gerne udelukke røggas modellen.

Venligst Njord

MVH Njord
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis