Manglende træk i en skorsten

Jeg har oplevet at vinden slår ned i min brændeovn, det giver røg i stuen. Da det jo ikke er behageligt vil jeg gerne undgå dette frem over. Tilsyneladende er det nogle kastevinde / turbolænser omkring-efter min kvist der kan give dette nedslag i skorstenen. Skorstenen er en muret udgave der går en lille meter over rygningen på sidebugningen. Løber op gennem kip. men er lidt under rygningen på hovedhuset, der er en afstand på ca 4,5m mellem skorsten og rygning på hovedhuset.

Nu er spørgsmålet så hvad man gør ??
Skorstenen kan mures højere, men det vil jeg helst undgå. Der findes forskellige røgfaner, der drejer med vinden og der findes en type roterende lamel top. Og der er en el ventilator.

Hvad er dine erfaringer ???

Venligst og på forhånd tak
Njord smile

MVH Njord
Jeg har oplevet at vinden slår ned i min brændeovn... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej igen.

Udformning af skorsten er en større videnskab, hvor indfyringskapacitet, skorstenshøjde og lysningshul er en "meget vigtig faktor for at røgtemperaturen bliver rigtig i top, her skal temperaturen være omk. 80-100 gr. Er røgtemperaturen for lav i toppen af skorsten, vil der opstå overtryk i toppen og givet små pust retur ned.
En ting som også er vigtig er hvor skorstenen står, her tænker jeg på om den står inde i varmen med størstedelen af længden, eller ude hvor den afkøles meget mere.
Er skorstenen for lang, vil/kan det give for stor træk, som bevirker, at røgen slår ned i haven.
Min anbefaling er at du kontrollerer hvilken vindretning der er når røgen slår ned, slår røgen ned når vinden er fra den kant hvor den højere bygning ligger, så er det højden der er årsag til røgnedslaget, hvis ikke så er det andre faktorersom f.eks. for stor lysningshul.
Bliver valget en røghætte/suger, kender jeg en som er helt perfekt og skal ikke tilsluttes strøm. Sugeren er rund som en kugle, som vil rotere når den mindste varme kommer fra skorsten. prisen ligger på omk. 1800-2000 kr.

------------------
Poul Erik

PE

Njord: Fik du nogensinde løst dit trækproblem?

Vi har et tilsvarende problem med vores brændeovn, og vil derfor købe en røghætte. Vi kigger både på "Aludip" og "Aspirotor" her, men er i tvivl om, hvad der er bedst. Så vidt jeg kan se suger Aspirotor "aktivt" med en effekt, der stiger proportionalt med vindhastigheden.
Da vi næsten kun bruger ovnen til hygge vil det vel også betyde, at den trækker varm luft ud af huset, når det blæser, med mindre spjældene er lukket tæt til?
Gælder det samme for Aludip-typen, eller spolerer de bare turbulensen uden at øge et naturlige træk i skorstenen?
Hej

Jeg læste din henvendelse og sendte et svar til dig i fredags.. Men her er det igen.

Jeg har ikke gjort noget...
Men er nok blevet meget mere opmærksom når jeg fyrer. Altså få en masse varme på fra starten for at få træk i skorstenen. Afbrænding af sammenkrøllede aviser med åben låge. Man kan faktisk brænde et par krøllede aviser af i selve skorstenen for at få den "kolde prop" ovenud af skorstenen.
Min far kan have samme problem med sit brædefyr når han starter op. Han løser det ved at fjerne bundspjældet i skorstenen og give skorstenen varme emd en stor gasbrænder... Den samme han anvender til at starte brædefyret med... Men det er også en ret stor kedel han har.

Specielt i fugtigt vejr kan der stå kold luft i toppen af skorstenen.

Lidt med vindretningen kan der også være, men det andet har løst problemet for mig. Når jeg tænder op bruger jeg ikke aviser, men disse små blødpladebrikker man kan købe i poser og to-tre af dem virker fint for mig. Men allerførst lige denne opblussen for at få varme og træk i skorstenen.

MVH Njord
Citat fra njord

Jeg læste din henvendelse og sendte et svar til dig i fredags.. Men her er det igen.


Hmm, jeg har lige checket mine "private beskeder" for at se, om jeg mon skulle være blevet senil, så jeg har spurgt uden at vide det, men jeg har altså ikke hverken sendt eller modtaget nogen beskeder angående skorsten i fredags :?


Men er nok blevet meget mere opmærksom når jeg fyrer. Altså få en masse varme på fra starten for at få træk i skorstenen. Afbrænding af sammenkrøllede aviser med åben låge. Man kan faktisk brænde et par krøllede aviser af i selve skorstenen for at få den "kolde prop" ovenud af skorstenen.


Jeg har også et par gange forsøgt at varme "proppen" ud ved at fyre aviser af gennem renselemmen udenfor, men det virker ikke altid, især ikke, når det for alvor blæser - så blæser avisen bare ud i hovedet på mig smile . Og når man fyrer for at skabe lidt hygge en råkold, blæsende efterårs/vinterdag er det jo også lidt i modstrid med formålet, at man først skal ud og rode i skorstenen for at få gang i ovnen :wink:

Lidt med vindretningen kan der også være, men det andet har løst problemet for mig. Når jeg tænder op bruger jeg ikke aviser, men disse små blødpladebrikker man kan købe i poser og to-tre af dem virker fint for mig. Men allerførst lige denne opblussen for at få varme og træk i skorstenen.


Ok, det lyder som om dit problem har været mere begrænset end vores - vi har ind imellem måttet lukke spjældene igen og åbne alle vinduer for at få røgen ud efter en halv times forgæves forsøg på at få skabt tilstrækkeligt træk i skorstenen sad

Andre, der har erfaring/viden om de forskellige røghætter?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis