At gøre gamle gibslofter til plane flade lofter

I min lejlighed er der i køkken og stue nedsænkede lofter af den gamle 80'er-type, hvor det er små gibsplader med smalle dybe riller imellem.

Jeg er ikke så glad for det udseende loftene har og jeg vil i stedet gerne have loftene helt flade og homogene.
I køkkenet har jeg derfor været i gang med at spartle rillerne ud med sandspartel (fra sadolin) (se billede). Det har fået to gange hvorefter jeg har malet tre gange.
Nu synes jeg stadig, at jeg kan skimte de små riller i loftet, og inden jeg går igang i stuen, vil jeg derfor være sikker på, at fremgangsmåden er den rigtige.

Så: Kræver det bare at jeg spartler nok gange (3-4 gange?) eller kan jeg "snyde" og komme noget andet materiale i rillerne inden jeg spartler?
Jeg har nemlig på fornemmelsen, at det er dybden i rillerne, der giver problemet og får spartelmassen til at "synke".

(Jeg har lige købt ny lejlighed, som trænger til lidt arbejde, så derfor har jeg en masse spørgsmål at stille - jeg søger dog forummet igennem for svar inden jeg poster dem alle sammen smile)
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej hanspeter
Jeg har umiddelbart kun erfaring med de store gipsplader, men måske det kan hjælpe dig.

På de store gipsplader lægges en form for gaze i samlingerne og så spartles der. Det skal slibes og spartles en del gange alt efter hvor ferm man er (spartelmassen har det med at synke, når den tørrer op). Til slut klæbes der filt på loftet. Det giver en flottere helhed.

Mvh
Tania
Hvis du bruger noget polyfilla istedet for sandspartel, så "synker" spartelmassen ikke så meget, og den bliver også mere elastisk. Så jeg kan normalt nøjes med to lag polyfilla isteet for tre lag sandspartel.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
knirke:
Tak for svaret. Der er ikke samme "grøft" som på store plader, hvor sparteltape kan bruges - hvis det var det, du tænkte på?

Filten er måske en god idé for at undgå sprækker/revner i fremtiden. Kan filten også tage de sidste ujævnheder?


Twist: Jeg vil overveje polyfilla i stedet (har dog lige købt en stor spand sandspartel smile)
man kan se selv de mindste ujævnheder igennem filt.
Jeg ville også tro (er ikke 100% sikker) at man skulle anvende de bånd man lægger i samlingerne ved de store gipsplader. Der har du heller ikke altid den store fordybning at lægge båndet i. Feks ved ende-samlinger. Men det kan godt slibes ned alligevel. Men det er jo godt nok et kæmpe stykke arbejde med alle de riller...

mvh jan
det har altså ikke noget at gøre med om det bruger bånd eller ej.... smile det du gør forkert er at du slet ikke spartler LANGT nok ud over kanten på den fordybning/rille der er mellem pladerne... jeg kan se at du bruger en lille spartel til at spartle med..... køb en der er min 20 cm bred eller 30 cm og så spartler du langt ud over kanten og når du så sliber det skal du passe på at du ikke sliber for meget af igen...... så bliver det pænt og hvis det skal være helt ordentligt skal du altså slutte af med filt.

i øvrigt burde du nok lave den første spartling med gips puds i stedet for sand spartel - det synker næsten slet ikke - og tørre super hurtigt også i et tykt lag... efter dette første lag bruger du så din normale sand spartel.....

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej.
Det er langfra sikkert at dine lofter er helt plane. Har selv haft sådan et loft og prøvet at spartle. Det tager langt tid, og resultatet er ikke helt perfekt.
Du skulle overvej at opsætte et nyt gipsloft. Det er ikke så svært. Ned med det gamle loft, opsæt ny forskalling og op med nye gipsplader. Du lejer en gipspladehejs i det lokale byggemarked hvor du køber pladerne. Pladerne er enten 120x240 eller 90x240 cm. Du får færre samlinger, og du får et pænere loft. Brug en Girafsliber til at slibe loftet med efter du har spartlet 3 gange.. Så går det nemt. Se evt. på Danogips hjemmeside.
Tak for de mange råd.

Jeg vil nok holde mig til at spartle med en bred spartel og sætte væv på. Og så måske bruge gipspuds i første lag.
Jeg er klar over, at der kan være niveauforskelle imellem pladerne, men jeg har kigget nærmere på det, og det er faktisk ikke så slemt.
I hvert fald ikke tydeligt nok til, at jeg er motiveret til at sætte tid og penge af til at skifte loftet helt.
Jeg ville også sætte nye gips plader op, jeg er bange for løsningen ikke holder i længden, jeg ser det lidt som noget fusk.

Men du kan sagtens sætte 120 x 240 gips plader direkte op på de gamle, der er ingen grund til at fjerne dem, det giver kun et stærkere loft.

men det er jo noget dyrre, hvis du har et stor stue, render det jo op..

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Hørt hørt - havde selv fuldstændig samme dilemma for et par år siden.

Jeg skruede nye store gipsplader udenpå det gamle loft (Husk at sikre dig at loftskonstruktionen ovenover kan bære det !) og vupti - helt plant loft.

Derefter filt og fylder og maling :-)

Mvh.
Mugge
Selvom tråden jo egentlig er afsluttet, da det lader til at du har taget en beslutning om hvad du vil gøre, vil jeg alligevel komme med en indskydelse.

Jeg har nemlig lige stået med præcis samme dilemma som dig, om jeg skulle spartle revnerne mellem de små gipsplader eller sætte et nyt gipsloft op oven på det gamle.
Jeg adspurgte maleren i min ejendom mht. det at spartle revnerne ud, lægge filt og tilsidst male. Han svarede meget bestemt, at udfra hans talrige erfaringer med den slags ville det aldrig bliver helt i orden. Han sagde at man altid ville kunne se rillerne, uanset hvor mange gange man spartlede og malede. Men måske "pma" har ret i at sprtling med en bredere spartel vil give gode resutater?

Jeg besluttede at smide gipsplader overnpå de små 80'er plader. Det gik stærkt. Gips er jo et nemt materiale at arbejde med. Jeg skruede som sagt pladerne fast ovenpå de gamle plader. sørgede selvfølgelig for at skruerne ramte op i de profilbrædder det gamle loft sad på. Pænt er det. tog mig og en kammerat 3 timer inkl. køb af plader (Elvis plader selvfølgelig)

 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også