At gøre gamle gibslofter til plane flade lofter

I min lejlighed er der i køkken og stue nedsænkede lofter af den gamle 80'er-type, hvor det er små gibsplader med smalle dybe riller imellem.

Jeg er ikke så glad for det udseende loftene har og jeg vil i stedet gerne have loftene helt flade og homogene.
I køkkenet har jeg derfor været i gang med at spartle rillerne ud med sandspartel (fra sadolin) (se billede). Det har fået to gange hvorefter jeg har malet tre gange.
Nu synes jeg stadig, at jeg kan skimte de små riller i loftet, og inden jeg går igang i stuen, vil jeg derfor være sikker på, at fremgangsmåden er den rigtige.

Så: Kræver det bare at jeg spartler nok gange (3-4 gange?) eller kan jeg "snyde" og komme noget andet materiale i rillerne inden jeg spartler?
Jeg har nemlig på fornemmelsen, at det er dybden i rillerne, der giver problemet og får spartelmassen til at "synke".

(Jeg har lige købt ny lejlighed, som trænger til lidt arbejde, så derfor har jeg en masse spørgsmål at stille - jeg søger dog forummet igennem for svar inden jeg poster dem alle sammen smile)
I min lejlighed er der i køkken og stue nedsænkede... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Må sige at det er noget vrøvl at man ikke kan spartle 40x60cm gipsplader og sætte filt ovenpå. Det holder fint og der er ingen der kan se at der er 40x60 plader under filten. Jeg havde ru forskallingsbrædder på loftet, som jeg pillede ned. Så jeg havde også sømhuller og rifter mm.
Startede med at slibe gipspladerne.
Der skal fuldspartles 2-3 gange med mellemslibning.
Derefter filt.
Derefter en god væg-/loftsmaling - 2-3 gange alt efter kvalitet.

Ovennævnte tager længere tid end at sætte nye gipsplader op, men er meget mindre anstrengende.
Citat fra ErikP

Må sige at det er noget vrøvl at man ikke kan spartle 40x60cm gipsplader og sætte filt ovenpå. Det holder fint og der er ingen der kan se at der er 40x60 plader under filten. Jeg havde ru forskallingsbrædder på loftet, som jeg pillede ned. Så jeg havde også sømhuller og rifter mm.
Startede med at slibe gipspladerne.
Der skal fuldspartles 2-3 gange med mellemslibning.
Derefter filt.
Derefter en god væg-/loftsmaling - 2-3 gange alt efter kvalitet.

Ovennævnte tager længere tid end at sætte nye gipsplader op, men er meget mindre anstrengende.


Mit 40x60 gipsloft ville have krævet en fuldspartling hvis samlingerne skulle skjules. Lagde man en retskinne på loftsfladen var der tydelige vertikale forskydninger mellem pladerne.

Om det er "meget mindre anstrengende" at spartle et 80'er gispladeloft 3 gange med mellemslibninger, end at sætte nye plader op og spartle dem, er nok en sag for den enkelte at vurdere. Men man kan sige, at man ved sidstnævnte ihvertfald er sikret et godt resultat......om ikke andet, så en 100% plan og ujævn flade.

rolleyes

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også