Hvilken type hulmursisolering??

Hejsa
Vi skal til at hulmursisolere vores dejlige hus fra 1898. Jeg har læst en masse om at checke bunden af hulmuren for mørtel osv.

Det jeg er i tvivl om er hvilken type isolering vi skal vælge. Følgende er hvad jeg har fået fortalt indtil nu:

Papirgranulat: Er behandlet så det ikke kan brænde. Isolerer bedre end rockwool og glasuld. Sprøjtes ind med højt tryk og dette kan medføre at pudsen løsnes på indervæggene hvis det hæfter dårligt i forvejen. Der skal ikke fjernes sten for at sprøjte det ind, da det kan gøres via en bred fuge. Er øjensynligt billigere end de to andre.

Rockwool: Er ret tungt. Smelter under brand. Sprøjtes ind med højt tryk og dette kan medføre at pudsen løsnes på indervæggene hvis det hæfter dårligt i forvejen. Skal sprøjtes ind ved at fjerne sten.

Glasuld: Er lettere end rockwool. Smelter under brand. Sprøjtes ind med lavere tryk end papiruld og rockwool så der er ikke fare for skader på indervæggene. Skal sprøjtes ind ved at fjerne sten.

Jeg kan godt se pointen i at benytte papiruld da det er mere miljøvenligt, men er bange for at det suger for meget fugt og det så skader huset. Og brænder det virkelig ikke hvis der går ild i huset?

Er der nogen der har nogle gode råd, evt. et sted hvor man kan checke de forskellige isoleringtyper hos myndighederne eller uvildige firmaer, så må de meget gerne sige til.

Mvh Tania :smile:
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Knirke.

Alt det med vægt og hvordan det sprøjtes ind og om det kan brænde, synes jeg du skulle glemme!!!

Man beregner ikke varmetab efter vægt, men efter lambda-værdi og her har de to kendte produkter Isover og Rockwool den samme u-værdi.

Rockwool er absolut det du skal foretrække, hvis jeg skal bestemme, men det som det er vigtigst, er at den som udfører arbejdet har respekt for godt håndværk og udfører jobbet uden huller, tænker her især under vinduerne.

PE

Har du prøvet at kigge på de temperaturer der skal til for at mineraluld smelter?
Tror du papirgranulat overlever det?
Her er et område der let går religion i.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
papiruldsgranulat er behandlet med Bor, så det kan ikke brænde. Men hvis isolerignen smelter i hulmuren, så er huset alligevel brændt ned eller skal jævnes, så den bekymring kan man godt glemme. Papiruld er diffusionsåbent og suger i sig selv ikke fugt!
Jeg har papiruld i min hulmur og har ikke haft antydning af problemer. Før havde jeg fugtskjolde bag møbler og i hjørner. Ydermere var der fodkoldt pga af træk. Disse problemer er ikke længere aktuelle.

Erik
Sakset fra produktbladet:

"Papirisoleringens brandegenskaber
I kraft af de tilsatte salte har papirisoleringen fremragende egenskaber i forhold til brand og er stærkt brandhæmmende.
Papirisolering brænder og smelter således ikke. Selv ved 1200oC forkuller fiberen kun langsomt, og slukker så snart flammen fjernes. Mange liv kan reddes, hvis spredning af ilden bliver hæmmet og ingen giftige gasser afgives.
Dansk Brandteknisk Institut offentliggjorde på et seminar i Middelfart den 1. oktober 2001, at papirisolering brænder og forkuller meget langsomt. Faktisk ligeså langsomt som stenuld smelter og klarer sig bedre end andre isoleringsmaterialer bl.a. glasuld!"


Men som andre har bemærket, så er det måske ikke afgørende om materialet smelter/forkuller når man er oppe i de temperaturer inde i en hulmur.
Det er ihvertfald væk.
Det er resten af huset nok også.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Nu lister jeg mig lige ind med et tillægsspørgsmål.

Hvad med fugt, kan det vandre fra udervæggen til indervæggen ved nogen af matrialerne ?

Man kan lære alt, hvis man gider!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Nu kan jeg ikke umiddelbart læse hvilken type ydervæg du har udover mursten.

Hvis du har en ydervæg som er pudset, skal du være opmærksom på at hvis du hulmurs-isolerer, ændrer du temperaturen i ydervæggen og det kan i værste fald medføre at du får skader på pudset.
Papiruld er som jeg skrev diffusionsåben dvs lige som et æg med en kylling i. Skallen er diffusionsåben, så kyllingen kan ånde - ellers ville den drukne.

Fugt kan vandre igennem papiruld dvs det ophober sig ikke bag isoleringen. Men kommer der for meget fugt så vil alle isoleringstyper få problemer.
Det vil sige, at man kan sige.

Papiruld er mere sårbar i en hulmurisolerings situation end f.eks. glasuld, flamingo og rockwool hvis ydermuren har porøse/manglende fuger. Idet at papiruld bedre fungerer som en fugt "bro" ?

Hvad er så det bedste til folk med ældre huse med stedvise porøse/ manglende fuger ?

Mit gæt er flamingo, men jeg kan ikke understøtte det. Det kunne være rar med noget viden på området.

Man kan lære alt, hvis man gider!
Jeg ved ikke om flamingo kan komme af med fugten igen, men det vil papiruld da det også kan komme af med fugten igen, da det kan ånde begge veje.
Papiruld må netop være bedre end de andre fordi det kan ånde. Men jeg vil sige at hvis muren er utæt, så bør man slet ikke hulmursisolere.
NB! jeg ved ikke hvor diffusionsåbne rockwool, glasuld er, men mener ikke at de er.
Tak for de mange råd.

Jeg kan se at de fleste sværger til papiruld.

Så har jeg lige et tillægs spørgsmål i debatten om fugt. Jeg er ikke så bange for vand i hulmuren da vores ydermur og indermur er gode og solide. Det jeg kan være bange for med papiruld er om det transporterer fugten ind i indermuren, så man får skjolder indvendig. Det ville være surt når man lige har spartlet og sat væv op på det hele. Kan dette ske?

Mvh
Tania
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også